Kempa_swe
PutteSjutti8 PutteStrömberg skrev:
Hej,

Jag söker lite information gällande vad rubriken säger.
Vi själva håller på bygga vårt hus och slutet av denna månaden har vi tillträde.
Vi upptäckte den 12 December att en elsladd var inkopplad till vårt elskåp men som gick över till granntomten. Jag kontaktade byggherren och men stor nonchalans fick till svar bortförklaringar gällande snöskottning mm därav har han hänvisat för byggarna att koppla in sig i vårt skåp.

När jag pratar med byggarna så visar det sig att det inte finns någon bygg el kopplat överhuvudtaget till det huset och att byggherren som sagt hänvisade till vårt skåp. Detta sen 11 November enligt byggarna på plats.

Givetvis är jag fruktansvärt frustrerad och vet att jag kan välja en rättslig väg (olovlig energiavledning) men jag känner inte att det är rätt väg. Eller är det det?

Byggherren har sagt att han ersätter och det är så klart bra men när jag presenterar fakturan så får man till svar att han ska se vad förbrukning har varit för det hus som de nyttjar min el till!
Då ska det påpekas att det inte finns någon extra elmätare installerad eller en energimätare på utgående kabel.

Jag behöver hjälp, vad ska jag göra? Är det normalt att sånt sker?

Vänligen
Putte
Ring nätägaren och förklara så löser de det nog rätt så snabbt

• Gilla
SusoDus
  • Laddar…
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Ring nätägaren och förklara så löser de det nog rätt så snabbt
Och vad ska nätägare göra, det är inte av dem el tas det är efter TS mätare...

Jag står på din sida, av med kopplingen.. oavsett om byggaren bedyrar betala i efterhand.. Han vet tydligt vad som gäller..
usch, som gammal snickare lider jag med dig då jag påtvingats till liknande övergrepp..
Så fort anmälan är inne kan han inget göra då det blir övertramp i rättssak..

någon måste sätta ner foten först!
Hoppas det blir Du..

• Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
Oavsett om det är du eller byggherren som står för servisen mot fastigheten ska det ju upp en elmätare i anläggningen illa kvickt. Hör med ditt elnätsbolag. Är det du som står på den, dra ur kabeln direkt. Byggström kan hämtas från kabelskåp eller servis som är tänkt för nästa fastighet (mätt ström förstås).

Har bara snabbläst TS egna inlägg så det kanske har framkommit, men vad är det för dimension på kabeln och vad är den avsäkrad med?

Finns ingen upphandling mellan mig eller någon annan gällande elen. Jag rekommenderar att du läser tråden igen.
P
Rekomenderar dig att läsa det jag skrev en gång till.
Du har köpt ett hus, du har gjort en upphandling.
Du har även sagt att samma byggfirma 2 andra hus bredvid dig.
Du verkar vara agressiv och söker konflikt.
Se bara till hur du bemöter ifrågasättning.
Hoppas det iaf löser sig för dig,

• Haha
  • Arg
grilja och 1 till
  • Laddar…
Mycket sagts och tyckts och jag är ingen expert så jag kan egentligen bara säga vad jag skulle gjort.
Svaren på dessa frågor är komplexa och det krävs en juridiskt kunnig person för att ge bra svar.
Därför bör du kontakta en jurist i frågan, Ditt försäkringsbolag kan ha juridisk rådgivning med bland tjänsterna, fackförbund och intresseorganisationer, t ex Villaägarna, kan även erbjuda sådant för medlemmar.
Beroende på vilket brott som begåtts i förhållande till ditt ansvar som elabonnent så kan du ha anmälningsplikt. Det kan dessutom röra sig om flera olika brott med olika förutsättningar.
Att inte anmäla vissa brott kan göra dig medskyldig.
Du kan därför även kontakta Polisen för att höra vad de säger utan att göra en anmälan, bara så du har ryggen fri för egen del om det skulle uppstå något i framtiden och du slipper hamna i en sits där du borde gjort något.
Så ta kontakt med jurist som kan detta så får du svart på vitt vad du måste göra, ska göra, kan göra och bör göra, samt vad du inte ska göra.
Lycka till.

P
Huddingebo Huddingebo skrev:
Blir lite smått förvånad här.
Släpp för fasen det juridiska och lös det som du kan bli drabbad av, kostnader för elen.
Hålla på och bråka om några tusen hit eller dit när man har byggt ett helt hur känna bara just bråkigt.
Nej, det handlar om att inte bli överkörd och utnyttjad. Eftersom det är TS som står för elabonnemanget så är det TS som är ansvarig när det gäller den olagliga elöverföring som har skett. Att inte genast dra ur sladden är att tyst medge att det får fortgå.

Om TS drar ur sladden kostar det förmodligen byggmästaren mer pengar än om han skulle betala för den ström han har stulit. Det finns dessutom inget han kan göra åt det.

Det handlar om rättsprinciper. Utan sådana förfaller samhället.

Redigerat:
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
P
K Knight skrev:
Tänk på att det är troligen samma nisse som ska stå för alla garantiärenden när ni gör 2 års besiktning. Blir du jävlig så blir han jävlig.
Man ska inte låta skitstövlar styra ens liv. Det bästa i det här läget är nog en polisanmälan. Då kanske inte puckot är så stursk längre.

P
H Håkan V skrev:
Sedan gör du dig ju osams med BÅDE byggaren och dina nya grannar.
Det finns för många konflikträdda personer i detta forum.

• Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
Hade han kopplat på sig på mitt elabbonemang, hade jag utan tvekan kopplat bort hans kabel och låst skåpet.
Sen hade han fått leva om hur mycket som helst! Han får ta konsekvenserna av sitt handlande, om abbonemanget är ditt, ska han fråga dig, han borde ha dina kontaktuppgifter, eftersom de byggt/bygger ditt hus!
Dra ur sladden, och låt han lida.

• Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
Rekomenderar dig att läsa det jag skrev en gång till.
Du har köpt ett hus, du har gjort en upphandling.
Du har även sagt att samma byggfirma 2 andra hus bredvid dig.
Du verkar vara agressiv och söker konflikt.
Se bara till hur du bemöter ifrågasättning.
Hoppas det iaf löser sig för dig,
Det är klart som fan att det finns en upphandling på husprojektet MEN inget om ELEN! Blir så trött.
Med tanke på att DU tidigare skrev att JAG undanhåller information från upphandlingen så rekommenderar jag dig starkt att bifoga den upphandling som innefattar EL. Jag kan bifoga kontrakt här på tråden för allas beskådan och bedömande men problemet blir att jag outar företaget och vill INTE detta!
Du verkar sitta på information som jag inte har.
Kommer ta detta med byggmästaren då detta är fram till annat bevisats, skitsnack från din sida!

Och om du vill fortsätta så är du välkommen att höra av dig på DM med tanke på vad du registrerat var du är ifrån och du verkar har ett företag. Misstankarna är stora på vem du är bakom ditt namn ;)

Jag aggressiv? Haha! Om det hade varit du som drabbats så hade du sprungit runt och delat ut ballonger och bjudit in till gårdsfest??
Rekommenderar att du inte uttalar dig om någon annan! Du känner inte mig! Det luktar illa!

Oärliga människor har jag 0 respekt för :mad:

P

• Gilla
  • Wow
pippii långstrump och 7 till
  • Laddar…
Hej,

Jag söker lite information gällande vad rubriken säger.
Vi själva håller på bygga vårt hus och slutet av denna månaden har vi tillträde.
Vi upptäckte den 12 December att en elsladd var inkopplad till vårt elskåp men som gick över till granntomten. Jag kontaktade byggherren och men stor nonchalans fick till svar bortförklaringar gällande snöskottning mm därav har han hänvisat för byggarna att koppla in sig i vårt skåp.

När jag pratar med byggarna så visar det sig att det inte finns någon bygg el kopplat överhuvudtaget till det huset och att byggherren som sagt hänvisade till vårt skåp. Detta sen 11 November enligt byggarna på plats.

Givetvis är jag fruktansvärt frustrerad och vet att jag kan välja en rättslig väg (olovlig energiavledning) men jag känner inte att det är rätt väg. Eller är det det?

Byggherren har sagt att han ersätter och det är så klart bra men när jag presenterar fakturan så får man till svar att han ska se vad förbrukning har varit för det hus som de nyttjar min el till!
Då ska det påpekas att det inte finns någon extra elmätare installerad eller en energimätare på utgående kabel.

Jag behöver hjälp, vad ska jag göra? Är det normalt att sånt sker?

Vänligen
Putte
Hej Jag ser bara två alternativ. Alt 1 kom överens om ersättning Alt 2 Koppla ur deras anslutning och lås skåpet. Oavsett vilket så bör skåpet vara låst så inge obehörig kan förorsakas skada.

• Gilla
PutteSjutti8
  • Laddar…
Kempa_swe
H HSP skrev:
Och vad ska nätägare göra, det är inte av dem el tas det är efter TS mätare...
De kan komma ut och plocka kabeln och sen låsa skåpet samt så riskerar den som kopplat in sig böter eller fängelse upp till 1år enligt 8kap 10§ i brottsbalken för olovlig energiavledning

Nej de kan nätbolaget inte göra då det inte är av nätbolaget de stjäl ström.
Detta är ett fall mellan TS och byggaren.
Byggaren gör sig eventuellt skyldig till olovlig energiavledning mot TS inte mot nätbolaget.

Nätbolaget har ingenting med detta att göra. Polisen är det som olovlig energiavledning anmäls till av TS. Om nu TS vill göra det är hans ensak.
Nätbolagen anmäler olovlig energiavledning till polisen när någon stjäl av nätbolaget.... de har inget att göra med att byggaren "stjäl" av TS

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.