PutteSjutti8 PutteStrömberg skrev:
Det är klart som fan att det finns en upphandling på husprojektet MEN inget om ELEN! Blir så trött.
Med tanke på att DU tidigare skrev att JAG undanhåller information från upphandlingen så rekommenderar jag dig starkt att bifoga den upphandling som innefattar EL. Jag kan bifoga kontrakt här på tråden för allas beskådan och bedömande men problemet blir att jag outar företaget och vill INTE detta!
Du verkar sitta på information som jag inte har.
Kommer ta detta med byggmästaren då detta är fram till annat bevisats, skitsnack från din sida!

Och om du vill fortsätta så är du välkommen att höra av dig på DM med tanke på vad du registrerat var du är ifrån och du verkar har ett företag. Misstankarna är stora på vem du är bakom ditt namn ;)

Jag aggressiv? Haha! Om det hade varit du som drabbats så hade du sprungit runt och delat ut ballonger och bjudit in till gårdsfest??
Rekommenderar att du inte uttalar dig om någon annan! Du känner inte mig! Det luktar illa!

Oärliga människor har jag 0 respekt för :mad:

P
Mata inte trollet...

• Gilla
Håkan V och 5 till
  • Laddar…
Borde vara hyfsat enkelt att koppla in energimätare, eller byta befintligt byggskåp mot en som har separat elmätare för grannhusen.
Fakturera sedan byggaren efter detta. Estimera också tidigare månader och fakturera byggaren även för det.
Han antydde ju att han kunde betala när han visste närmare.

Det verkar som att begreppen blandas rätt så friskt här. Det verkar också som att du anlitat fel byggfirma.

Byggherre = Den som äger fastigheten på vilket en byggnad uppförs.

Det händer att byggherrar bygger med sina egna händer, men ganska många anlitar någon som åtminstone utger sig för att vara mera kunnig på området

Byggherre kan vara ett byggföretag om byggföretaget äger fastigheten (tomten alltså) som byggnaden uppförs på.

Om du äger tomten (fastigheten) som man bebygger med ett hus så är Du byggherre, i vart fall så länge det sker på ditt uppdrag.

Byggnad är inte samma sak som en fastighet, men en fastighet kan vara bebyggd.

Anlitar du någon för att bygga ett hus åt dig på din fastighet så är denne inte byggherre utan kanske byggmästare, byggnadsfirma, byggentreprenör, klåpare (kärt barn har många namn) eller som i detta fall en skurk som tar din ström. Med skurkar ska man helst göra processen kort. Stegling på hjul var populärt en gång i tiden, men rykten gör gällande att det numera inte längre är tillåtet. Han verkar ju gilla elektrisk ström, i ett stort land i väster har man utvecklade metoder för att omhänderta tvivelaktiga typer med hjälp av just elektrisk ström. Se till så att huset blir klart först bara!

Allvarligt talat, Du har ju trumf på hand. Byggaren ska väl ha betalt av dig, så då är det väl bara att dra av hela summan på slutfakturan, men dokumentera så mycket du kan med bilder, vittnen osv, för om det blir rättssak, så ska man alltid ha bra på fötterna. Prata gärna med någon som kan detta bättre än jag!

• Gilla
Tuffkotte och 1 till
  • Laddar…
G gråsten skrev:
Detbär möjligtvatt byggaren är en herre men han är inte byggherre för det. Det är den som beställt och driver bygget som är byggherre. Den som står för fiolerna är byggherre.
I princip riktigt påpekande men det kan ju vara byggmästaren (eller någon annan) som är byggherre och överlåter husen när de är klara.

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Håll tungan rätt i mun!
Du ska inte säga att du ska ha betalt annars blir det anmälning. Då riskerar du begå utpressning och själv bli anmäld.
Ja, det är en väldigt märklig lagstiftning vi har om utpressning, men utpressning förutsätter utövande av olaga tvång. Lagen är visserligen konstigt formulerad så att hot om polisanmälan kan vara olaga tvång med det luddiga tillägget om sådant hot är otillbörligt. Sannolikt är hot om polisanmälan i allmänhet inte olaga tvång.

Redigerat:
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Det är samma byggherre som uppför ett antal hus. Närmare bestämt tre st som ligger på rad.

jag är själv inne på en anmälan men försöker komma fram till en lösning på ett odramatiskt sätt. Jag är kluven!
Med era kommentarer så känner jag mig inte ensam i att vilja göra en anmälan, dock så känner jag pga hans dumheter så blir väll ägarna dom som får ta smällen vid en anmälan eller?

Det senaste är i alla fall att han skall återkomma med hur mycket el han har nyttjat så jag ser med spänning fram emot hur han har räknat ut sin förbrukning med tanke på avsaknad av någon mätare.
Vad är det för summor vi talar om? 500 kr eller 50000 kr- Kan låta enkelt att bara anmäla, men det kan komma att kosta, du måste kanske anlita jurist osv. Bättre att kolla vad de har använt elen till, värma upp bygget eller ladda verktyg och under hur lång tid. Sedan göra en uppskattning och fakturera

E Elvira.nila skrev:
Så om det är tre hus som ska byggas, ska du då stå för elkostnader för det tredje huset också?
Det är inte ditt ansvar att förse el till dina grannars bygge och om ditt hus är 95% färdigt så kommer det ju snart en dag när ni flyttar in. Ska denna cirkus fortsätta då eller vad är byggarens plan?
För byggmästarn innebär det kanske krångel att gottgöra TS, men BM bör ju kunna bolla kostnaden vidare till hus 2 som får ström till vanligt pris i st f byggel, men nätbolaget som vill ockra på byggel kan ju slå ned på de inblandade. TS kan ju göra upp direkt med beställaren av hus 2 (som vi får hoppas vill göra rätt för sig gentemot TS och få en bra grannrelation) och sedan meddela BM att problemet är löst. Ägaren till hus två får ju visserligen ett något för lågt ingångsvärde när hen en gång ska sälja men har å andra sidan fått billig ström. Kommer nätbolaget och slår ned pekar ni på BM som ju är den huvudskyldige och ni hade förstås ingen aning om att man inte fick göra så.

Redigerat:
P Pierre F skrev:
Är det inte så att bygg el är säkrat med 25 Amp?
Har du anmält nedsäkring till 10-16Amp till nätleverantören? Annars ligger du ju även med en förhöjd nätavgift.
Bra att tänka på men om man ska ha elvärme, värmepump eller elbil kanske 25 A är bra, tänk efter först.

Uppdatering:

Jag och byggmästaren har kommit överens.

Det är såklart otroligt tråkigt när det blir friktion mellan beställare och entreprenad.
Vi fick till en lösning som jag är nöjd med och nu kan man fokusera på det roliga med att bygga hus igen :D

Än en gång vill jag tacka för ert engagemang!

Med vänlig hälsning,
Putte

• Gilla
Pytt och 38 till
  • Laddar…
Uppdatering:

Det är såklart otroligt tråkigt när det blir friktion mellan beställare och entreprenad.
Vi fick till en lösning som jag är nöjd med och nu kan man fokusera på det roliga med att bygga hus igen :D

Med vänlig hälsning,
Putte
Skönt att det löste sig och tack för att du återkopplar till oss som är nyfikna.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Olaga hot handlar om att hota om skada personen eller dennes egendom. Det är ingen i denna tråd som uppmanat TS att göra detta, TS har heller inte uttryckligen eller framfört önskan om att misshandla någon, så jag förstår inte varför du redogör om detta?:thinking:
nej jag har väl inte insinuerat att någon har uppmanat eller haft en vilja att skada någon? Jag förklarade att det inte är olagligt att hota med polisanmälan, det kan aldrig ses som olaga hot. Tidigare i tråden insinueras att det skulle kunna vara brottsligt att kräva ersättning eller så blir det polisanmälan.

M Maijckel skrev:
Du får läsa på lite (eller mycket) till. Om förslaget till uppgörelsen från TS innebär att han får mer pengar än han skäligen är berättigad till så gör han sig skyldig till olaga tvång (och inte hot som du nämner) alternativt utpressning på försöksstadiet.
ok. Jag läste det som hot. Fel av mig

• Gilla
Maijckel
  • Laddar…
Uppdatering:

Med vänlig hälsning,
Putte
Är överenskommelsen hemlig?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Hej,

Jag söker lite information gällande vad rubriken säger.
Vi själva håller på bygga vårt hus och slutet av denna månaden har vi tillträde.
Vi upptäckte den 12 December att en elsladd var inkopplad till vårt elskåp men som gick över till granntomten. Jag kontaktade byggherren och men stor nonchalans fick till svar bortförklaringar gällande snöskottning mm därav har han hänvisat för byggarna att koppla in sig i vårt skåp.

När jag pratar med byggarna så visar det sig att det inte finns någon bygg el kopplat överhuvudtaget till det huset och att byggherren som sagt hänvisade till vårt skåp. Detta sen 11 November enligt byggarna på plats.

Givetvis är jag fruktansvärt frustrerad och vet att jag kan välja en rättslig väg (olovlig energiavledning) men jag känner inte att det är rätt väg. Eller är det det?

Byggherren har sagt att han ersätter och det är så klart bra men när jag presenterar fakturan så får man till svar att han ska se vad förbrukning har varit för det hus som de nyttjar min el till!
Då ska det påpekas att det inte finns någon extra elmätare installerad eller en energimätare på utgående kabel.

Jag behöver hjälp, vad ska jag göra? Är det normalt att sånt sker?

Vänligen
Putte
Du kan absolut inte kräva att han skall betala räkningen, eljest polisanmäler du honom. Det räknas som olaga hot och då är det du som får betala honom. Brukar vara 5 tusen. Dokumentera allt med mobilkameran, filma. Kräv namn och legitimation. Fota det. Vägrar dom har du spelat in det. Sedan polisanmäl. Notera all den tid det tar och allt du gör. Ställ ett anspråk sedan på företaget.

K Klantskallen skrev:
Du kan absolut inte kräva att han skall betala räkningen, eljest polisanmäler du honom. Det räknas som olaga hot och då är det du som får betala honom. Brukar vara 5 tusen. Dokumentera allt med mobilkameran, filma. Kräv namn och legitimation. Fota det. Vägrar dom har du spelat in det. Sedan polisanmäl. Notera all den tid det tar och allt du gör. Ställ ett anspråk sedan på företaget.
Nu svarar du efter att allt redan är löst, men det var tur att du inte skrev tidigare och TS följt dina råd. Det hade blivit både fel och sämre på alla sätt.

• Gilla
Müssli och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.