DIY_freak skrev:
Kanske Matstj inte kan skilja mellan betalningsförelägganden som skickas in av "privata" (privatpersoner eller företag) fordringsägare från de ärenden som skickas av staten rörande t.ex. skatter, underhåll och TV-licens m.m.
Uppgifter om betalningsförläggande rörande privat personer är en offentlig uppgift och tillgänglig för alla som är intresserad och vill ta del av uppgiften. Detta gäller från dag 1, när uppgiften registreras. Galler tiden är 2 år (är osäker om det inte är mer) Nu får du ge dig DIY. Det har varit andra situationer som du har haft rätt och jag har haft fel och då har jag accepterat mitt missdag och gett mig.
Nu får du vara rationell.
Har du ytterliggare funderingar ring: KFM på tel nr: 0771-73 73 00 och ta reda på FAKTA .

Redigerat:
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
AndersPS skrev:
Det stämmer bara för företag, inte privatpersoner, senast jag hade med kronofogden att göra.
För företag uppgiften är tillgänglig hos kreditupplysningar oxå men inte för privat personer.

j.f.s
Matstj skrev:
Uppgifter om betalningsförläggande rörande privat personer är en offentlig uppgift och tillgänglig för alla som är intresserad och vill ta del av uppgiften. Detta gäller från dag 1, när uppgiften registreras. Galler tiden är 2 år (är osäker om det inte är mer) Nu får du ge dig DIY. Det har varit andra situationer som du har haft rätt och jag har haft fel och då har jag accepterat mitt missdag och gett mig.
Nu får du vara rationell.
Har du ytterliggare funderingar ring: KFM på tel nr: 0771-73 73 00 och ta reda på FAKTA .
Ja, du kan få reda på om det finns en ANSÖKAN om betalningsföreläggande genom att ringa till KFM men det innebär inte att personen har en ANMÄRKNING.

Hur ansökan hanteras står att läsa i länkarna.

Här står också om betalningsföreläggande och betalningsanmärkning: http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/kreditupplysningslagen/betalningsanmarkningar/

Ett betalningsföreläggande från Kronofogdemyndigheten ger ingen betalningsanmärkning för dig som är privatperson eller enskild näringsidkare. Och det betyder inte att någon har slagit fast att du är betalningsskyldig. Det är en uppmaning att antingen betala eller inom en viss tid protestera mot vad fordringsägaren påstår. Om du inte protesterar medger du att du är betalningsskyldig. Då kommer Kronofogdemyndigheten att meddela ett så kallat utslag, vilket innebär att det registreras en betalningsanmärkning på dig i kreditupplysningsföretagens register.

• Gilla
pippii långstrump och 1 till
  • Laddar…
En liten uppdatering om hur det går med vårt ärende hos Länsförsäkringar.

Trots uppmaning om en kopia på kvittot av betalningen har vi inte fått något svar från handläggaren.
Vi får fortsätta jaga honom för om betalningen verkligen har skett borde inte en kvittens på överföringen vara så svår att skriva ut...

• Gilla
j.f.s
  • Laddar…
D
Matstj skrev:
Uppgifter om betalningsförläggande rörande privat personer är en offentlig uppgift och tillgänglig för alla som är intresserad och vill ta del av uppgiften. Detta gäller från dag 1, när uppgiften registreras.
Nu försöker du bara blanda bort korten för att försöka rädda vad som räddas kan. Att enskilda dokument är offentliga handlingar och kan begäras ut om man vill är inte samma sak som att man har en betalningsanmärkning. Kreditupplysningsföretagen har ju knappast något intresse av att få in en massa felaktiga eller irrelevanta uppgifter i sitt system, så de väljer därför att registrera fastställda betalningsförelägganden som en betalningsanmärkning. För tvärtemot vad du har sagt, så kan man ansöka om betalningsföreläggande mot någon man inte har någon som helst anknytning till på pin kiv.

Men som sagt, så försöker du bara rädda ansiktet med din argumentation. För detta var vad du skrev först (min förstärkning):

Matstj skrev:
Så fort kfm har fått ärendet då är anmärkningen där. Den tad inte bort för att man bestrider fakturan.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Perik skrev:
En liten uppdatering om hur det går med vårt ärende hos Länsförsäkringar.

Trots uppmaning om en kopia på kvittot av betalningen har vi inte fått något svar från handläggaren.
Vi får fortsätta jaga honom för om betalningen verkligen har skett borde inte en kvittens på överföringen vara så svår att skriva ut...
Kors i taket, nu fick vi en skärmdump från Länsförsäkringars betalsystem som visar att fakturan är registrerad som betald i deras system. Vågar knapp tro på det innan vi har fått bekräftelse på att pengarna finns på kontot hos byggfirman. :thumbup::thumbdown:

• Gilla
pippii långstrump och 13 till
  • Laddar…
We should all just stop feeding the troll

DIY_freak skrev:
Att enskilda dokument är offentliga handlingar och kan begäras ut om man vill är inte samma sak som att man har en betalningsanmärkning.
):
Jag ger dig ändå kredit, du är rationell.

O
osiris skrev:
We should all just stop feeding the troll
Även trollen måste äta :p

• Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Hoppas det är löst nu då! :)

Tycker Länsförsökringar verkar vara skukt dåliga på att hantera skador. Min sambo fick en vattenskada för ett par år sedan med liknande erfarenheter. Svårt att komma i kontakt med handläggaren så allt drog ut på tiden. Tillslut fick hon svar att hon skulle ligga ute med pengarna och så skulle LF reglera det sen. Det tog nästan ett halvår från att hon betalat faktura tills hon fick tillbaka pengarna. Nu var det kanske inga jättesummor men 50-60' ändå för en ensamstående mamma..

Kändes som de inte ens har några rutiner hur de hanterar inkomna ärenden.. Vet även flera som haft mycket strul med LF..

D
Johnsa skrev:
Tycker Länsförsökringar verkar vara skukt dåliga på att hantera skador.
Fast jag har varit ganska nöjd med skadehanteringen på Länsförsäkringar (Gbg). Smidiga och samarbetsvilliga. Lätt att anmäla skador och få det reglerat utan några ifrågasättanden eller försök att komma undan. Har under åren haft några olika typer av skador som fickstöld på resa, glasögon i vattnet, bil, förstörd dator och fuktskada i vardagsrum. Allt har de tagit utan att gnälla.

Enda problemet jag haft med skadereglering har varit att de vägrade betala för elräkningen efter avfuktning. Kontrade med att vägra betala självrisken och förslog att vi kvittar de mot varandra och sedan hörde jag inte av skaderegleraren mer så så fick det bli.

Däremot blev jag sur på dem när de började krångla med kundbonusnivåerna där de skrev att man var på en nivå men debiterade efter en annan och krånglade till det rent allmänt, så då flyttade jag mina affärer till andra bolag. Har inte haft några skador efter det vad jag minns, så kan inte jämföra (jo Folksam tog en maskinskada på bilen när jag var utomlands. De var jättehjälpsamma).

O
Skönt att det verkar ha löst sig med den här fakturan. Hur många fakturor är det kvar?

DIY_freak skrev:
Fast jag har varit ganska nöjd med skadehanteringen på Länsförsäkringar (Gbg). Smidiga och samarbetsvilliga.
Ok, ja det är säkert väldigt olika runtom i landet (LF drivs väl som flera lokala, självständiga, företag) och beroende på handläggare. Att skriva att de verkar sjukt (eller skukt.. >_<) dåliga kanske var att ta i :)

När det gäller "mindre" ärenden har jag också mest bara hört att allt gått jättesmidigt. En kompis fick t ex ersättning för en dator utan att behöva styrka att han ens ägt en under tiden han satt i telefon med dem (tog ju dock ett par bankdagar innan pengarna var på kontot). Utan det är de stora ärendena när komunikationen ska ske under längre tid, vilket ibland innebär överlämning mellan handläggare pga ledigheter/nya tjänster etc där jag känner flera som varit frustrerade över hela processen. Samtliga rör Uppsala-kontoret. Det ska dock tilläggas att det alltid löst sig i slutändan och det har inte varit frågan om att LF "satt sig på tvären" utan snarare att handläggarna antingen haft för mycket att göra eller inte varit vana att hantera sådana ärenden.

Matstj skrev:
Ja enligt DIY-Freak den måste genomgått hela procesen för att hamna i register i 2 år.
Han vet och tydligen det är ingen ide att argumentera emot !
Än en gång ingen intresse eller tålamod.
Angående påverkan av kreditvärdigheten det går olika meningar men jag har en annan erfarenhet
(Ännu en gång, detta gäller företag)

Fast han har ju rätt. Betalningsanmärkning (som till viss del påverkar kreditbetyget) får man inte av att ansökan kommer in till Kronofogden. Det stod under en period att det registrerat ett betalningsföreläggande, men ingen av kreditupplysningsbolagen sa att det fanns en betalningsanmärkning. Det registrerade betalningsföreläggandet påverkade inte vår kreditrating.

• Gilla
pippii långstrump
  • Laddar…
AndersPS skrev:
(Ännu en gång, detta gäller företag)

Fast han har ju rätt. Betalningsanmärkning (som till viss del påverkar kreditbetyget) får man inte av att ansökan kommer in till Kronofogden. Det stod under en period att det registrerat ett betalningsföreläggande, men ingen av kreditupplysningsbolagen sa att det fanns en betalningsanmärkning. Det registrerade betalningsföreläggandet påverkade inte vår kreditrating.
Jag skrev samma sak att anmärkning om betalningsförläggande blir betalningsanmärkning efter utslag (inlägg #33). Men vissa tyckte att den ska genomgå hela procesen innan den blir synlig (privat person) vilket är inte sant. Men nu vet alla vad som gäller iaf. Det är meningen med diskussion.
Angående kreditrating för företag, den är mycket mer beroende av hur bokslutet och dess nyckeltal ser ut. Så att säga det behövs en hel del ändringar i bokslutet innan ratingen ändras. Hade företaget sökt kredit under samma period då skulle anmärkning om betalingsförläggandet påverkat utfallet beroende av långivare. Vissa bryr sig, vissa inte.
Same goes för privat personer.

Redigerat:
  • Haha
pippii långstrump
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.