Vi fick en vattenskada i vårt hus pga slarv av en leverantör vid byggandet av huset.

Leverantörens ansvarsförsäkring hos Länsförsäkringar täcker skadan.

Denna leverantör hänvisade oss till en byggfirma som skulle åtgärda skadan. När byggfirman skulle anlitas sa Länsförsäkringar att vi skulle teckna avtal med byggfirman men att de skulle betala fakturorna. Varje offert vi har fått från byggfirman har därför vidarebefordrats till vår handläggare på Länsförsäkringar som skriftligt har godkänt offerten inklusive betalningsvillkor och även skriftligt har bekräftat att Länsförsäkringar ska betala fakturan.

Denna byggare har en betalningstid för sina fakturor på 10 dagar, vilket handläggaren på Länsförsäkringar har godkänt. Trots detta har Länsförsäkringar normalt betalat fakturorna på 45-60 dagar.

De sista två slutfakturorna som vi har fått från byggaren förföll i februari och mars. Innan de förföll sa vår handläggare på Länsförsäkringar att de skulle betalas i tid. När vi för en månad sedan fick en betalningspåminnelse på dessa och frågade Länsförsäkringar igen, fick vi svaret att de hade missats att bli betalda men att de skulle betalas under veckan. Han mailade oss i slutet av den veckan och bekräftade att betalning hade gjorts.

Idag har vi fått ytterligare en påminnelse på dessa fakturor med meddelande om att de kommer att skickas till Kronofogden om inte betalning sker per omgående.

Vi ringde vår handläggare på Länsförsäkringar igen och han skulle "titta på det".

Då han vid ett flertal tillfällen har ljugit för oss och struntat i sina åtaganden känns det inte som vi kan lita på att han har betalat om vi inte får ett skriftligt kvitto.

Om fakturorna går vidare till Kronofogden, vad har vi då för möjligheter att undvika betalningsanmärkning pga att Länsförsäkringar inte håller sina löften?

Beloppen i detta fall är ganska stora då hela reparationen har kostat över 2 miljoner...

Ring byggfirman och förklara läget.

• Gilla
Helene67
  • Laddar…
Och kanske chefen ovanför handläggaren på Länsförsäkringar?

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar, pelpet!

Byggfirman känner till problemet och har varit mycket förstående för vår situation, men det är en liten byggfirma så jag antar att de inte kan ligga ute med pengarna hur länge som helst. De har väl också leverantörer att betala.

Berätta för firman att du förstår deras situation men be dem också att förstå din, d.v.s. att du inte har möjlighet att betala fakturor på stora belopp privat och att en ansökan om betalningsföreläggande skulle ställa till massa bekymmer för dig.

Firman har ju rimligtvis rätt till dröjsmålsränta vilket kanske kan blidka dem något.

Håller även med Jumos att handläggarens chef bör kontaktas så att de förstår allvaret och att det kommer att innebära mycket problem och badwill för dem om du som privatperson hamnar i kläm. Berätta för byggarna vilka krav du ställt på försäkringsbolaget så att de förstår att du gör det du kan för att lösa problemet. Information är oftast nyckeln i såna här problem.

D09
Ring försäkringsbolaget och prata med ekonomiansvarig / revisor för att få utbetalning bekräftad

Kan vara så att byggaren säljer sina fakturor och att de skickas ut av automatik även om det är en sen betalning.

Bestrid fakturan med enkel " bestrides "

Du har ju fått uppgifter att den är betald

Fult att göra så utan anledning men du behöver lite tid. Kronofogden tar den inte om det är bestridet.

Redigerat:
  • Gilla
Helene67
  • Laddar…
2 miljoner... fick de riva huset och börja om, eller vad?

Tack för alla svar!

Vi har redan varit i kontakt med handläggarens chef och ekonomiavdelningen på Länsförsäkringar då de inte betalade tidigare fakturor, de löste problemen då.

Nu när vi har haft samma kontakter har det inte hänt något, så det verkar som att Länsförsäkringar inte bryr sig om badwill i detta fall.

Vi fortsätter att jaga Länsförsäkringar denna vecka och hoppas de betalar, annars verkar alternativet med att bestrida fakturan vara ett sätt att vinna tid.

sulfobus skrev:
2 miljoner... fick de riva huset och börja om, eller vad?
De hade nog varit billigare, men Länsförsäkringars policy är att alltid reparera även om det blir dyrare.
Om de river och bygger nytt tror de att det blir fler försäkringsskador i området, detta trots att huset bara var drygt ett år gammalt när skadan upptäckes.

D09
Perik skrev:
Tack för alla svar!

Vi har redan varit i kontakt med handläggarens chef och ekonomiavdelningen på Länsförsäkringar då de inte betalade tidigare fakturor, de löste problemen då.

Nu när vi har haft samma kontakter har det inte hänt något, så det verkar som att Länsförsäkringar inte bryr sig om badwill i detta fall.

Vi fortsätter att jaga Länsförsäkringar denna vecka och hoppas de betalar, annars verkar alternativet med att bestrida fakturan vara ett sätt att vinna tid.
Kolla på fakturan så det inte står bestrides inom 8 dagar etc

P
Perik skrev:
Tack för ditt svar, pelpet!

Byggfirman känner till problemet och har varit mycket förstående för vår situation, men det är en liten byggfirma så jag antar att de inte kan ligga ute med pengarna hur länge som helst. De har väl också leverantörer att betala.
Ja och staten vill ha in momsen på fakturorna oavsett om de är betalda eller inte så jag förstår byggfirmans desperation.
Då de har avtal med dig så är det inte mycket annat de kan göra, de kan ju inte skicka LF till kronokalle då det står ditt namn på fakturorna. Att bestrida fakturorna tycker jag är dumt, du har inget att vinna på det, det är inget fel på dem, bara det att du inte kan betala dem. Nog bättre att hota LF med en stämmning så det blir lite fart på dem.

Lärdomen här är att inte gå med på att göra något som är försäkringsbolagets ansvar. De skall handla upp återställning från lämplig byggare och betala denna. Jag har råkat ut för samma men i en Brf och mot Folksam, föreningen hade så pass likviditet så det var inte problemet men röv-h*len på Folksam höll hela tiden på och ifrågasatte fakturorna trots att det var fastpris jobb som godkännts av dem innan de började. När de inte kom längre med det så hittade de på ospecade åldersavdrag som var helt ogiltiga. Efter mycket strul så blev allt betalt men någon ersättning för mitt extraarbete fick vi inte. Däremot så späddes mina fördomar mot Sossar i allmänhet och och folkrörelseföretag i synnerhet på en bra bit.

• Gilla
MartinP666 och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker inte heller att det är så lämpligt att bestrida kravet. Om en senare utredning visar att fakturorna var korrekta är det inte säkert att det räddar TS från en anmärkning. Jag tycker att det är bättre att lägga krutet på att få byggfirman att inte driva in via KFM och att beskriva konsekvenserna för försäkringsbolaget.

Nu har vi fått återkoppling från handläggaren på Länsförsäkringar som beklagar att de har "missat" att betala slutfakturorna och lovar att de betalas idag. Vi har bett om ett kvitto på betalningarna eftersom det är tredje gången han lovar att betala dessa fakturor. Får se om vi får något kvitto...

• Gilla
joodå och 1 till
  • Laddar…
D09
Perik skrev:
Nu har vi fått återkoppling från handläggaren på Länsförsäkringar som beklagar att de har "missat" att betala slutfakturorna och lovar att de betalas idag. Vi har bett om ett kvitto på betalningarna eftersom det är tredje gången han lovar att betala dessa fakturor. Får se om vi får något kvitto...
Se till så de får med ev merkostnader kopplad till förseningen. Låter som det är stora belopp och borde bli en del ränta?

• Gilla
Perik
  • Laddar…
Det talas mycket om ohederliga byggare på detta forum.

Jag blir skrämd när jag läser svaren i denna tråd.

Exempelvis bestrida, en korrekt faktura, för att vinna tid. Rädda sig själv och kanske låta byggaren gå i konkurs?

• Gilla
Slaktarn82 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.