osiris skrev:
Nej precis - kronofogden fäller inget utslag om man är oense.

När jag skriver ovan att man inte kan bestrida med hänvisning till att någon annan ska betala så är det en sanning med modifikation. Man kan bestrida lite hur som helst och Kronofogden lämnar då tillbaka ärendet till den som ansökt för att avgöra om de vill driva det vidare i tingsrätten eller inte. Jag tror också att man kan betala inom åtta dagar efter att man fått föreläggandeansökan från Kfm utan anmärkning. Om jag inte kunde betala och visste att betalningen snart skulle lösas skulle jag garanterat bestrida med lämpligt vald formulering och tjata på försäkringsbolaget (gärna skicka en kopia på föreläggandet så att de fattar allvaret).

Jag har varit i andra änden (försökt få betalt av kunder) några gånger och vet att det kan vara väldigt svårt att få något att hända om den i andra änden är villig att sätta sig på tvären.

Matstj visar som vanligt framfötterna för övrigt med sin stora kompetens på olika områden! I ärlighetens namn ska dock sägas att ansökningar om betalningsförelägganden *mot företag* registreras direkt och blir synliga. De räknas inte lika allvarligt som en betalningsanmärkning, men hinner/kan man inte betala inom åtta dagar så kan det påverka kreditvärdigheten.
Tack för dina fina ord!

D
Matstj skrev:
För det första upplyssningar om betalningsförläggande finns hos kronofogden från den fösta sekunden som den registeras. Det finns även uppgifter att hänta om skulden blivit betald eller bestrid. De uppgifter finns oxå i 3 år.
Suck... Om det vore som du sa, så skulle jag kunna ge vem jag ville en betalningsanmärkning. Räcker med att skicka in en ansökan om betalningsföreläggande så vips så får min värsta fiende en betalningsanmärkning.

Betalningsanmärkan hos kfm
https://www.kronofogden.se/Betalningsanmarkning2.html
När kan du få en betalningsanmärkning på grund av uppgifter hos oss?
§Exempelvis
För en privatperson blir det när ett beslut om betalningsföreläggande meddelas.

Betalningsföreläggande
https://www.kronofogden.se/Forelaggandeombetalning.html

kfm
Jag har fått ett betalningsföreläggande. Får jag då också en betalningsanmärkning?

Ansökan om ett betalningsföreläggande innebär inte att du fått en betalningsanmärkning. Den kommer om ansökan leder fram till ett utslag, det vill säga att vi fattar ett beslut om att ansökan är riktigt. Du kan läsa mer om skillnaden mellan ansökan och utslag här.
För företag och andra juridiska personer uppstår betalningsanmärkningen redan vid ansökan.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
pippii långstrump
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Suck... Om det vore som du sa, så skulle jag kunna ge vem jag ville en betalningsanmärkning. Räcker med att skicka in en ansökan om betalningsföreläggande så vips så får min värsta fiende en betalningsanmärkning.

Betalningsanmärkan hos kfm
[länk]
§Exempelvis

Betalningsföreläggande
[länk]

kfm
Jag har fått ett betalningsföreläggande. Får jag då också en betalningsanmärkning?

Ansökan om ett betalningsföreläggande innebär inte att du fått en betalningsanmärkning. Den kommer om ansökan leder fram till ett utslag, det vill säga att vi fattar ett beslut om att ansökan är riktigt. Du kan läsa mer om skillnaden mellan ansökan och utslag här.
För företag och andra juridiska personer uppstår betalningsanmärkningen redan vid ansökan.

Ja ja, det blir inte anmärkning innan utslag.
Frågan är om upplyssning om en betalningsförläggande är lika mycket värt som en betalninganmärkning ?
Frågar du mig är svaret ja.
Men kanske en och annan kreditbolag har annan muntlig uppfattning. Praktisk är de lika mycket värda.
Det finns kriterier för en registreings berättigad betalningsförläggande. Man visa bevis för det. Så att säga hur som helst är det inte.
Därför man ska inte sätta sig i en situation att dra på sig en betalningsförläggande. Mitt råd till TS att betala skulden innan den går till KFM kommer just härifrån.

https://www.kronofogden.se/Skuldupplysning.html

Redigerat:
D09
Matstj skrev:
Ja ja, det blir inte anmärkning innan utslag.
Frågan är om upplyssning om en betalningsförläggande är lika mycket värt som en betalninganmärkning ?
Frågar du mig är svaret ja.
Men kanske en och annan kreditbolag har annan muntlig uppfattning. Praktisk är de lika mycket värda.
Det finns kriterier för en registreings berättigad betalningsförläggande. Man visa bevis för det. Så att säga hur som helst är det inte.
Därför man ska inte sätta sig i en situation att dra på sig en betalningsförläggande. Mitt råd till TS att betala skulden innan den går till KFM kommer just härifrån.
Rätta mig om jag har fel men har du inte aktivt bestridit fakturan trots att motparten kan bevisa att den existerar etc ( påminnelse är väl inget krav ) och man vid kontakt med kfm inte kan uppvisa att man varit aktiv/ bestridit. Då åker man på det.

Men det borde innebära i princip att företaget skriver ut fakturan men skiter i att skicka den, skiter i påminnelse och drar det till kfm för indrivning.

Har man ingen möjlighet att bestrida ytterligare så är man ju körd om man råkar ut för oseriösa bolag

Nu var jag nog luddig 😬😬😬

D
Matstj skrev:
https://www.kronofogden.se/Skuldupplysning.html
Den som finns i skuldregistret (som det finns skulder på) har redan gått igenom förloppet med betalningsföreläggande osv. Det är alltså inte så att så fort en ansökan om betalningsföreläggande ankommer till kfm, att det skulle hamna i skuldregistret.

Det är ingen mening med att du argumenterar emot. Jag har diskuterat detta med kfm och även fått skuldinformation m.m. från kfm i samband med ett hyreskrav som jag har på en f.d. hyresgäst. Skuldupplysning kan t.ex. vara bra för att se om man överhuvudtaget tycker det är någon mening med att ansöka om ett betalningsföreläggande.

• Gilla
pippii långstrump
  • Laddar…
D
D09 skrev:
Rätta mig om jag har fel men har du inte aktivt bestridit fakturan trots att motparten kan bevisa att den existerar etc ( påminnelse är väl inget krav ) och man vid kontakt med kfm inte kan uppvisa att man varit aktiv/ bestridit. Då åker man på det.
Du har fel. Kfm gör ingen bedömning. Om du bestrider så meddelar kfm gäldenären att fordran är tvistig och gäldenären får bestämma hur man skall gå vidare. Däremot kan det påverka i en domstolsförhandling hur man har hanterat det hela med bestridanden på tidigt skede osv.

• Gilla
pippii långstrump och 2 till
  • Laddar…
Matstj skrev:
Tack för dina fina ord!
Tack för din totala oförmåga att läsa/uppfatta ironi!

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Men att förs. bolag hör till de sämsta betalare som finns i landet är ju allmänt känt, så om en byggare åtar sig försäkringsreparationer. Då vet man också att betalningarna blir försenade. Med andra ord, byggarens situation är i någon mån självförvållad, har man inte väldigt god likviditet så tar man inte försäkringsjobb, för förs. bolag betalar normalt aldrig i tid.
Men att privatpersoner hör till dåliga betalare och dessutom är gnälliga är ju allmänt känt, så om en byggare åtar sig jobb åt privatpersoner, då vet man att det blir problem. Med andra ord, en byggare som säljer tjänster till privatpersoner har bara sig själva att skylla.

Matstj skrev:
Så fort kfm har fått ärendet då är anmärkningen där. Den tad inte bort för att man bestrider fakturan.
Det finns iofs inte nåt lagligt stöd att bestrida den.
Det stämmer bara för företag, inte privatpersoner, senast jag hade med kronofogden att göra.

• Gilla
pippii långstrump
  • Laddar…
Matstj skrev:
.

[länk]
Vi fick ett felaktigt ansökan via Kronofogden (företag). Leverantören återkallade det omgående, men det stod under 2 års tid med att vi fått ett betalningsföreläggande. Det hade INGEN påverkan på kreditbetyget hos varken UC eller Creditsafe.

Detta vet jag eftersom vi regelbundet tog upplysningar på oss själva då vi lämnade anbud i offentliga upphandlingar. Snarare fick vi högre scorepoäng bara en kort tid efter. Visst, den hade kanske blivit ännu högre om inte detta hänt.

Däremot fick vi rejält stryk och sänktes både i kreditbedömning och scoring när en ledamot avgick ur styrelsen efter 6 års tid och ingen annan valdes in.

AndersPS skrev:
Men att privatpersoner hör till dåliga betalare och dessutom är gnälliga är ju allmänt känt, så om en byggare åtar sig jobb åt privatpersoner, då vet man att det blir problem. Med andra ord, en byggare som säljer tjänster till privatpersoner har bara sig själva att skylla.
Nej, de hantverkare jag har anlitat har menat på att det aldrig är problem med betalning från privatpersoner. De hantverkare som upplever att de har svårt att få betalt från privatpersoner har nog oftast gjort ett dåligt jobb, som kunden inte vill betala för.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
AndersPS skrev:
Vi fick ett felaktigt ansökan via Kronofogden (företag). Leverantören återkallade det omgående, men det stod under 2 års tid med att vi fått ett betalningsföreläggande. Det hade INGEN påverkan på kreditbetyget hos varken UC eller Creditsafe.

Detta vet jag eftersom vi regelbundet tog upplysningar på oss självan.
Ja enligt DIY-Freak den måste genomgått hela procesen för att hamna i register i 2 år.
Han vet och tydligen det är ingen ide att argumentera emot !
Än en gång ingen intresse eller tålamod.
Angående påverkan av kreditvärdigheten det går olika meningar men jag har en annan erfarenhet

D
Matstj skrev:
Ja enligt DIY-Freak den måste genomgått hela procesen för att hamna i register i 2 år.
Han vet och tydligen det är ingen ide att argumentera emot !
Ja, jag vet och det är ingen idé att argumentera emot. Du fattar tydligen inte att det är skillnad i detta hänseende mellan privatpersoner och företag. AndersPS beskriver ju från ett företags synvinkel om jag förstod honom rätt. Alternativt om det är som privatperson så missade han i så fall att bestrida fordran hos kfm (men tror mer att han beskriver en företagshändelse eftersom han skriver (företag) och sedan talar om "vi" som lämnade anbud osv).

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
D
Kanske Matstj inte kan skilja mellan betalningsförelägganden som skickas in av "privata" (privatpersoner eller företag) fordringsägare från de ärenden som skickas av staten rörande t.ex. skatter, underhåll och TV-licens m.m.

j.f.s
Men det är väl inte så mycket att diskutera? Bara att läsa innantill hos Kronfogden. DYI_freak postade länkarna men vi tar det en gång till:
https://www.kronofogden.se/Betalningsanmarkning.html
https://www.kronofogden.se/Forelaggandeombetalning.html

https://www.kronofogden.se/Betalningsanmarkning2.html

Från sista länken:
Betalningsanmärkning
En betalningsanmärkning är en anteckning hos ett kreditupplysningsföretag om att någon inte har skött sina betalningar. Det är alltså inte vi som ger en betalningsanmärkning.

Kreditupplysningsföretag har register med information om personer och företag. Där registreras bland annat uppgifter om inkomst, fastighet och även betalningsanmärkningar. Vissa av uppgifterna hämtar de från oss.

En betalningsanmärkning kan t.ex. bero på att du överskridit bankkonton, att tingsrätten meddelat en så kallad tredskodom, eller att du har en skuld som lämnats till oss. Uppgifterna finns kvar i kreditupplysningsföretagen olika länge. Vanligtvis finns uppgifter om en privatperson kvar i tre år och om juridiska personer i fem år. Mer information och en lista över kreditupplysningsföretagen finns på Datainspektionens webbplats.

Exempelvis

För ett bolag blir det när vi får in en ansökan om betalningsföreläggande.
När det i våra register finns uppgifter om obetalda skatter, underhåll, TV-avgifter med mera.
När vi fattat beslut om att utmäta någonting.
När vi fattat beslut om att bevilja skuldsanering.
Hur får du reda på om du har en betalningsanmärkning?
Vill du veta om du har en betalningsanmärkning ska du vända dig till ett kreditupplysningsföretag. Du hittar adresser och telefonnummer till dem via nummerupplysningen eller på internet.

Sekretess
Under vissa förutsättningar så kan du få sekretess på en skuld hos oss. Det innebär att uppgiften inte längre är offentlig och att vi inte lämnar ut uppgiften. Detta innebär också att kreditupplysningsföretagen ska gallra den betalningsanmärkning som uppstod när skulden registrerades för indrivning hos oss.

Redigerat:
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.