83 947 läst ·
271 svar
84k läst
271 svar
Byggare hotar att skicka faktura till Kronofogden
Har gjort upp mot tusen själv och aldrig fått någon röd flagga oavsett fel vid inskickandet utan ser dimper ner ett brev på posten efter några veckor samt en notis på din sida på Skatteverket. Väldigt vanligt att Skatteverket vill ha kompletterande uppgifter om ägande på tex arrendetomter, koloniområden osv.
I detta fallet är det 100% kundens fel då man tydligt kan utläsa på fakturan att ROT är avdragen. Det handlar inte om något fördyrande utan helt enkelt att kunden har betalat för lite i första skedet.
I detta fallet är det 100% kundens fel då man tydligt kan utläsa på fakturan att ROT är avdragen. Det handlar inte om något fördyrande utan helt enkelt att kunden har betalat för lite i första skedet.
T Tjompo skrev:
2014 skulle det göras VVS arbeten i mitt hus som jag då hyrde. Huset ägdes av min syster och då jag berättade det för rörmokaren sa han ”Va bra att du berättade det för då kan det inte göras något rotavdrag, det kan bara ges till ägaren och på den adress där denne är skriven”! Om han hade rätt och det fortfarande gäller så betyder det att byggaren försöker bryta mot reglerna, medvetet eller omedvetet! Kolla med Skatteverket vad som gäller, och om det jag skrev ovan fortfarande stämmer får du meddela det till kronofogden och kanske anmäla byggaren till Skatteverket att försöka fuska med rotavdraget.Osc9 skrev:
Följande har hänt:
För två år sedan skulle vi renovera en lägenhet där jag bodde för tillfället (ägdes av släkting) . Jag stod för anlitandet av byggare men eftersom jag inte ägde bostaden så klargjorde jag för byggaren att ROT-avdraget inte kunde tas på mig.
Minns inte exakt vad som sas mellan oss efter detta men tror vi diskuterade huruvida ROT-avdraget kunde tas på släktingen som äger bostaden…En diskussion som nog rann ut i sanden.
Året efter får jag ett krav från Skatteverket där dem vill att jag betalar tillbaka avdragen ROT då jag hade för låg taxerad inkomst det året. Detta förvånar mig då jag bett byggaren att inte skriva ROTen på mig.
Skriver ett brev till Skatteverket där jag förklarar situationen. De ändrar därefter beslutet så att Byggföretaget ska återbetala ROT-avdraget.
Byggaren/Byggföretaget tycker däremot bestämt att detta är mitt fel och har nu meddelat att dem tänker driva detta hos Kronofogden som en obetald faktura (De har skickat en faktura på beloppet för ett par månader sedan).
Är detta något jag bör vara orolig för? Som jag ser det har Skatteverket redan avgjort denna fråga till min fördel…Denna kostnad ska ligga på dem?
Inte enligt Skatteverket:T takskivan skrev:
Bor någon annan på adressen, till exempel om du hyr ut hela eller delar av bostaden, kan du inte få skattereduktion för den del av bostaden som hen nyttjar.
https://www.skatteverket.se/privat/...otavdraget.4.5947400c11f47f7f9dd80004014.html
Nej, man måste också helt eller delvis bo därT takskivan skrev:
https://www.skatteverket.se/privat/...otavdraget.4.5947400c11f47f7f9dd80004014.html
Som jag tolkar innebörden av TS texter så har han och byggaren vart överrens om att fastighetsägaren är den som indirekt beställer samt bekostar arbetet och därför även belastas med ROT. Byggaren i sin tur fakturerar inte enligt överenskommelse. Självklart skall TS betala ej erhållet ROT avdrag om fakturan är utställd på TS och inget annat har avtalats.Mikael_L skrev:
Reviderar mitt svar något efter att läst ett par kommentarer ovan för att förtydliga.
Har TS och byggare vart överrens om att fastighetsägare skall betala samt belastas på ROT avdraget och byggaren ansökt för ROT hos skatteverket på ägaren men då fått avslag skall givetvis TS betala även ROT delen. Men om byggaren sökt ROT på fel person om det nu finns en överenskommelse vilket jag tolkar det som så har ju byggaren försatt TS i en situation som strider mot avtalat enligt vad jag förstått det som och därför orsakat detta problem.
Redigerat:
Fick kolla upp detta. Det är inte rätt det du skriver men det var heller inte som jag trodde. Så här skriver Skatteverket:Keiller skrev:
Så om släktingen är en förälder är problemet löst och om TS "delvis" bott där är problemet också löst.