Som jag ser det här så har hantverkaren alldeles rätt och TS måste betala.

ROT-avdraget är till för att uppmuntra anlitande av hantverkare med ett billigare pris att betala nu, 30% av arbetskostnaden kan bli rätt många tusenlappar beroende på arbetet som utförts.

Det viktiga i det hela här är att priset för arbetet är samma med eller utan ROT, man får således inte "rabatt" om ROT-avdrag inte medges utan detta måste betalas in i efterhand till hantverkaren, detta står på fakturan.

Man kan aldrig stå på en faktura men dra ROT-avdrag på någon annan! (Förutom om det ska delas på två personer, vilket ska framgå på fakturan.)

Miss 1 av TS är när fakturan kom, på fakturan står det tydligt vilket personnummer och fastighetsbeteckning som ROT-avdraget dras mot, här borde TS kontaktat firman för att åtgärda.

Miss 2 av TS var att ignorera meddelandet från skatteverket där det står att ansökan om ROT-avdrag inkommit mot TS från företaget.
Där står det tydligt att TS ska meddela ifall detta inte är korrekt.

Jag tycker det luktar efterhandskonstruktion och TS försöker undkomma betalningsansvar, man missar inte ovanstående saker.

Summa summarum: TS, betala fakturan och ta detta som en lärdom att inte strunta i brev.
Drar företaget dig till tingsrätten kommer dom få rätt, skriftlig bevisning eller ej.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Hej. Jag orkade inte läsa alla kommentaren och dryga åsikter.
Har du fakturan. Det är så mycket lättare för oss då.
Men om jag förstått det rätt är.
1. En släkting till dig äger en fastighet som behöver en åtgärd som du inte på något sätt är delägare till.
2. Du beställer åtgärden åt din släkting av företaget på dennes fastighet i din släktings. Namn.
3. Företagaren vet om att det inte är din fastighet/bostad vilket ligger i dennes ansvar att säkerställa inför ett rotarbete.
4. Fakturan är ställd till dig med rotavdrag för en fastighet du inte äger.
4. Släktingen betalar också riktigt för åtgärden av fastigheten till företagaren.

Således är du i princip inte inblandad i affären förutom att du hjälpt till att det blir gjort. Ett vanligt scenario. Företagaren borde helt enkelt krediterat den fakturan som är ställd i ditt namn och skapat en ny i din släktings namn med rotavdrag och skrivit att den redan är betald (datum).

Det troligen osäkert att företagaren kan vinna om arbetet är gjort i någon annans fastighet, betald av fastighetsägaren. Det ska företagaren kunna ha koll på. Misstänker att det till och med kan vara ett skattefel från företagaren.

du kan dock bli ansvarig om arbetet var fel då du valt företagare och denne inte tar ansvar för det är ett förtroende som du tagit på dig om du själv tex jobbat i den branschen. Men som jag förstår så har arbetet varit ok.

• Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Det verkar ju som att TS försökt göra den omprövningen redan, enligt ett av TS tidigare inlägg:

"Året efter får jag ett krav från Skatteverket där dem vill att jag betalar tillbaka avdragen ROT då jag hade för låg taxerad inkomst det året. Detta förvånar mig då jag bett byggaren att inte skriva ROTen på mig.

Skriver ett brev till Skatteverket där jag förklarar situationen. De ändrar därefter beslutet så att Byggföretaget ska återbetala ROT-avdraget."

Vad man då får förmoda, utifrån det TS skriver, är att Skatteverket ansåg att ej heller släktingen hade rätt till avdrag.
Jag tror det är byggaren som behöver begära omprövningen. Jag har varit i liknande situation fast i byggarens sits och med RUT. Men bör ju vara samma regelverk? Var iaf inga problem att byta personnummer nu nyligen, inte ens för fakturor utställda i 2021.

• Gilla
Joakim Nordberg
  • Laddar…
U UlrikaR skrev:
Jag tror det är byggaren som behöver begära omprövningen. Jag har varit i liknande situation fast i byggarens sits och med RUT. Men bör ju vara samma regelverk? Var iaf inga problem att byta personnummer nu nyligen, inte ens för fakturor utställda i 2021.
Byggaren har ställt fakturan till fel person. Inget att tjafsa om utan bara att kreditera och skapa en ny.
Hade jag varit TS så hade jag bara bestridit fakturan i sin helhet då fakturan är ställd till TS för ett arbete utfört för en annan person i dennes bostad och betald av den samme.

Mao fakturan har fel mottagare. Att byggare har otur med fakturor är ganska vanligt och det är ganska vanligt med både fel och fusk. Så byggaren borde vara smart och bara fixa fakturan så hen slipper en kontroll av fler fel på fakturor eller varför inte allt

V
Denna tråd är sjukt märklig.

Det är ts ansvar att meddela vart faktura skall gå om den inte skulle gå till honom som troligtvis skött kontakten med företaget.

Företaget behöver heller inte hålla reda på on kunden är berättigad rotavdrag, går det inte igenom så kan företaget fakturera i efterhand utan problem.

Varför ts inte fattar att han är skyldig att betala är jubinte klokt.

• Gilla
Roga1337 och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg
V Villaägarenr1 skrev:
Denna tråd är sjukt märklig.

Det är ts ansvar att meddela vart faktura skall gå om den inte skulle gå till honom som troligtvis skött kontakten med företaget.

Företaget behöver heller inte hålla reda på on kunden är berättigad rotavdrag, går det inte igenom så kan företaget fakturera i efterhand utan problem.

Varför ts inte fattar att han är skyldig att betala är jubinte klokt.
Du är inte klok.

• Gilla
Joakim Nordberg
  • Laddar…
Nä detta är helt på dig betala och gör rätt för dig

N Nadasurf_ skrev:
Nä detta är helt på dig betala och gör rätt för dig
Antar att du byggare och varken ekonom eller jurist. Fakturan är fel. Betala aldrig en felaktig faktura. Bestrid en alltid en felaktig faktura oavsett om den resan är betalad eller inte.

• Gilla
LURIGLANA och 1 till
  • Laddar…
Men nu har ju TS betalt den första felaktiga fakturan. Nu måste han även betala korrigeringen. Visst kan man kreditera den första och göra en komplett korrekt ny faktura om det känns bättre för TS. Men att det finns en skuld är det ju ingen tvekan om.

• Gilla
CarVal
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men nu har ju TS betalt den första felaktiga fakturan. Nu måste han även betala korrigeringen. Visst kan man kreditera den första och göra en komplett korrekt ny faktura om det känns bättre för TS. Men att det finns en skuld är det ju ingen tvekan om.
Mjae. Det var bostadsägaren som betalade den felaktiga fakturan. Felet i fakturan består och blir inte rätt ju mer man påstår så. Men i princip blir det ett bedrägeriförsök mot TS eftersom hen varken äger bostaden, har nytta av arbetet eller betalat det. Drar man det till kronofogden och TS känner sig tvingad att betala för något som TS egentlig mening inte har med att göra så blir det ett fullgånget bedrägeri.

Mao för att få stopp på det här så föreslår jag för TS att göra en anmälan om försök till bedrägeri så får rätt myndighet utreda om det byggare bob har rätt i sak att kräva pengar från tredje person. Byggaren lär få bekymmer med detta och en revision på köpet.

Det är otvivelaktigt att arbetet är utfört men det gör det inte rätt att kräva fel person på pengar. Betalt ska byggaren ha men på rätt grunder och har rot avtalats så har byggaren ett ansvar att fylla i allt rätt för annars blir det ett skattsedel av byggaren. Man får inte vara hur korkad som helst om man driver ett företag.

• Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
P
Har man beställt ett jobb och jobbet utförts så ska man betala för det jobbet till fullt betalt

Alla saker som kan ge korrekta rot är svåra för byggaren att kontrollera så självklart är den som beställt jobbet ansvarig att se till att det finns rotutrymme och att alla övriga krav uppfylles för att det ska finnas rot pengar att få ut för byggaren.
byggaren kan inte hålla koll vad folk tjänar och hur stora avdrag osv som påverkar hus mycket det till sist på året finns rotutrymme i kvar av det man förhoppningsvis betalat in i skatt..
Byggaren hjälper dig att söka rot , inte garantera att det är rätt
Man måste äga boendet och man måste bo där för att ha rätt till rot.. osv finns mer regler att följa

Felar det nå med rot delen så blir såklart den som beställt jobbet skyldig att betala in den delen som fattas till byggaren solklart.

Byggaren är inte ansvarig för att tvinga/krångla igenom rot avdraget genom nåt fusk med fel namn på fakturan osv och att försöka rätta till nåt sånt nu kommer mest troligt ses som en efterkonstruktion och förhoppningsvis vaknar skatteverket och ser att ni försöker fuska med rotavdraget

Bara för Ts att betala mellanskillnaden till byggfirman då ts inte var berättigad till nån rotavdrag , ja det är surt men det är det rätta och det lagliga

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
V
TRJBerg TRJBerg skrev:
Du är inte klok.
Och det är du då?

• Gilla
Ellen223
  • Laddar…
P
J Joakim Nordberg skrev:
Fakturan är fel
Just det vet du ju inte... Vad som faktiskt är rätt är lite "dimmigt" utifrån TS beskrivning. Det spelar dessutom ingen roll eftersom fakturan är betald.
Självklart hade allt detta varit enklare om allt blivit rätt från början eller om allt rättats direkt.
Byggaren skall dock ha betalt för sitt arbete.

P polaris78 skrev:
Har man beställt ett jobb och jobbet utförts så ska man betala för det jobbet till fullt betalt

Alla saker som kan ge korrekta rot är svåra för byggaren att kontrollera så självklart är den som beställt jobbet ansvarig att se till att det finns rotutrymme och att alla övriga krav uppfylles för att det ska finnas rot pengar att få ut för byggaren.
byggaren kan inte hålla koll vad folk tjänar och hur stora avdrag osv som påverkar hus mycket det till sist på året finns rotutrymme i kvar av det man förhoppningsvis betalat in i skatt..
Byggaren hjälper dig att söka rot , inte garantera att det är rätt
Man måste äga boendet och man måste bo där för att ha rätt till rot.. osv finns mer regler att följa

Felar det nå med rot delen så blir såklart den som beställt jobbet skyldig att betala in den delen som fattas till byggaren solklart.

Byggaren är inte ansvarig för att tvinga/krångla igenom rot avdraget genom nåt fusk med fel namn på fakturan osv och att försöka rätta till nåt sånt nu kommer mest troligt ses som en efterkonstruktion och förhoppningsvis vaknar skatteverket och ser att ni försöker fuska med rotavdraget

Bara för Ts att betala mellanskillnaden till byggfirman då ts inte var berättigad till nån rotavdrag , ja det är surt men det är det rätta och det lagliga
byggaren ska enligt lag använda rätt uppgifter. Enkelt. En rättelse är det enklaste så är saken biff.

TRJBerg
V Villaägarenr1 skrev:
Och det är du då?
Jämförelsevis är jag Einstein och Gandhi kombinerat.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.