Som jag har förstått det så måste alla vedeldade kaminer bygganmälas. Har ett fritidshus på ofri grund i område utan detaljplan. Ägt det sedan 4 år tillbaka. Satte in en kamin i fritidshuset för två år sen. De som installerade den tyckte det var onödigt att göra bygganmälan. Han kollade bara att alla grannar har skorsten/kamin, vilket de har. Den provtrycktes och besiktigas utan protokoll (tur att de inte skickade det till kommunen så här i efterhand). Inser att det hade varit vettigare att ha gjort en bygganmälan. Nu hade jag tänkt bygga en vedeldad bastu i en friggebod. Den ligger väldigt nära tomtgränsen till grannen. Har frågat och fått ok från honom. Men ligger dock möjligtvis inom 8m från hans fritidshus. Så vad ska man göra i detta fall när man saknar bygganmälan på kaminen i fritidshuset, oklart om fritidshuset i någonsin bygganmälts/bygglov. Känns som rätt mkt kan uppdagas om jag kontaktar kommunen...

Redigerat:
När jag byggde bastu så skickade jag in en anmälan om eldstad, det var bara formalia för kommun och sen att sotaren kom och besiktiga eldstaden efter färdigställande. Inget besök av någon från kommunen eller något som rörde mina befintliga byggnationer.

Killgissar på att det främst är för att få in eldstaden i rullarna så den blir sotad regelbundet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.