21 167 läst ·
127 svar
21k läst
127 svar
Byggahus testar multicutter
Mmm, man kanske skulle gå vidare med det och göra en "byggahus testar Skil kartong för multimaskin".
Den är guldbelagd med diamantinlägg, enda tillbehören som medföljde var ett plåster och en kopp kaffe.
Den har en stor röd ½ priset lapp och är märkt "made in Trolltider".
Har någon frågor på detta så är det tveksamt om jag kan svara.
Men om jag för ett ögonblick ska vara lite seriös då, det var kul att se en jämförelse mot en billig då jag själv fått uppfattningen att det inte är sådär hysteriskt stor skillnad mellan dyra och billiga som andra elverktyg.
Den är guldbelagd med diamantinlägg, enda tillbehören som medföljde var ett plåster och en kopp kaffe.
Den har en stor röd ½ priset lapp och är märkt "made in Trolltider".
Har någon frågor på detta så är det tveksamt om jag kan svara.
Men om jag för ett ögonblick ska vara lite seriös då, det var kul att se en jämförelse mot en billig då jag själv fått uppfattningen att det inte är sådär hysteriskt stor skillnad mellan dyra och billiga som andra elverktyg.
Redigerat:
Nu när jag sitter vid en riktig dator ska jag motivera vad jag menar med att jag inte tycker GOP300 är en riktig Multimasterdödare:
På pappret tycker jag allt talar för GOP300:a, det ser ut att vara en rikigt fin maskin. Efter att ha läst recensionerna verkar den i mina ögon vara ganska likvärdig med Multimastern, om än tyngre och längre. Då rör det sig inte om en "killer" utan snarare en likvärdig maskin. Det som talar för GOP300 är det något lägre priset samt snabbfästet. Snabbfästet verkar dock inte imponera så mycket på recensenterna.
På pappret tycker jag allt talar för GOP300:a, det ser ut att vara en rikigt fin maskin. Efter att ha läst recensionerna verkar den i mina ögon vara ganska likvärdig med Multimastern, om än tyngre och längre. Då rör det sig inte om en "killer" utan snarare en likvärdig maskin. Det som talar för GOP300 är det något lägre priset samt snabbfästet. Snabbfästet verkar dock inte imponera så mycket på recensenterna.
Som ägare till PMF 180 skulle i vart fall jag uppskatta snabbfästet. Som jag använder maskinen äntrar jag den i källaren där jag allt som oftast byter till för ändamålet rätt blad. Sedan går jag till arbetsplatsen någon stans i huset. Väl på plats behöver man ofta ändra vinkeln på bladet och eftersom man bär på massa annat ligger nyckeln på sin plats i källaren. Ja ni fattar, arbete med multimaskinen innebär för mig ganska mycket spring.phl skrev:
Är det värt priset att byta ut PMF:en? Inte om vibrationer och såghastighet är den samma enligt min mening.
/Jacob
Jo, verktyglöst byte är jag inte tveksam till. Det har dock Multimastern redan (även om jag tycker att det är lite bökigt med den lösa sprinten). Att kunna byta verktyg och framför allt snabbt vrida det i olika vinklar är en enorm fördel.
Snabbfästet imponerade i alla fall på mig, det är lättare att byta verktyg på GOP300 än en Fein. Med en Fein är det lättast om man håller maskinen upp och ned, lägger verktyget på plats, trycker i sprinten och håller ihop medan man med andra handen fäller in låsspaken. Med GOP300 klickar man fast verktyget på tappen och verktyget hänger kvar även med maskinen rättvänd. Sedan kan man låsa fast verktyget utan att behöva hålla i det. Ja håller med b8q om att det är designmiss med låsspaken och det bör ändras men jag tycker inte det är svårt att fälla ut spaken ens med handskar och då provade jag med svetshanskar (tjockt fodrade). Värt att nämna är att man utan motstånd fäller ut spaken ca 75 grader och sedan ytterligare 75 grader fjäderbelastat lossar verktyget.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden