21 197 läst ·
127 svar
21k läst
127 svar
Byggahus testar multicutter
Jag köpte ett trepack med Feins bimetallblad "wood & metal" för flera år sedan, och jag har fortfarande ett kvar. Om man kommer emot en härdad skruv så förstörs bladet relativt omedelbart, men annars har de mycket lång livslängd. Jag använder maskinen en hel del, främst i trä. Det viktiga för att få lång livslängd ut bladen är att tänka på spånevakueringen. Om man bara mosar på så kommer bladet att bli överhettat och det ryker och har sig. Då får man inte mycket livslängd ur bladen.
mattiasp>Och när man kör emot betong eller gips? Och sen vad kostar Feins?
/Kent
/Kent
För att "komma runt" problemet använder jag oftast en halvmånes cirkel där ena sidan offras till applikationer som riskerar ett möte med betong/gips och andra sidan enbart till rent trä. När jag sågat av en bit vrider jag bladet och tar sista biten med den utslitna delen av bladet, ibland med lite rökutveckling.
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Jag antar att det var tänkt som en retorisk fråga? Om man möter betong är det naturligtvis kört. Om jag skall såga i gips -och det har faktiskt hänt - tar jag ett gammalt blad som redan är lite visset.snickarboden skrev:
Feinbladen är mycket dyra,
- Ge eleverna en maskin, den är ju till skillnad från de flesta andra maskiner "ofarlig" för ett barn att köra, skall man lyckas kapa en fingertopp får man vara väldigt övertygad om att man verkligen vill det 
Detta var ju sk....t, att jag skulle läsa detta idag och inte i fredags. Men så är det när man har mycket att göra, då får tyvärr vissa roliga sysslor stryka på foten. Annars hade ett test passat bra då det skall läggas trägolv i uterummet.....
Hoj!
Som innehavare av en 250 anmäler jag INTE mitt intresse ;-) Däremot vill jag tipsa om att om slipfunktionen ska testas så görs den inte riktig rättvisa om man inte har sugadaptern. Blir stor skillnad på hur snabbt slippappret sätter igen. Personligen kör jag inte slipningen på högre fart än 3 eftersom pappret annars inte riktigt hänger med och/eller det som slipas går varmt med igenkladdat papper som följd.
/M
Som innehavare av en 250 anmäler jag INTE mitt intresse ;-) Däremot vill jag tipsa om att om slipfunktionen ska testas så görs den inte riktig rättvisa om man inte har sugadaptern. Blir stor skillnad på hur snabbt slippappret sätter igen. Personligen kör jag inte slipningen på högre fart än 3 eftersom pappret annars inte riktigt hänger med och/eller det som slipas går varmt med igenkladdat papper som följd.
/M
Administrator
· Skåne
· 6 807 inlägg
Har helt enkelt inte hunnit med. Ska titta på detta imorgon. Ber att få återkomma.
Man får ju förstå att det tar lite tid att kolla upp 20-30 intresserade (eller hur många det nu blev). Man bör ju inte bara gå på antal inlägg utan helst hur mycket man bidragit till Byggahus.se; om man är moderator, om man bidragit med artiklar, om man arrangerat lokala träffar eller annat.
Eller om man är relativt ny i gemet men full av entusiasm och nyfikenhet d^_^bb8q skrev:
Gammal är inte alltid äldst
Administrator
· Skåne
· 6 807 inlägg
Nu har jag fattat ett beslut. Det var inte lätt. Jag har valt ut b8q, fn76, joflopp, Snailman och tank77.
50 hade anmält sitt intresse och jag gick inte strikt på antal inlägg den här gången som ni ser. Ni som inte utsågs som testpersoner kan jag trösta med att det kommer fler tester.
b8q, fn76, joflopp, Snailman och tank77, kolla att era kontaktuppgifter är korrekta i er profil så att jag kan skicka verktygen till er.
50 hade anmält sitt intresse och jag gick inte strikt på antal inlägg den här gången som ni ser. Ni som inte utsågs som testpersoner kan jag trösta med att det kommer fler tester.
b8q, fn76, joflopp, Snailman och tank77, kolla att era kontaktuppgifter är korrekta i er profil så att jag kan skicka verktygen till er.