Uppgifterna kollade och de stämmer. Tack så mycket för förtroendet Per, och speciellt kul att även fn76 och hans (hennes?) elever får en maskin att plåga! Deras recension ser jag särskilt fram emot!

Per Eskilsson skrev:
Nu har jag fattat ett beslut. Det var inte lätt. Jag har valt ut b8q, fn76, joflopp, Snailman och tank77.

50 hade anmält sitt intresse och jag gick inte strikt på antal inlägg den här gången som ni ser. Ni som inte utsågs som testpersoner kan jag trösta med att det kommer fler tester.

b8q, fn76, joflopp, Snailman och tank77, kolla att era kontaktuppgifter är korrekta i er profil så att jag kan skicka verktygen till er.
d^_^b Bra val! d^_^b

/Jante

Jag tackar också för förtroendet. Mina elever kommer nog bli glada, allt som underlättar slöjdanet är ju ett plus.
Per, jag skickar ett PM med skolans adressuppgifter.

Jag är intresserad av hur bra denna är på att slipa i föfhållande till en slipmus.
Själv går jag och funderar på att köpa en ny slipmus, men funderar på om jag kanske skulle införskaffa en sådan här istället då den kan en massa annat också.
Om ni har en slipmus skulle jag vara intresserad av en jämförelse av:
- Avverkning
- Hur länge slippapper håller
- Dammutsläpp
- Vibrationer
- Ljudnivå

sblixten skrev:
Jag är intresserad av hur bra denna är på att slipa i föfhållande till en slipmus.
Själv går jag och funderar på att köpa en ny slipmus, men funderar på om jag kanske skulle införskaffa en sådan här istället då den kan en massa annat också.
Om ni har en slipmus skulle jag vara intresserad av en jämförelse av:
- Avverkning
- Hur länge slippapper håller
- Dammutsläpp
- Vibrationer
- Ljudnivå
På skolan har vi en Festool RS 400 så vi kan testa. Inte riktigt en slipmus men...

Redigerat:
fn76 skrev:
På skolan har vi en Festool RS 400 så vi kan testa. Inte riktigt en slipmus men...
d^_^b

Snailman
Uppgifterna är korrekta och kollade, ska bli kul att testa ett nytt verktyg!

Hallå, gratulerar till de utvalda!

Jag är intresserad av hyr avverkningen är vid slipning jämfört med den "gröna" och en riktig deltaslip eller annan skak. Jag är även nyfiken hur vibrationerna är i maskinen. Speciellt vis slipning som ofta är tidskrävande. Med min gröna sticker det i fingrarna ganska snabbt.
Jämför gärna med GOP 250 oxå, den har ju mycket svårslaget pris i England och i Tyskland. Är 300-modellen värt pengarna?

Med vänlig hälsning,
Jacob

Jag skulle vilja veta om kardborren på slipplattan smälter om man slipar hårt. Det gör den på min Multimaster. Om Boschens plattor är bättre så skulle jag vilja veta om det finns ett sätt att montera Boschplattor på Multimastern.

Gratulerar till de utvalda testarna. Också nyfiken på vad slöjdeleverna kommer tycka! Nästa gång kan det kanske väljas ut en 2-åring också för rena hållbarhetstester:-)

Skämt åsido: Önskar lite recension kring snabbfästet för bladen. Och "Är den så mycket bättre än PMF 180 att det är värt det?"

mattiasp skrev:
Jag skulle vilja veta om kardborren på slipplattan smälter om man slipar hårt. Det gör den på min Multimaster. Om Boschens plattor är bättre så skulle jag vilja veta om det finns ett sätt att montera Boschplattor på Multimastern.
På den gröna varianten så smälter plattan om man är oförsiktig. Har också gjort misstaget att köpa en ny platta på Hornbach av annat fabrikat, den var ännu sämre. Original fungerar mycket bättre men inte perfekt.

Jag har läst någonstans att den här typen av såg uppfanns för medicinskt bruk. Man ville kunna presisionssåga i ben utan att förstöra mjukare vävnad. De första maskinerna var därför tryckluftdrivna av säkerhetsskäl, eftersom det både fanns syrgas och narkosgaser där maskinen skulle användas.

ClasseClas
fn76 skrev:
Ja, det har man. Det syns kanske inte så tydligt men på bild tre i mitt inlägg ovan ser man plattan längst till höger i lådan.
Vad jag minns så kom den vita plattan med redan från första början med GOP:en (blåa batterivarianten).

...And the winners are?

mexitegel skrev:
...And the winners are?
Kolla en eller två sidor bak i den här tråden. :)

Sent from my LT15i using Tapatalk

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.