j.f.s
Svart bil på en grusplan efter behandling med skumlans och avfettning, omgiven av grönska och röd byggnad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är efter skumlans med Biltema alkalisk avfettning och sedan avspolning med högtryck.

Behandlad med CCP Bellator Spray tidigare i sommar.

• Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Kollega talar väldigt positivt om RW's schampo med avrinning.
Har du haft chansen att jämföra det med Tershine Purify S?
Jag har använt mig av RW’s schampo med avrinning , och det har precis det. Men upplever att det är det enda. Speciellt lång hållbarhet är det absolut inte. Dessutom behöver du överdosera jämfört med Tershine. 3-5 korkar per tvättning.

Tershine Purify S , är enligt mig ett riktigt trevligt schampo. Bättre glans och skum jämfört med RW. Dessutom helt märkningsfri! Mycket drygare med ett blandningsförhållande på 1:1000

Sen ska du absolut prova för att stilla din nyfikenhet , det jag säger är klart mina egna uppfattningar. Och betyder inte att jag har rätt

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Folk köper RW för dom gillar Ahlsell...

• Haha
Simonstahl och 1 till
  • Laddar…
Den här ska bli spännande , hade dock önskat att jag hade en röd eller blå metallic bil att prova på!

• Sprayflaska märkt "tershine prototype refract version 4.0", fylld med blå vätska, står på en ljus träyta inomhus.
    Skapa konto
  • Gilla
Rickard.lj och 1 till
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Den här ska bli spännande , hade dock önskat att jag hade en röd eller blå metallic bil att prova på!
Hade jag inte haft en matt bil hade jag signat upp för den direkt, skydd och avrinning i all ära men glans...
Kanske beställa en och testa, annars har man ju fruns vita och sönernas epor att använda det på. 🤩

Återkoppla gärna när du testat det. ☝️

FredrikR FredrikR skrev:
Fick hem dessa idag.
[bild]

Drygt två veckor från Aliexpress.

Ska byta snabbkoppling på dom så de passar ⅜ anslutning som det sitter på de skumlansar vi köpt från Autodude.
[bild][bild]
12,5mm är innerdiametern på snabbkopplingen, får googla lite vilka alternativen är.
Har absolut ingen karaktär jag, så föll för grupptrycket och köpte korta handtagslansen från Ali jag oxå.
Vilken adapter behöver jag köpa för att kunna använda tryckhandtaget på okq8 tvätthallar?

Har själv Husqvarnas pw360 som jag lånat ut till svärfar så kan inte fysiskt kolla vilken adapter jag behöver för att kunna bruka den här hemma ens. Nåt att lösa i höst när jag får tillbaka tvätten. Så behöver egentligen två adapters antar jag, en hemma o en på macken.

Vill gärna kunna använda korta lansen på okq8macken i vinter. Har ni koll på vilken adapter jag behöver, framför att den på macken?
Tack för expertisen.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vad rekommenderar ni som är duktiga på bilvård att använda på en helt ny bil? Förr I tiden skulle man inte vaxa bilen det första halvåret. Gäller samma idag?

Som sagt, hur hade ni behandlat en fabriksny bil?

M MasMats skrev:
Har absolut ingen karaktär jag, så föll för grupptrycket och köpte korta handtagslansen från Ali jag oxå.
Vilken adapter behöver jag köpa för att kunna använda tryckhandtaget på okq8 tvätthallar?

Har själv Husqvarnas pw360 som jag lånat ut till svärfar så kan inte fysiskt kolla vilken adapter jag behöver för att kunna bruka den här hemma ens. Nåt att lösa i höst när jag får tillbaka tvätten. Så behöver egentligen två adapters antar jag, en hemma o en på macken.

Vill gärna kunna använda korta lansen på okq8macken i vinter. Har ni koll på vilken adapter jag behöver, framför att den på macken?
Tack för expertisen.
Får erkänna att mina inte ens testade.. 🫣

Skulle byta snabbkoppling fram så den passade G3 anslutningen på skumlansen från Autodude och det blev trassel..

M Myckling skrev:
Vad rekommenderar ni som är duktiga på bilvård att använda på en helt ny bil? Förr I tiden skulle man inte vaxa bilen det första halvåret. Gäller samma idag?

Jag hade behandlat den precis som en äldre bil , så du själv bestämmer hur långt du vill gå.

Jag hade gått över lacken och utvärderat vad som behövs , och valt därefter.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Har retat mig lite på att de svarta fälgarna som ska vara blanka men låtits oxidera lite av föregående ägare.

Köpte polerkoner på Biltema nyligen.
Sagt och gjort, fram med skruvdragaren.

Före bild.
Svart bilfälg med guldfärgad bromsok bakom, matta ytor som visar oxidation före polering.
Skapa konto

Efter bild.
Svart bilfälg med polerkon monterad på en skruvdragare i förgrunden, redo för polering.
Skapa konto

Körde med Rupes DA Coarse.
Flaska med Rupes D-A Coarse poleringsmedel hålls i en hand. Bakgrund med en arbetsbänk och verktyg.
Skapa konto

När ändå putsandet var igång åkte polermaskinen fram till de högblanka listerna på dörrarna som oftast är lite smårepiga.

Före.
Högblanka lister på dörrar före polering, med reflexioner och synliga smårepiga ytor.
Skapa konto

Efter.
Högblanka listerna på en bildörr efter polering, reflekterar omgivningen tydligt och ser släta ut.
Skapa konto

Även backspeglarna fick sig en omgång. 🤩

Även här med Rupes medel.
Rupes UNO Protect polishflaska i en hand, omgiven av garageutrustning.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:

Lägga på ett keramiskt lackskydd kanske, annars bara köra som vanligt

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Provar allt från japanska till svenska märken inom tvätt. Detta va första gången RW . Absolut så blir de rent å en bra avrinning .. tyckte dock flygrost va bra . Va lite mera kräm å hängde i bra å rann inte bort .. återstår under veckan å till nästa helg hur allt åker av vid bara en högtryckstvätt

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Hade jag inte haft en matt bil hade jag signat upp för den direkt, skydd och avrinning i all ära men glans...
Kanske beställa en och testa, annars har man ju fruns vita och sönernas epor att använda det på. 🤩

Återkoppla gärna när du testat det. ☝️
Har fått tag i en XC60 till nästa helg , mörkblå metallic. Så blir ett test av den då.

Självklart har jag en vit solid bil , vilket gör det svårt att göra den rättvisa. Men visst kommer min bil också få en behandling.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Är snart dags för en ny (begagnad) bil. Vad rekommenderar ni för polermedel? Har tidigare använt Menzerna, men det var så längesen.
Är dessa 3 produkter lämpliga?
https://www.autodude.se/sv/produkt/polermedel_menzerna_medium_cut_polish_2500
https://www.autodude.se/sv/produkt/polermedel_menzerna_super_finish_plus_3800
https://www.autodude.se/sv/produkt/bilvax_menzerna_power_lock_ultimate_protection

Beroende på skicket på lacken så kan man kanske hoppa över 2500?

Vilka rondeller rekommenderar ni till en 125mm DA-maskin? Har även fäste för 150mm rondeller, vilket är bäst för att polera en hel bil?

En sista fråga, vad rekommenderar ni för att rengöra säten och inredning i en Tesla?
Har sedan tidigare denna produkt "Gyeon Q²M LeatherSet Mild" men det är ju inte läder i en Tesla.

Får se om detta går att lösa, Autodude hade inga reservdelar...

Läckage i led och skarv + jag tror värmeslingan i hetvattentvätten havererade inför senaste tvätten (kom ut smutsvatten "precis" vid start)😰

Läckande vattenslanganslutning med sprutande vatten, problem med hetvattentvätt.
Skapa konto

Hetvattentvätt på gul yta med läckage i led och skarv, tre munstycken i olika färger, vatten sprutar från ena munstycket.
Skapa konto

• Ledsen
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.