39 580 läst ·
414 svar
40k läst
414 svar
Byggahus bilvårdstråd
Bilen var i akut behov av dammsugning efter att vi varit hundvakt. En golden retriever som fällde hade hårat ner alldeles väldigt. Gick sådär att få upp håren. Jag kom på att jag köpte ett Electrolux bilvårdskit på loppis för ett tag sedan och testade en borste därifrån. Helt fantastisk snabb på att rengöra inredning! I den sitter en turbin som drivs av suget som roterar en borste. Jag vet inte om kittet finns än, men bara den turboborsten hade varit värd pengarna.
Där var också ett långt smalt munstycke, men det var lite väl trångt för dammsugaren. Den stängde av sig pga överhettning efter en stund, men hämtade sig när den svalnat.
/Höghus
Där var också ett långt smalt munstycke, men det var lite väl trångt för dammsugaren. Den stängde av sig pga överhettning efter en stund, men hämtade sig när den svalnat.
/Höghus
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag hade vägarna förbi vår lokala Circle K och kilade in en snabbis i deras tvätthall för att se om den adaptern jag har för min skumlans passar även där (dvs om det är samma anslutning på högtrycken som OKQ8). Det var det, adaptern passade fint. Men med den inkopplad så "jobbade" inte högtryckstvätten, den lät ingenting, och strålen var som en vanlig vattenslang ungefär. Kopplande man på ordinarie tvättlans så hörde man hur den jobbade och det var tryck som förväntat. Jag hade bara med mig adapter och själva skumlansen, ingen behållare, men jag testade att koppla på den med vredet för mängd skum i botten och det blev inte mycket action.
Jag vet att det finns lite olika flödesadaptrar till lansen för olika vattenflöde, men eftersom skumlansen inte ens var påkopplad första testet så borde det ju inte varit problemet. Är det förväntat att det inte blir något tryck när jag bara kör adapter utan ytterligare munstycke? Kan det isåfall ha varit problemet att jag inte hade någon behållare med medel/vatten på lansen?
Jag får väl åka tillbaka vid tillfälle och testa igen, men tänkte att nån kanske hade ett bra svar här.
Det är alltså en sån här adapter jag har och kopplar på handtaget
Jag vet att det finns lite olika flödesadaptrar till lansen för olika vattenflöde, men eftersom skumlansen inte ens var påkopplad första testet så borde det ju inte varit problemet. Är det förväntat att det inte blir något tryck när jag bara kör adapter utan ytterligare munstycke? Kan det isåfall ha varit problemet att jag inte hade någon behållare med medel/vatten på lansen?
Jag får väl åka tillbaka vid tillfälle och testa igen, men tänkte att nån kanske hade ett bra svar här.
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Det blir inget tryck utan munstycket på och det behövs inte så mycket med skumlansStorsockret skrev:
Jag hade vägarna förbi vår lokala Circle K och kilade in en snabbis i deras tvätthall för att se om den adaptern jag har för min skumlans passar även där (dvs om det är samma anslutning på högtrycken som OKQ8). Det var det, adaptern passade fint. Men med den inkopplad så "jobbade" inte högtryckstvätten, den lät ingenting, och strålen var som en vanlig vattenslang ungefär. Kopplande man på ordinarie tvättlans så hörde man hur den jobbade och det var tryck som förväntat. Jag hade bara med mig adapter och själva skumlansen, ingen behållare, men jag testade att koppla på den med vredet för mängd skum i botten och det blev inte mycket action.
[bild]
Ok, jag tänkte mig att utan behållare på skumlansen skulle den bara köra strålen i princip rakt igenom, men den kanske tar såpass lite från högtrycken att det som hände var förväntat. Bara att prova med hela paketet helt enkelt. Vore så skönt om denna tvätthallen funkade också för det är ett par minuter hemifrån jämfört med att åka in till stan för OKQ8Andreas_kalmar skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 876 inlägg
Nu har jag införskaffat mig denna skumspruta. Tjockt skum som ligger kvar länge, ett skum som jag aldrig lyckades få till med sprutan från BBV, trots byte av dysor.[SKPG]Zamora skrev:
Nån som har provat denna Skumpspruta? Jag har fått för mig att den passar till den lilla enklare svarta spruthandtaget som vi diskuterade en bit ovan?
[bild]
Har en spruta från Bollnäs Bilvård. Hur jag än justerar och byter dysa blir skummet jäkligt vattnigt. Har provat skum både från King Carthur samt BBV.
Men det syntes att vi tillbringat en vecka på Nordjylland. Brunt skum rann av till sist, fullt av sand.
Är det Biltemasprutan du är nöjd med? Eller articclean? Ursäkta frågan, så många foamlance igång i diskussionen i tråden.[SKPG]Zamora skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 876 inlägg
Volvon passerade 43k mil härom dagen så jag testade ytterligare en tvätthall jag inte testat förr, denna var nog en ny favorit. Lite närmare hem, väldigt tydligt vilka som är lediga, relativt rymlig och OKQ8 så adaptern för foamlancen passade. Lyckades till och med lura med sambon. Ska ta och skaffa en lite större flödesadapter och blanda avfettningen lite starkare så jag får mer skum. Bara för att det är roligt egentligen
Kör just nu med pure:est A3 som avfettning och CLEAN. schampoo.
Nån med tips på nån trevlig produkt för att få lite ny lyster på gummilister? Plasten tycker jag är rätt OK men gummit är lite flammigt.
(parkera kan jag tydligen inte heller)
Nån med tips på nån trevlig produkt för att få lite ny lyster på gummilister? Plasten tycker jag är rätt OK men gummit är lite flammigt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Prova elevate från tershine , snowfoam, sen har du just för plast refinde tror jag den heter , funkar bra de , annars är de nog att lägg ett keramiskt skydd för att behålla de svarta i plastenStorsockret skrev:
Volvon passerade 43k mil härom dagen så jag testade ytterligare en tvätthall jag inte testat förr, denna var nog en ny favorit. Lite närmare hem, väldigt tydligt vilka som är lediga, relativt rymlig och OKQ8 så adaptern för foamlancen passade. Lyckades till och med lura med sambon. Ska ta och skaffa en lite större flödesadapter och blanda avfettningen lite starkare så jag får mer skum. Bara för att det är roligt egentligenKör just nu med pure:est A3 som avfettning och CLEAN. schampoo.
[bild]
[bild]
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Nu vart frugan en shopping tur till Ullared , blev några flaskor med RW nu , schampo - flygrost- alkalisk avfettning- spraycoat- samt en stor orange torkduk ,
Får se hur detta funkar fint på bilen ,
Får se hur detta funkar fint på bilen ,
Aldrig förstått varför folk köper RW , jag tycker produkterna presterar likt Biltema/Jula.R Rickard.lj skrev:
Men jag kanske bara har en förkärlek till Tershine och vägrar gilla konkurrenter.
Kollega talar väldigt positivt om RW's schampo med avrinning.S Simonstahl skrev:
Har du haft chansen att jämföra det med Tershine Purify S?