39 683 läst ·
415 svar
40k läst
415 svar
Byggahus bilvårdstråd
Svart metallic blir inte helt 100 med självtork, därför använder jag torkduk. En annan poäng med att använda torkduk är att när jag är klar med utsidan vrider jag ur den och duken fungerar utmärkt för att rengöra rutor och inredning. Minns inte vilket märke jag har, tror det är Sonax, har haft samma duk i många år. Så satsa på en duk av kvalitet är mitt råd, så får du ett redskap för både ut och insida.RoTe skrev:
Vi bilägare hade nyligen ett test av torkdukar och jag kan inte säga att jag blev imponerad av någon. Att betala över 300kr för något gigantiskt tygstycke är inget jag är intresserad av. Ni som prenumererar kan se testet här: [länk]
Personligen så spolar jag av bilen med avhärdat vatten och sen kör jag den i motorvägsfart en stund för att sedan torka det lilla som är kvar med en numera 10 år gammal torkduk som inte presterar direkt bra. Tror det blir en ny billighetsduk från köpladorna.
Turtle Superwash,. Blå flaska. Efter sköljt av smutsen, lite av krämen på en fuktig tvättsvamp och gnugga lite. Mkt effektivt mot asfaltsprickar.slothy skrev:
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
Min uppfattning är att hur bra en foamlance presterar hänger ihop men så väl foamlancen själv, vilket munstycke som sitter i foamlancen och högtryckens flöde/tryck, så inte uppenbart att rätt väg framåt för dig är att köpa ny foamlance.[SKPG]Zamora skrev:
Nån som har provat denna Skumpspruta? Jag har fått för mig att den passar till den lilla enklare svarta spruthandtaget som vi diskuterade en bit ovan?
[bild]
Har en spruta från Bollnäs Bilvård. Hur jag än justerar och byter dysa blir skummet jäkligt vattnigt. Har provat skum både från King Carthur samt BBV.
Med det sagt: Jag har Biltemas och tycker den ihop med min högtryck (K5-serien) ger bättre skum än den DrDirt (minns inte om g2 el g3) jag också har. Dessutom tacksamt med stort lock när man ska fylla.
Kvalitetskänslan är väl sådär men funktionen tycker jag är utmärkt. Nu var det jag som klantade mig genom att först putta ner en cirkelsåg från ett bord där foam-lancen stod på golvet under - då blev det en lite, ej funktionsviktig, spricka i locket som jag enlig ovan tycker är så bra… Strax efter lyckades jag trampa på den (borde verkligen inte låta den stå på golvet) och då sprack locket. Kanske hade min DrDirt hållit för den misshandeln men jag är inte säker och oavsett var jag så nöjd att jag köpte en till från Biltema (så nu har jag, så när som på locket, reservdelar om någon vill ha 😂)
/U
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 963 inlägg
Nåja, klart överdriven negativ effekt på plaster. Man bör ju tvätta bilen direkt efter applicering och då är eventuell påverkan minimal.L L Jan skrev:
Jag använder kallavfettning någon gång per år, samma med flygrostborttagare som en årlig minirekond
Använd aldrig någonsin kallavfettning på en bil. Speciellt inte på modernare bilar som mkt består av plast. Kallavfettning har lägre viskositet än vatten och den går inte att skölja av med vatten överallt. Kallavfettningen rinner in där vatten inte kommer åt, tex innanför tätningar. Påverkan blir då allt annat än minimal.Rabbithole skrev:
Men bra för att tvätta en fälg med.
Blev en dag i bilvårdens tecken. Var först en snabbis i tvätthallen med hundfraktarn (som just nu agerar primär bil i väntan på leverans av nya) där jag gjorde det förbjudna, använde borsten med tvättmedel 😱 (som jag förvisso gick igenom ganska ordentligt innan). Den vinner inga skönhetspriser, men ändå relativt fin för sina mil.
Därefter for jag en sväng på jula och köpte deras billigaste högtryckstvätt. Betygen på den kändes kanon så länge man har förväntningarna satta på rätt nivå. Autodude lyckades leverera Tershine-prylarna som @Simonstahl så fint lurat på mig på kanonfort, hade inte räknat med att få dessa innan helgen. Så ingen tid att spilla, gick lös på vinterhjulen med Relive, Extract, Purify S och avslutade med Refract V3 och buffade av, som man säger i branchen 😉😆
Nog ser det ju ganska blankt ut iallafall om man kisar och lägger huvudet på sne. Får se om jag ger mig på vinterhjulen till Volvon under helgen också, det kan nog bli lite mer utmaning men dom är åtmintone inte lika tunga som dessa as till hjul..
Lilla högtrycken funkade faktiskt väldigt bra, trots att vi har lite halvkass fart på vattnet till att börja med. Kommer duga gott åt mig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Därefter for jag en sväng på jula och köpte deras billigaste högtryckstvätt. Betygen på den kändes kanon så länge man har förväntningarna satta på rätt nivå. Autodude lyckades leverera Tershine-prylarna som @Simonstahl så fint lurat på mig på kanonfort, hade inte räknat med att få dessa innan helgen. Så ingen tid att spilla, gick lös på vinterhjulen med Relive, Extract, Purify S och avslutade med Refract V3 och buffade av, som man säger i branchen 😉😆
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nog ser det ju ganska blankt ut iallafall om man kisar och lägger huvudet på sne. Får se om jag ger mig på vinterhjulen till Volvon under helgen också, det kan nog bli lite mer utmaning men dom är åtmintone inte lika tunga som dessa as till hjul..
Lilla högtrycken funkade faktiskt väldigt bra, trots att vi har lite halvkass fart på vattnet till att börja med. Kommer duga gott åt mig.
Redigerat:
Hoppas du blev lika nöjd med produkterna som många andra är. Som sagt , jag är mer än nöjd med alla deras prylar. 🙂Storsockret skrev:
Blev en dag i bilvårdens tecken. Var först en snabbis i tvätthallen med hundfraktarn (som just nu agerar primär bil i väntan på leverans av nya) där jag gjorde det förbjudna, använde borsten med tvättmedel 😱 (som jag förvisso gick igenom ganska ordentligt innan). Den vinner inga skönhetspriser, men ändå relativt fin för sina mil.
[bild]
Därefter for jag en sväng på jula och köpte deras billigaste högtryckstvätt. Betygen på den kändes kanon så länge man har förväntningarna satta på rätt nivå. Autodude lyckades leverera Tershine-prylarna som @Simonstahl så fint lurat på mig på kanonfort, hade inte räknat med att få dessa innan helgen. Så ingen tid att spilla, gick lös med Relive, Extract, Purify S och avslutade med Refract V3 och buffade av, som man säger i branchen 😉😆
[bild]
[bild]
Resultatet på fälgarna ser ju kanon ut , och du kommer uppskatta att du lagt en skyddande yta. Underlättar när det är dags för tvätt nästa gång ☺️
Det där är väl den sista Volvon som är gediget byggd? Kommer hålla bra länge 💯Storsockret skrev:
[bild]
Beror nog på hur man ser på det, det är första årsmodellen av sista generationen så det finns säkert lite dumheter. Är den inte också lite av en Ford Mondeo?Tokslut skrev:
Men ja det är ju D5 AWD så den går och går. Har hållit 18 år och 43000 mil. Vi köpte den förra året och den hade servicestämplar hos Volvo fram tills dess. Samma ägare nio år innan oss som alltid skötte service och underhåll och innan dess en annan ägare inom samma familj. Så jag tror att det är ett bra exemplar. Vi kommer ha den så länge vi har båda våra greyhounds vid liv, därefter får den nog gå vidare till någon annan
Med nyvunnen motivation och kämparanda gav jag mig på vinterhjulen till Volvon. Det var här jag insåg att gårdagens svarta VW-fälgar med blott 400 mil bakom sig närmast kan jämföras med den tutorial man tvingas igenom i ett nytt TV-spel. Nu var det dags för en fiende på riktigt. Insåg snabbt att för att inte driva mig själv till vansinne och förgås i värmen så fick jag sätta en nivå av "good enough"
Startläget
Efter en avsköljning
Efter ett första varv med Iron remover
Efter att ha gått lös med allt jag hade hemma (gårdagens leverans + asfaltlösare från gördetmedrw + prickbort) X antal varv fick jag se mig som klar (eller besegrad, fritt val).
Det blev en tur till havet för att bada medan fälgarna torkade, men sen unnade jag även dom ett lager refract. Varför inte liksom.
Startläget
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Efter en avsköljning
Logga in
Skapa konto
Efter ett första varv med Iron remover
Logga in
Skapa konto
Efter att ha gått lös med allt jag hade hemma (gårdagens leverans + asfaltlösare från gördetmedrw + prickbort) X antal varv fick jag se mig som klar (eller besegrad, fritt val).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det blev en tur till havet för att bada medan fälgarna torkade, men sen unnade jag även dom ett lager refract. Varför inte liksom.