39 580 läst ·
414 svar
40k läst
414 svar
Byggahus bilvårdstråd
Då vill du inte veta att jag gillar denna dåRoTe skrev:
Vi bilägare hade nyligen ett test av torkdukar och jag kan inte säga att jag blev imponerad av någon. Att betala över 300kr för något gigantiskt tygstycke är inget jag är intresserad av. Ni som prenumererar kan se testet här: [länk]
Personligen så spolar jag av bilen med avhärdat vatten och sen kör jag den i motorvägsfart en stund för att sedan torka det lilla som är kvar med en numera 10 år gammal torkduk som inte presterar direkt bra. Tror det blir en ny billighetsduk från köpladorna.
https://www.autodude.se/sv/produkt/torkhandduk_king_carthur_black_diamond
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men varför vill man ha en så stor? När jag var "putsbög" hade jag flera mindre för det var smidigare då dom inte hamnade där jag inte ville, typ på hjulen eller marken osv.Tokslut skrev:
Stor bil och hålla på med 10st små är väl inte hållbart när de skall torkas sedan 🤷♂️RoTe skrev:
Edit: Tycker 2 torkdukar är irriterande nog att hänga upp
Är inte fördelen med stor duk att kunna torka hela bilen torr utan att behöva hålla på och vrida ur eller byta torkduk?RoTe skrev:
Där får man väl vika den, sen släppa ut hela när man drar över huv/tak och sidor. Önskar att den var störreRoTe skrev:
Jag funderar på att gå din väg och installera filter för rent vatten
https://scandinaviandetailing.com/product-category/rentvatten/
Redigerat:
Jag brukar köra lövblåsen först, sen spraya med torkmedel (dvs lite surt medel iom att det är egen brunn med rätt mineralrikt vatten) och torka med EN stor duk som inte blir så våldsamt blöt. Men lövblåsen blåser faktiskt bort det mesta, och den blåser ut vatten ur skrymslen som inte blåses av snabbkörning 
Kul tråd. Nån som har ett bra tips på hur man får bort diverse prickar (asfalt etc) från bakrutan? Vanlig avfettning gör ingenting och kallavfettning ska man tydligen inte ta på rutor (och plast). Clay bar kan repa efter vad jag förstår.
En ren clay bar repar inte glaset om det är asfaltsprickar.slothy skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 961 inlägg
Ta kallavfettning, vem har hittat på att man inte ska ta det på glas?slothy skrev:
Möjligen ska man undvika kallavfettning på sidorutor då den då kan rinna ner i dörrarna och göra åverkan på rostskyddet men glaset borde definitivt klara avfettning. Använder det ibland på bakrutan på min XC70 vilket jag bedömer som riskfritt ur rostskyddshänseende eftersom den bakluckan är av plast.Rabbithole skrev: