8 357 läst ·
48 svar
8k läst
48 svar
Bygga sopkärlsstation
Din granne får göra som alla andra i liknande situation, det vill säga snällt fråga dig om en tid som du förhoppningsvis kan acceptera att han beträder din fastighet för att utföra sitt underhåll. I de flesta grannrelationer brukar det gå att lösa, men det finns gott om undantag. Bland annat beskrivs en del här på forumet...K King_al skrev:
Tänk på att många kommuner nu gör om sopkärlsinredningen, kräver att tunnorna står med handtaget utåt och minst 60cm mellan tunnorna för att kunna tömma tunnorna med hjälp av arm. Samtliga grannar på vår gata är tvungna att sätta ut tunnorna på trottoaren de dagar det är tömnig då det inte lägre räcker att de står i tomtgräns om bilen ska nå med sin arm. Står det en parkerad bil framför tunnorna (parkering längs gatan är tillåten) tömmer de inte kärlen. Att tunnorna blockerar framkomligheten på trottoaren är tydligen ok enligt kommunen.K King_al skrev:Hej,
Jag har sedan ett år tillbaka funderat på hur och vad jag ska göra med denna gräsplätt som är på min tomt. Grannens uppfart är direkt i anslutning. Vilka möjligheter har jag att sätta upp staket? (Kommer bli svårt för min granne att hoppa ur bilen). Och isolera sopkärlen lite.
Jag tänker även bredda uppfarten med stenplattor.
Vad säger ni? Vad har jag för möjligheter enligt lag?
Jag har läst alla inlägg, men missat om någon frågat samma - på fotot du visar och hänvisar till "gräsplätt" så förstår jag att det är tomtmark som du äger, men de där stenarna/muren - är det på din tomt (som avslutning på DIN gräsmatta) eller är det grannens? Förstår verkligen inte var din granne skulle, idag, använda din tomt för att hoppa in och ur bilen. Rita gärna upp en ny bild.K King_al skrev:
Men din "lösning" var ju att låta grannen fortsätta nyttja OPs mark och istället minska den asfalterade ytan för att inte påverka grannen. Varför skulle man överlåta en del av sin mark utan anledning? Står du verkligen fast vid ditt förslag till lösning?Farstatjej90 skrev:
Bättre att OP nyttjar sin mark på bästa sätt själv anser jag.
Klicka här för att svara