8 359 läst ·
48 svar
8k läst
48 svar
Bygga sopkärlsstation
4,5 m gäller inte staket utan det är bara en maxhöjd som gäller vid utfarter som begränsar.
Vinklar du sopstället en aning så tunnan närmast grannen också är närmast gatan så får du bättre sikt och en bredare början på din infart. Det kan också vara smart att dra in stället en aning från tomtgränsen för att ge bättre sikt.En soptunna skymmer ett barn på cykel.
Vinklar du sopstället en aning så tunnan närmast grannen också är närmast gatan så får du bättre sikt och en bredare början på din infart. Det kan också vara smart att dra in stället en aning från tomtgränsen för att ge bättre sikt.En soptunna skymmer ett barn på cykel.
Tänk bara på storleken på sopkärlen.
Det är nya lagkrav på hemsortering vilket innebär att näst intill alla villaägare kommer få större sopkärl.
Våra är minst 50% större än tidigare.
Så kontakta de hos kommunen som har hand om dina sopor innan du bygger. Fråga om framtisplanernaoch storleken på de nya kärlen.Sedan bygger du såklart en så att kärlen står riktade mot gatan och du slipper flytta skiten när det är dags för sophämtning.
Det är nya lagkrav på hemsortering vilket innebär att näst intill alla villaägare kommer få större sopkärl.
Våra är minst 50% större än tidigare.
Så kontakta de hos kommunen som har hand om dina sopor innan du bygger. Fråga om framtisplanernaoch storleken på de nya kärlen.Sedan bygger du såklart en så att kärlen står riktade mot gatan och du slipper flytta skiten när det är dags för sophämtning.
Ja, en skärmvägg/staket bakom tunnorna så ser man dem inte från huset eller trädgården. Att förbipasserande ser sopkärlen är jag obrydd över.S Staffan-N skrev:
Är även beroende av typ av gata/väg inom en kommun, i vissa fall kan det ju vara Trafikverkets väg, och andra påverkande faktorer.P PerF58 skrev:
Är det inte bättre att du läser igenom OP:s beskrivning ordentligt istället för att brådskande kasta dig över tangentbordet med någon halvdryg och irrelevant kommentar? Det står ju väldigt tydligt att gräsplätten är hans mark (och den har grannen givetvis ingen given nyttjanderätt till).Farstatjej90 skrev:
Jag undrar lite vad du vill åstadkomma? Vill du snygga till gräsplätten? Vill du ha en snyggare lösning till dina sopkärl? Vill du hindra grannen att gå på din tomt? Bredda din uppfart? Bygga ett snyggt staket för saken skall?K King_al skrev:Hej,
Jag har sedan ett år tillbaka funderat på hur och vad jag ska göra med denna gräsplätt som är på min tomt. Grannens uppfart är direkt i anslutning. Vilka möjligheter har jag att sätta upp staket? (Kommer bli svårt för min granne att hoppa ur bilen). Och isolera sopkärlen lite.
Jag tänker även bredda uppfarten med stenplattor.
Vad säger ni? Vad har jag för möjligheter enligt lag?
Enligt lagen har du alla möjligheter att bredda din uppfart, bygga ett snyggt hus till dina sopkärl och sätta upp staket. Det enda man kan tänka på är underhållet av staketet där man bör ha plats på sin tomt att underhålla det?
Vad vill du egentligen göra?
Tomtgränser är inget som man kan bygga på om man ska vara petig, men man får bygga en millimeter ifrån den. Fast grannen har sin lagliga rätt att stå med en kaffe i handen på sin sida gränsen och skratta åt dig när du hänger dubbelvikt över staketet och målar eller skruvar.Michael Sellering skrev:
Jag försöker lösa TS problem som han/hon beskriver. Vad du gör här vet jag inte och förmodligen inte du heller 🤔J john_heden100 skrev:
Måste, så att det går att bygga från egen tomt håller jag med om. När det gäller underhåll är det snarare så att det bör gå att underhålla från egen tomt, men det finns inget måste här. Dock är det rätt dumt att bygga ett staket som man inte säkert kan underhålla i framtiden...E elmont skrev:
Beror på. Sätter man exempelvis upp ett staket gjort av tryckimpregnerat virke så är det underhållsfritt. Man byter ut det typ vart 30:e år. 😊Alfredo skrev:
Redigerat:
Börja med att staka ut lite pinnar med snöre mellan längs tomtgränsen och blivande sopförvaring. För att se om grannen reagerar och ställer bilen annorlunda.
Sen kan ett knähögt staket se trevligt ut och upplevs inte så påträngande. Det är lätt att sträcka sig över för att måla t.ex.
Sen kan ett knähögt staket se trevligt ut och upplevs inte så påträngande. Det är lätt att sträcka sig över för att måla t.ex.
Där jag bor hämtas soporna max 3 meter in på tomten så där byggde jag ett litet staket runt kärlen, funkar bra.K King_al skrev:Hej,
Jag har sedan ett år tillbaka funderat på hur och vad jag ska göra med denna gräsplätt som är på min tomt. Grannens uppfart är direkt i anslutning. Vilka möjligheter har jag att sätta upp staket? (Kommer bli svårt för min granne att hoppa ur bilen). Och isolera sopkärlen lite.
Jag tänker även bredda uppfarten med stenplattor.
Vad säger ni? Vad har jag för möjligheter enligt lag?
Frågan kommer främst från att det är ganska fult och varje gång det blåser lite kraftigare så välter kärlen..
Så för att lösa vindproblemet och göra det fint på traven även när jag kommer få ett tredje kärl.
Självklart kommer jag snacka med grannen innan jag påbörjar något. Men ville först få mer kött på benen vad gäller mina rättigheter över min egen mark.
Men era kommentarer om underhåll osv får min att undra hur min andra granne ska göra. Hans garage slutar på millimetern på tomtgränsen... Det pucken får jag hantera framöver
Så för att lösa vindproblemet och göra det fint på traven även när jag kommer få ett tredje kärl.
Självklart kommer jag snacka med grannen innan jag påbörjar något. Men ville först få mer kött på benen vad gäller mina rättigheter över min egen mark.
Men era kommentarer om underhåll osv får min att undra hur min andra granne ska göra. Hans garage slutar på millimetern på tomtgränsen... Det pucken får jag hantera framöver