8 288 läst ·
48 svar
8k läst
48 svar
Bygga sopkärlsstation
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 626 inlägg
Exakt, TS bör kolla med kommunen vad som gäller. Om det blir flerfackskärl, flera separata kärl etc. innan hen börjar bygga något.Attitudeswe skrev:
TS kan bygga en L-formad avgränsning för kärlet/kärlen som en del av ett staket. Det gröna kärlet på bilden är ett 240 som är 75 cm djupt. Ett 370 kärl (som bör vara det största ev. aktuella alt.) är 80,5 cm. Även om man avrundar uppåt med lite marginal och bygger 90 cm djupt så bör det finnas tillräckligt utrymme kvar på den vänstra sidan av staketet (och TS tomt) för grannen att öppna bildörren och för TS att underhålla staketet.
Så länge man bygger det som ett staket som inte är för tätt och högt så bör det vara helt lugnt och grannen bör inte bli grinig över att slippa se TS kärl.
EDIT: alltså ett stående L med det kortare strecket parallellt med gatan och det längre strecket längs med (ungefär i mitten av) gräsremsan om det mejkar sense.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 626 inlägg
Sorry, det blir ett spegelvänt och upp och ner vänt LB Bästerortarn skrev:Exakt, TS bör kolla med kommunen vad som gäller. Om det blir flerfackskärl, flera separata kärl etc. innan hen börjar bygga något.
TS kan bygga en L-formad avgränsning för kärlet/kärlen som en del av ett staket. Det gröna kärlet på bilden är ett 240 som är 75 cm djupt. Ett 370 kärl (som bör vara det största ev. aktuella alt.) är 80,5 cm. Även om man avrundar uppåt med lite marginal och bygger 90 cm djupt så bör det finnas tillräckligt utrymme kvar på den vänstra sidan av staketet (och TS tomt) för grannen att öppna bildörren och för TS att underhålla staketet.
Så länge man bygger det som ett staket som inte är för tätt och högt så bör det vara helt lugnt och grannen bör inte bli grinig över att slippa se TS kärl.
EDIT: alltså ett stående L med det kortare strecket parallellt med gatan och det längre strecket längs med (ungefär i mitten av) gräsremsan om det mejkar sense.
Är hans asfaltplätt så smal att han inte kan parkera lite längre bort från gränsen och faktiskt kliva ut på sin egen fastighet? För nej, det är inte rimligt att han ska parkera precis kloss mot gränsen så att ha måste kliva ut på din mark.K King_al skrev:
En lösning skulle kunna vara att han parkerar där han står nu men backar in. Då behöver han inte gå på din fastighet. Eventuella passagerare får då kliva ut redan innan bilen backas in för parkering.
Precis min fundering också som gör en lite provocerad. Då kanske staketet får han att tänka efter.Alfredo skrev:
Är hans asfaltplätt så smal att han inte kan parkera lite längre bort från gränsen och faktiskt kliva ut på sin egen fastighet? För nej, det är inte rimligt att han ska parkera precis kloss mot gränsen så att ha måste kliva ut på din mark.
En lösning skulle kunna vara att han parkerar där han står nu men backar in. Då behöver han inte gå på din fastighet. Eventuella passagerare får då kliva ut redan innan bilen backas in för parkering.
Tack så mycket för mycket värdefull åsikter. Jag ska tänka några vänder på mina alternativ.
Du krånglar till det i onödan. Självklart får du göra vad du vill på din fastighet så länge du följer byggregler. Och lika självklart får du inte skapa nått som kräver att du är på grannfastigheten för ditt underhåll.
Så prata med grannen om att du vill fixa till grönytan men förstår att det påverkar grannen och kom överens om att du sätter staketet 30-40 cm in på din fastighet mot att du får stå på hans parkering och underhålla ditt staket.
Du kommer få plats med tunnorna utan problem och alla är glada.
Med lite tur kan du och grannen knäcka ett par kortburkar och fixa det där tillsammans en eftermiddag.
Så prata med grannen om att du vill fixa till grönytan men förstår att det påverkar grannen och kom överens om att du sätter staketet 30-40 cm in på din fastighet mot att du får stå på hans parkering och underhålla ditt staket.
Du kommer få plats med tunnorna utan problem och alla är glada.
Med lite tur kan du och grannen knäcka ett par kortburkar och fixa det där tillsammans en eftermiddag.
Bygg ditt skydd utan hänsyn till grannen, denna kan backa in om den inte vill ha förardörren mot dig. Klagar denna så kan du säga att det var av omtanke att tunnorna inte skall blåsa omkull på grannens bil.
Den lösningen skulle ge anmärkning vid en vägsäkerhetsbesiktning på grund av utfartsregler. Max 80cm höjd 2,5m åt sidan, båda hållen.Attitudeswe skrev:
Tips.
Kolla vad din kommun har för regler för sikttriangel.
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-tolka-sikttriangel.280167/
I vårt villakvarter var det många som fick riva och göra om.
Heh, Stockholm Vatten och Avlopp föreslår i sitt officiella material lösningar för sopkärl som ligger i direkt konflikt med sikttriangeln. Den verkar dock bara gälla växtlighet enligt kommunens material?P PerF58 skrev:
I praktiken bryr sig ingen i mina kvarter, varken kommunen eller fastighetsägarna. höga häckar överallt.
Är i liknande funderingar över att bygga en uppställningsplats för sopkärlen och var jag ska placera den.
Det lutar åt att ställa alla tre bredvid varandra vid vägkant/tomtgräns vända utåt vägen för att slippa rulla fram tunnorna från nuvarande förvaringsplats, som är invid garaget.
Det lutar åt att ställa alla tre bredvid varandra vid vägkant/tomtgräns vända utåt vägen för att slippa rulla fram tunnorna från nuvarande förvaringsplats, som är invid garaget.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 637 inlägg
Man får ju fundera på vem som ska glo på de fula sopkärlen. Jag hade nog gärna byggt så som du beskriver så de snarare blir en del av gaturummet än trädgården. Man tittar ju mer ut ur sitt hus än tvärt omKeiller skrev:
Vad har du för relation med grannen idag?
Jag blir lite förundrad när folk bara säger "Kör på, skit i grannen".
Det finns så många andra värden i att ha en god grannrelation som gör att man bara skjuter sig själv i benet
Vi har bra relation med närmaste grannen. Småsnackar ibland när båda är ute i trädgården. Lånar ut verktyg till varandra, hjälper till med soptunnor och vattning om någon är bortrest. För oss som reser lite mera är det väldigt värdefullt med någon som tittar till huset när vi är borta.
Skulle aldrig komma på tanken att rasera det genom att strunta i att informera grannen innan jag bygger något. (Ja, jag har redan i omgångar bebyggt 50% av sträckan mot den grannen, mindre än en meter från fastighetsgräns).
Lyfter man blicken lite så kanske ni i framtiden har planer på andra byggen/åtgärder i närhet av gränsen, där ni är beroende av grannens medgivande. Då kan det vara dumt att rasera en relation pga nåt så litet som en sopstation
Jag blir lite förundrad när folk bara säger "Kör på, skit i grannen".
Det finns så många andra värden i att ha en god grannrelation som gör att man bara skjuter sig själv i benet
Vi har bra relation med närmaste grannen. Småsnackar ibland när båda är ute i trädgården. Lånar ut verktyg till varandra, hjälper till med soptunnor och vattning om någon är bortrest. För oss som reser lite mera är det väldigt värdefullt med någon som tittar till huset när vi är borta.
Skulle aldrig komma på tanken att rasera det genom att strunta i att informera grannen innan jag bygger något. (Ja, jag har redan i omgångar bebyggt 50% av sträckan mot den grannen, mindre än en meter från fastighetsgräns).
Lyfter man blicken lite så kanske ni i framtiden har planer på andra byggen/åtgärder i närhet av gränsen, där ni är beroende av grannens medgivande. Då kan det vara dumt att rasera en relation pga nåt så litet som en sopstation
Du har inte funderat på att prata med grannen? Å andra sidan kanske grannen är medlem på BH, så det kanske redan är fixat nu, hen lär ju känna igen sig på bilden…K King_al skrev: