74 764 läst ·
460 svar
75k läst
460 svar
Bygga pannrum
Pannorna jobbar ju med ett rejält undertryck (sugfläkten) så några Pa hit eller dit i varierande skortstensdrag gör inte så mycket. Det är först när skorstenen är väldigt hög och har grov diameter som man kan försöka begränsa den.D09 skrev:
Själv har jag ett spjäll på rökröret mellan panna och skorsten som jag har sommar-/vinterläge på. När det var som kallast i vinter så stängde jag spjället en aning men vette tusan om det gör något i praktiken? Möjligen när pannan dragit ner på effekten och sugfläkten går på lätten.
He he som jag gör nu ( latmansvarianten ) så slänger jag igång en brasa, öppnar ett plastlock på tillluftsröret och låter kall luft komma in.
På morgonen när jag går ner o säger gomorgon till Rödis för att kolla värden etc ( jo, jag gillar o mäta ) så stänger jag luckan för att inte det ska läcka onödigt mycket värme...
Sätter jag handen vid öppningen så känns det som en grym luftkonditionering på cypern, dvs drar svinkallt.
Nog att jag har onödigt hög värme i pannrummet just nu, vilket borde räknas som förluster så vill jag inte kyla av det heller.
Ska få tummen ur o isolera klart runt tank och rör någongång
En dum fråga när ni ändå är vakna
Jag har ca 40 cm till källarväggen bakom ack tanken.... Kan jag fylla på med isolering i hela utrymmet bakom tanken mot yttervägg?
Eller blir det tokigt då? Tänker på daggpunkt och annat konstigt som kan hälsa på...
Källarväggen är leca, ingen isolering på utsida. Däremot stålreglar och 70cm isolering + osb/ gips. Ingen plast.
På morgonen när jag går ner o säger gomorgon till Rödis för att kolla värden etc ( jo, jag gillar o mäta ) så stänger jag luckan för att inte det ska läcka onödigt mycket värme...
Sätter jag handen vid öppningen så känns det som en grym luftkonditionering på cypern, dvs drar svinkallt.
Nog att jag har onödigt hög värme i pannrummet just nu, vilket borde räknas som förluster så vill jag inte kyla av det heller.
Ska få tummen ur o isolera klart runt tank och rör någongång
En dum fråga när ni ändå är vakna
Jag har ca 40 cm till källarväggen bakom ack tanken.... Kan jag fylla på med isolering i hela utrymmet bakom tanken mot yttervägg?
Eller blir det tokigt då? Tänker på daggpunkt och annat konstigt som kan hälsa på...
Källarväggen är leca, ingen isolering på utsida. Däremot stålreglar och 70cm isolering + osb/ gips. Ingen plast.
Jag skulle lämna en luftspalt mot källarväggen. Jag har isolerat ända mot väggen hos mig och har visserligen inga problem av det men tror inte det är riktigt bra att isolera källare inifrån som det i stort sett blir.
Hur stor luftspalt räcker?smurfen72 skrev:
Ska man slå på liggande 45x45 och sedan en tunn skiva ( masonit typ ) som bryter av isoleringen?
Hur ställer man in / sänker tempen till kranarna? Har idag ca 68-69 grader.
Tycker att det är lite väl varmt ifall ungarna skulle göra fel.
Edit
Hittade detta på
http://www.omboende.se/sv/Hyra/Att-hyra/Varmvattnet-ska-vara-5060-C/
"[h=1]Varmvattnets temperatur[/h]Det är viktigt att varmvattnet som du tappar från dina vattenledningar håller rätt temperatur, det ska vara 50–60 °C. Främsta anledningen är att bakterier som legionella inte kan föröka sig i hett vatten.
Installationer för varmvatten ska utformas så att temperaturen är minst 50 °C efter tappstället/kranen. För att minska risken för skållning får vattnet dock inte vara varmare än 60 °C. Ett undantag finns. Det är när det föreligger särskilda risker för olycksfall, som till exempel när en person som duschar inte har möjlighet att själv vrida på reglaget som justerar värmen på vattnet. I dessa fall får tappvattnet inte vara varmare än 38 °C efter kranen.
[h=2]För varmt vatten skållar dig[/h]Även om vattnet i dina ledningar är varmare än 50 °C går det att begränsa temperaturen på tappvattnet genom ettgreppsblandare och termostatblandare. Kan du tappa varmare vatten finns risk för skållning, som är en typ av brännskada. Brännskador delas in i tre grader:
Tycker att det är lite väl varmt ifall ungarna skulle göra fel.
Edit
Hittade detta på
http://www.omboende.se/sv/Hyra/Att-hyra/Varmvattnet-ska-vara-5060-C/
"[h=1]Varmvattnets temperatur[/h]Det är viktigt att varmvattnet som du tappar från dina vattenledningar håller rätt temperatur, det ska vara 50–60 °C. Främsta anledningen är att bakterier som legionella inte kan föröka sig i hett vatten.
Installationer för varmvatten ska utformas så att temperaturen är minst 50 °C efter tappstället/kranen. För att minska risken för skållning får vattnet dock inte vara varmare än 60 °C. Ett undantag finns. Det är när det föreligger särskilda risker för olycksfall, som till exempel när en person som duschar inte har möjlighet att själv vrida på reglaget som justerar värmen på vattnet. I dessa fall får tappvattnet inte vara varmare än 38 °C efter kranen.
[h=2]För varmt vatten skållar dig[/h]Även om vattnet i dina ledningar är varmare än 50 °C går det att begränsa temperaturen på tappvattnet genom ettgreppsblandare och termostatblandare. Kan du tappa varmare vatten finns risk för skållning, som är en typ av brännskada. Brännskador delas in i tre grader:
- Första graden innebär att hudens yttersta lager skadas och huden blir röd.
- Andra gradens skada går ner i hudens mellanlager. Huden blir röd, svider och det bildas blåsor.
- Tredje gradens skada förstör alla tre hudlager. Huden blir vit eller brun och känns hårdare än vanligt. Att få tredje gradens brännskada av vatten tar 1 sekund vid 65 °C, 5–10 sekunder vid 57 °C, 1,5 minut vid 52 °C och mer än 5 minuter vid 50 °C."
Redigerat:
Ha ha jag har kollat hunden, katten, barnen, sambon, huset, garaget, bilen.fredda skrev:
Dock så hade jag önskat att se fåglarna i träden men det gick inte 🙀
En grej som var lite "kul" var att jag kollade och jämförde min skadade hand ( gammal krossskada ) samt sambons fot som fick sig en smäll i somras.
Jag tycker mig kunna se kallare ytor på de skadade delarna.
Något att skicka till försäkringsbolaget som underlag kanske 😉
Great minds think alike!D09 skrev:Ha ha jag har kollat hunden, katten, barnen, sambon, huset, garaget, bilen.
Dock så hade jag önskat att se fåglarna i träden men det gick inte
En grej som var lite "kul" var att jag kollade och jämförde min skadade hand ( gammal krossskada ) samt sambons fot som fick sig en smäll i somras.
Jag tycker mig kunna se kallare ytor på de skadade delarna.
Något att skicka till försäkringsbolaget som underlag kanske
Har väl kollat i princip samma saker med min. Gaveln på ack.tanken är oisolerad för tillfället så ett gyllene tillfälle att se skiktningen med kameran (NÄÄÄÄ, det är inte alls lika kul att känna med handen sa jag till frugan).
Men det där med skador är intressant. Jag fick en rejäl fraktur på ena underbenet för några år sedan och följderna av det syns tydligt med kameran.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Vilket säger nåt om hur välisolerad den genomsnittliga blåmesen är. Tänk att hålla en liten köttbulle på mindre än tio gram vid 40 graders temperatur när vinterstormen ryter. Varenda fjäder måste ligga perfekt. Undrar vad u-värdet är på en fjäderdräkt?D09 skrev: