74 764 läst ·
460 svar
75k läst
460 svar
Bygga pannrum
Morfinrus kan vara fina.
Ahh, tråkigt med handen, ja då får man ju "anpassa" sina inköp. Tror jag hade haft svårt om min högerhand skulle bli skadad. :/
Tror faktiskt inte du får ha en tilluft i pannrummet som går att stänga, ska alltid vara öppen. Är nästan helt säker på detta.
Tror faktiskt inte du får ha en tilluft i pannrummet som går att stänga, ska alltid vara öppen. Är nästan helt säker på detta.
Det får jag kolla upp, tack för tipsetxdigger skrev:
Tur man är vänsterhänt
Ha ha hade räckt med en årsförbrukning med morfin så hade jag kunnat köra med vad som helstxdigger skrev:
Kommer ihåg första gången jag körde den. Handen var gipsad, snöade som fan och jag brötade ner för min monsterbacke med plogen.
Överlevde men fick ringa grannarna som satte på snökedjororna så jag kom upp igen
Där kanske jag skulle skitit i o plogat ha ha men skyller på dålig impulskontroll
Var lite stressat när man inte kom upp igen och man ska släppa ratten medans traktorn spinner, sänka bladet, i med rätt växel och sedan fånga ratten igen o köra ner igen... I såna lägen hör jag min sambos röst inne i fontanellen. "-Idiot! "
Det enda jag har hittat i byggreglerna är att elden skall få tillräckligt med förbränningsluft.xdigger skrev:
Hur den skall få det står det inget om.
Ett krav som man ofta hör är att pannrummet skall ha en ventil som motsvarar skorstenens diameter.
Men var det kravet står eller har uppstått verkar ingen veta.
Att den inte skulle få gå och stänga verkar ju hel knasigt.
Redigerat:
Måste väl ha att göra med att det inte ska bli ett slutet utrymme med ofullständig förbränning med kolmonoxid etc
Har iofs ett larm i pannrummet mot just detta. Man ska nog inte underskatta det...
edit
pellets är väl iofs ännu mer relevant då det i stora mängder bildar koldioxid... eller var det kolmonoxid
Har iofs ett larm i pannrummet mot just detta. Man ska nog inte underskatta det...
edit
pellets är väl iofs ännu mer relevant då det i stora mängder bildar koldioxid... eller var det kolmonoxid
Ja, typ men det är vid stora förrådsvolymer och när man kliver in i förrådet så ska man vara försiktig. Jag har ett helt öppet förråd som rymmer en pall ungefär och det ska tydligen inte vara nåt större problem! 
Men om det är en regel att den inte får vara stängbar så vore det intressant att läsa om det.
Men om det är en regel att den inte får vara stängbar så vore det intressant att läsa om det.
ja, de fall jag har läst om just pellets har varit enorma förråd. Hos privatpersoner är det väl mest säckar som ligger på hög alt ett mindre förråd som du säger.
Om rökgasfläkten stannar, så finns ju glödhållningen fortfarande kvar. Men det bör ju vara varmt i skorstenen och således finnas ett drag kvar ändå, eller stänger rökgasfläkten anslutningen till skorstenen? ( amatörfråga )
Om rökgasfläkten stannar, så finns ju glödhållningen fortfarande kvar. Men det bör ju vara varmt i skorstenen och således finnas ett drag kvar ändå, eller stänger rökgasfläkten anslutningen till skorstenen? ( amatörfråga )