Morfinrus kan vara fina. ;) Ahh, tråkigt med handen, ja då får man ju "anpassa" sina inköp. Tror jag hade haft svårt om min högerhand skulle bli skadad. :/

Tror faktiskt inte du får ha en tilluft i pannrummet som går att stänga, ska alltid vara öppen. Är nästan helt säker på detta.

D09
xdigger skrev:
Morfinrus kan vara fina. ;) Ahh, tråkigt med handen, ja då får man ju "anpassa" sina inköp. Tror jag hade haft svårt om min högerhand skulle bli skadad. :/

Tror faktiskt inte du får ha en tilluft i pannrummet som går att stänga, ska alltid vara öppen. Är nästan helt säker på detta.
Det får jag kolla upp, tack för tipset :)

Tur man är vänsterhänt ;)

Hehe, annars kanske du kunde ha fått traktorn anpassad? ;)

D09
xdigger skrev:
Hehe, annars kanske du kunde ha fått traktorn anpassad? ;)
Ha ha hade räckt med en årsförbrukning med morfin så hade jag kunnat köra med vad som helst ;)

Kommer ihåg första gången jag körde den. Handen var gipsad, snöade som fan och jag brötade ner för min monsterbacke med plogen.

Överlevde men fick ringa grannarna som satte på snökedjororna så jag kom upp igen ;)

Där kanske jag skulle skitit i o plogat ha ha men skyller på dålig impulskontroll ;)

Var lite stressat när man inte kom upp igen och man ska släppa ratten medans traktorn spinner, sänka bladet, i med rätt växel och sedan fånga ratten igen o köra ner igen... I såna lägen hör jag min sambos röst inne i fontanellen. "-Idiot! "

• Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Hehe... Inte alltid lätt att lägga band på sig själv.. :D Hur många gånger har man inte tänkt: Va fan skulle jag göra detta just nu för, medans kallsvetten rinner över pannan. :)

• Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för traktor?

D09
-PC- skrev:
Vad är det för traktor?
En Volvo T24 -54 😀

• Gilla
-PC- och 1 till
  • Laddar…
Fotogentraktor??

D09
xdigger skrev:
Fotogentraktor??
Japp, men går på bensin eller bensin/ diesel..

Det som finns hemma ;)

Har dock inte provat målarfärg än he he

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Den går nog även på E85, det gör min T-31. :)

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Majgårdarna
xdigger skrev:
Det enda jag har hittat i byggreglerna är att elden skall få tillräckligt med förbränningsluft.
Hur den skall få det står det inget om.
Ett krav som man ofta hör är att pannrummet skall ha en ventil som motsvarar skorstenens diameter.
Men var det kravet står eller har uppstått verkar ingen veta.

Att den inte skulle få gå och stänga verkar ju hel knasigt.

Redigerat:
Har för mig att sotarn pratade nåt om det, samt att det pratats om det på pellets.info, det vore logiskt om så var fallet helt klart, som sagt är jag inte säker.

D09
Måste väl ha att göra med att det inte ska bli ett slutet utrymme med ofullständig förbränning med kolmonoxid etc

Har iofs ett larm i pannrummet mot just detta. Man ska nog inte underskatta det...

edit

pellets är väl iofs ännu mer relevant då det i stora mängder bildar koldioxid... eller var det kolmonoxid

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Ja, typ men det är vid stora förrådsvolymer och när man kliver in i förrådet så ska man vara försiktig. Jag har ett helt öppet förråd som rymmer en pall ungefär och det ska tydligen inte vara nåt större problem! :)

Men om det är en regel att den inte får vara stängbar så vore det intressant att läsa om det.

D09
ja, de fall jag har läst om just pellets har varit enorma förråd. Hos privatpersoner är det väl mest säckar som ligger på hög alt ett mindre förråd som du säger.

Om rökgasfläkten stannar, så finns ju glödhållningen fortfarande kvar. Men det bör ju vara varmt i skorstenen och således finnas ett drag kvar ändå, eller stänger rökgasfläkten anslutningen till skorstenen? ( amatörfråga )

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.