74 764 läst ·
460 svar
75k läst
460 svar
Bygga pannrum
Laddpaketet på en Hargassner står still tills pannan kommit upp i 54grader, och kör över restvärmen tills pannan svalnat ner i temp igen. Så det är ingen bra lösning.
Rökgasfläkten är frekvensstyrd, så det är inte heller så bra.
Varför inte bara ett kallrasskydd på ventilen? Det finns ju inget som drar in luft i pannrummet när pannan stängts av.
Iofs kanske skorstensdraget drar in luft genom dragbegränsaren. Det finns ju dragbegränsare med elektrisk stängning när man inte eldar... Förvisso tillbaks till ursprungsproblemet vart man ska koppla det då...
Hmm, blev ju krångligare ju mer man tänkte på det
Rökgasfläkten är frekvensstyrd, så det är inte heller så bra.
Varför inte bara ett kallrasskydd på ventilen? Det finns ju inget som drar in luft i pannrummet när pannan stängts av.
Iofs kanske skorstensdraget drar in luft genom dragbegränsaren. Det finns ju dragbegränsare med elektrisk stängning när man inte eldar... Förvisso tillbaks till ursprungsproblemet vart man ska koppla det då...
Hmm, blev ju krångligare ju mer man tänkte på det
Ett 12v relä kopplat till lambdasondens värme skulle dock kunna fungera,
den kretsen är ju bara aktiv så länge pannan brinner.
Men som sagt, kanske det skulle räcka med ett kallrasskydd på ventilen?
Man ska inte göra saker krångligare än vad som behövs.
den kretsen är ju bara aktiv så länge pannan brinner.
Men som sagt, kanske det skulle räcka med ett kallrasskydd på ventilen?
Man ska inte göra saker krångligare än vad som behövs.
Problemet var väl att man drar in kall luft?
Men om dörren till pannrummet är stängd och pannan avslagen så finns ju inget som drar in luft i pannrummet och kallrasskyddet är stängt.
Rätta mig om jag har fel.
Fast det argumentet håller inte om man har bra drag i skorstenen och dragbegränsaren alltid drar in luft i pannrummet som går ut genom skorstenen, då räcker ju inte ett kallrasskydd.
Men om dörren till pannrummet är stängd och pannan avslagen så finns ju inget som drar in luft i pannrummet och kallrasskyddet är stängt.
Fast det argumentet håller inte om man har bra drag i skorstenen och dragbegränsaren alltid drar in luft i pannrummet som går ut genom skorstenen, då räcker ju inte ett kallrasskydd.
Redigerat:
Kan man kolla detta på om luckan i dragbegränsaren rör sig fast pannan är avstängd?analog skrev:Problemet var väl att man drar in kall luft?
Skorstenen är ca 10 meter och rörmantel 180 om jag inte minns fel
Hur ser ett kallrasskydd ut? Vinklat rör uppåt?
Dörren till pannrummet är alltid stängd.
Kallrasskydd:
http://www.biltema.se/ProductImages/87/large/87-3825_l.jpg
Ja man ser ju om dragbegränsaren alltid står halvt öppen, då drar den ju in luft. Då är det nog tillbaks till Andreas_Hanssons lösning med elspjäll ist.
http://www.biltema.se/ProductImages/87/large/87-3825_l.jpg
Ja man ser ju om dragbegränsaren alltid står halvt öppen, då drar den ju in luft. Då är det nog tillbaks till Andreas_Hanssons lösning med elspjäll ist.
Ser ut som en enkel sak att börja medanalog skrev:
Har inte noterat att dragbegränsaren står öppet, kanske när det stormar ute.
Du ska väl inte behöva dragbegränsare D09, med RGF och reglerade spjäll på pannan fyller det nog oftast ingen funktion. Har en betydligt enklare panna men med samma principer och behöver ingen dragbegränsare. Borde funka fint med något kallrasskydd eller sätt dragluckan i luftintaget istället. 
Luckan rör sig när man eldar osv så det ser ut att motverka något, sen är jag ingen expert på det därGK100 skrev:
Har man pannrumsdörren alltid stängd så motverkar ju det mycket av kallraset. Jag har självdrag i min kåk och på vintern så suger kanalerna mycket luft ur kåken. Det blir en flod av kallluft i källarn. Jag vill inte stänga dörren till pannrummet heller. Då blir det ap varmt i pannrummet och kallt i källaren. Om spjäll behövs beror ju helt på förutsättningarna i huset.