74 776 läst ·
460 svar
75k läst
460 svar
Bygga pannrum
Detta är nog ganska så off topic, men jag hittade ingen bättre tråd! Har svetsat en del kopparrör med gassvets dvs hårdlödat den senaste tiden. Har svetsglasögon för gassvetsning på mig! Dock uppfällda mesta av tiden då jag inte tycker jag ser vad jag gör i dessa! Är lite nojjig för min syn nu, är gassvetsning skadligt för ögonen?
Vet inte om man kan få svetsblänk eller vad det heter av gassvets, men det låter inte hälsosamt med så starkt ljus.Alimaj skrev:Detta är nog ganska så off topic, men jag hittade ingen bättre tråd! Har svetsat en del kopparrör med gassvets dvs hårdlödat den senaste tiden. Har svetsglasögon för gassvetsning på mig! Dock uppfällda mesta av tiden då jag inte tycker jag ser vad jag gör i dessa! Är lite nojjig för min syn nu, är gassvetsning skadligt för ögonen?
Finns det inga andra glasögon som man ser bättre med?
Har lödat mycket i mina dar på byggen utan glasögon, vid gas svetsning blir ljuset mycket starkare likaså skydda sig mot gnistor och stänk. Visserligen jobbat med råskinn som kisar lite med ögon och gör en mindre snabb svets med en cigg i mungipan.
Pröva löda med ett par solglasögon om du besväras av det.
mvh
Pröva löda med ett par solglasögon om du besväras av det.
mvh
Redigerat:
ok, är det för ljuset kan skada ögat eller att det är större risk för att få något i ögat? Det smäller och sprätter som bekant mer vid gassvetsning än vid hårdlödning.xdigger skrev:
Har googlat en del på detta men hittar inget om gassvetsning/lödning skulle skapa ett ljus som är skadligt för ögat. Får se om man kan komma över ett par glasögon som inte är så mörka.
Undvik denna modellAlimaj skrev:ok, är det för ljuset kan skada ögat eller att det är större risk för att få något i ögat? Det smäller och sprätter som bekant mer vid gassvetsning än vid hårdlödning.
Har googlat en del på detta men hittar inget om gassvetsning/lödning skulle skapa ett ljus som är skadligt för ögat. Får se om man kan komma över ett par glasögon som inte är så mörka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En dum fråga, kom på att jag glömde öppna "spjället" på tilluften in i pannrummet igår.
Verkade dock inte gjort någon skillnad förutom att luften drogs in från annat tilluftsdon i källaren, allt drogs ner från bottenvåningen ( öppet trapphus ).
Har läst i vissa trådar att man förespråkar att källare ska vara utan tilluftsdon och samtidigt ska pannrum ha ett ganska rejält don.
Fördelen med igår var att det drogs inte in onödigt mycket kallluft i pannrummet vilket det kan bli om donet är öppet hela natten trots att elden brunnit ut.
Ska skaffa ett spjäll som tipsats om tidigare som slår på och av när rökgasfläkten går men klurar på om vad det kan göra för skada om man låter pannan ta från övriga källaren etc tills dess när det är som kallast ute ?
Eller ska man öppna upp som vanligt ?
Verkade dock inte gjort någon skillnad förutom att luften drogs in från annat tilluftsdon i källaren, allt drogs ner från bottenvåningen ( öppet trapphus ).
Har läst i vissa trådar att man förespråkar att källare ska vara utan tilluftsdon och samtidigt ska pannrum ha ett ganska rejält don.
Fördelen med igår var att det drogs inte in onödigt mycket kallluft i pannrummet vilket det kan bli om donet är öppet hela natten trots att elden brunnit ut.
Ska skaffa ett spjäll som tipsats om tidigare som slår på och av när rökgasfläkten går men klurar på om vad det kan göra för skada om man låter pannan ta från övriga källaren etc tills dess när det är som kallast ute ?
Eller ska man öppna upp som vanligt ?
Alimaj, jag upplever det "gula" ljuset som väldigt ansträngande för ögonen, inte som mig eller el-svets, men nog så jobbigt att titta på, lättare att se smältan och vad som händer om man har glajjorna på sig! 
Sjysst traktor D09! Jag anser att man ska ha tilluft i källaren av en god anledning. Min kompis köpte ett hus där tidigare ägaren proppat igen alla tilluftdon för att spara värme, det var fuktigt, rått och luktade illa i den källaren. När kompisen flyttade in tog han bort alla trasor som satt i dom och öppnade dom, voila blev efter nån dag MYCKET trevligare i källaren.
Sjysst traktor D09! Jag anser att man ska ha tilluft i källaren av en god anledning. Min kompis köpte ett hus där tidigare ägaren proppat igen alla tilluftdon för att spara värme, det var fuktigt, rått och luktade illa i den källaren. När kompisen flyttade in tog han bort alla trasor som satt i dom och öppnade dom, voila blev efter nån dag MYCKET trevligare i källaren.
Visst e traktorn grymxdigger skrev:Alimaj, jag upplever det "gula" ljuset som väldigt ansträngande för ögonen, inte som mig eller el-svets, men nog så jobbigt att titta på, lättare att se smältan och vad som händer om man har glajjorna på sig!
Endast på grund av en nummerplåt med rätt kombination... Jösses vilket rus det var ha ha
Det jag gillar med den bäst, förutom att den är odödlig är att alla reglage sitter på v sida ( min högerhand är "lite" skrot )
Ja, tilluft i pannrummet låter logiskt, får ta mig i kragen o skaffa ett don kopplat till rökgasfläkten
Så slipper man öppna o stänga manuellt
Med risk för räknefel nuspekerök skrev:
Uppskattar ca 5,4 m3 ved sen årskiftet fram till idag.
Vecka 4 uppskattar jag som kallast, då eldade jag 4,7 gånger, så avrundat upp till 5 ( x220liter ) så blir det väl runt 1.1 kubik ved.
Men jag är ingen matteproffessor ha ha
Edit.
Innetempen var då på
bottenplan ca 22-22,5 grader
Källare ca 25 grader
Pannrum ca 30-33 grader
Redigerat: