74 776 läst ·
460 svar
75k läst
460 svar
Bygga pannrum
Hmmm....
Har försökt fundera.
Vad är det för tjock plåt längst upp i bilden. Ligger horisontellt med några hål i.
På en bild här på forumet syns en likadan panna, HV 40, där jag inte ser plåten.
EDIT: Jo, den är nog där. Ligger i en sån vinkel att den kan vara svår att se.
http://www.byggahus.se/forum/biobransle/208526-vilken-osterrikare-ska-det-bli-2.html
Längst upp sitter utsuget som drar undan rökgaserna när man öppnar för att fylla på. På bilden i länken syns också tätningar, som skall täta när man stänger vedpåfyllningsluckan. Kan tätningen vara otät? Alltså att den drar upp (felaktiga) rökgaser? Där skall väl inte gå några gaser när luckan är stängd.
Har försökt fundera.
Vad är det för tjock plåt längst upp i bilden. Ligger horisontellt med några hål i.
På en bild här på forumet syns en likadan panna, HV 40, där jag inte ser plåten.
EDIT: Jo, den är nog där. Ligger i en sån vinkel att den kan vara svår att se.
http://www.byggahus.se/forum/biobransle/208526-vilken-osterrikare-ska-det-bli-2.html
Längst upp sitter utsuget som drar undan rökgaserna när man öppnar för att fylla på. På bilden i länken syns också tätningar, som skall täta när man stänger vedpåfyllningsluckan. Kan tätningen vara otät? Alltså att den drar upp (felaktiga) rökgaser? Där skall väl inte gå några gaser när luckan är stängd.
Redigerat:
Stålet är en del av dörrkonstruktionen.rca1959 skrev:Hmmm....
Har försökt fundera.
[länk]
Kollar man noga ser man stålet på den andra pannan också
Dörren känns tät men hur kan man kolla det?
Ja, den vändan var det mycket småved.rca1959 skrev:
Håller på o tömmer "lilla" vedboden.
Veden var kapad till gamla kaminen.
Ska se om man lägger i lite mindre vid luckan och köra med tändstickan för att se om den tjuvar luft.