74 774 läst ·
460 svar
75k läst
460 svar
Bygga pannrum
Medlem
· Södermanland
· 151 inlägg
Cirkpumpen går nog hela tiden hos dig.
Pannans termostatstyrning sköter laddomaten
Pannans termostatstyrning sköter laddomaten
När jag tänker efter har jag en sån box som man slår om mellan nät och reserv..
Denna ligger dock i garaget då grundtanken var att ha den vid proppskåpet.
Man borde egentligen kunna driva hela huset direkt med ett sådant?
Idag ligger jag mellan ca 8-15 kw/h per dygn och skiter man i att duscha ( pump ) diska och tvätta en massa samt tv:n så är det nog mer rimligt med 8kw/h på ett dygn..
Är det en bättre lösning att ta hela huset då med ett t ex 2kw/h elverk eller är det för lite?
Denna ligger dock i garaget då grundtanken var att ha den vid proppskåpet.
Man borde egentligen kunna driva hela huset direkt med ett sådant?
Idag ligger jag mellan ca 8-15 kw/h per dygn och skiter man i att duscha ( pump ) diska och tvätta en massa samt tv:n så är det nog mer rimligt med 8kw/h på ett dygn..
Är det en bättre lösning att ta hela huset då med ett t ex 2kw/h elverk eller är det för lite?
Medlem
· Södermanland
· 151 inlägg
Du behöver nog ge pannan sin ström för att det ska funka 
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Kostnadsmässigt är det stor skillnad på att sätta stickpropp på panna/c-pumpar/laddomat än att installera en reservkraftsomkopplare.
Det senare kräver en elinstallatör som gör för/efteranmälan till nätägaren, och installerar ett jordtag. Om jag förstår dig rätt har du en reservkraftsomkopplare liggandes i garaget, eller är den installerad och klar? Och med jordtag?
Dock kan man undra om det inte krävs jordtag även med stickproppsanslutna apparater. Panna och pumpar har säkerligen kontakt med nätets nolla via rör och andra delar, vilket ovillkorligen skulle kräva ett jordtag. Kanske kan man göra en bedömning att dessa få apparater svårligen skulle kunna orsaka ett riktigt jordfel, dvs att en fas får direkt kontakt med sann jord, inte rör och annat som har kontakt med nätets nolla.
Det senare kräver en elinstallatör som gör för/efteranmälan till nätägaren, och installerar ett jordtag. Om jag förstår dig rätt har du en reservkraftsomkopplare liggandes i garaget, eller är den installerad och klar? Och med jordtag?
Dock kan man undra om det inte krävs jordtag även med stickproppsanslutna apparater. Panna och pumpar har säkerligen kontakt med nätets nolla via rör och andra delar, vilket ovillkorligen skulle kräva ett jordtag. Kanske kan man göra en bedömning att dessa få apparater svårligen skulle kunna orsaka ett riktigt jordfel, dvs att en fas får direkt kontakt med sann jord, inte rör och annat som har kontakt med nätets nolla.
Den ligger fint på en hyllaBo.Siltberg skrev:Kostnadsmässigt är det stor skillnad på att sätta stickpropp på panna/c-pumpar/laddomat än att installera en reservkraftsomkopplare.
Vad menas med jordslag?
Finns ett elsäkringringsskåp ( automat ) i garaget på väggen installerat.
Kostnaden för elgubben tycker jag är värd då det blir en investering i fastigheten. Bara det finns en enkelhet i slutändan
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Jordtag innebär ett spett, lina eller plåt som grävs ned i marken för att skapa en lokal förbindelse med moder jord, som alltså skyddsjorden i huset är ansluten till.
Detta är ett absolut krav om man vill installera en reservkraftsomkopplare i mätarskåpet (eller annan plats) för matning antingen från nätet eller generator. Detta pga att förhindra att jordfel i den egna anläggningen spänningssätter PEN-ledaren i matande nät. Risken är liten, men skickar du ström genom linjemästare Karlsson som hänger i en stolpe och mekar så blir det enligt uppgift fängelse direkt utan att passera Gå.
Just enkelheten är en grundbult i detta. Även svärmor ska kunna koppla in generatorn. Detta får man genom en reservkraftsomkopplare.
Detta är ett absolut krav om man vill installera en reservkraftsomkopplare i mätarskåpet (eller annan plats) för matning antingen från nätet eller generator. Detta pga att förhindra att jordfel i den egna anläggningen spänningssätter PEN-ledaren i matande nät. Risken är liten, men skickar du ström genom linjemästare Karlsson som hänger i en stolpe och mekar så blir det enligt uppgift fängelse direkt utan att passera Gå.
Just enkelheten är en grundbult i detta. Även svärmor ska kunna koppla in generatorn. Detta får man genom en reservkraftsomkopplare.
Kan man använda samma till åskledare?Bo.Siltberg skrev:Jordtag innebär ett spett, lina eller plåt som grävs ned i marken för att skapa en lokal förbindelse med moder jord, som alltså skyddsjorden i huset är ansluten till.
Om man ändå ska fixa spett..
Funkar det att borra fast 1 i berg?
Kan väl inte vara så avancerat ändå för en elgubbe?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Ja, åskskydd kan använda samma jordtag. Berg är dock inte så bra. Lera och kärrmark är en faktor 100 bättre. I vilket fall är ryggvärk en betydande faktor, speciellt för en elgubbe av äldre årgång, så det tillkommer vanligen en maskinkostnad. 
Ha ha lera och kärr är en bristvara hos mig tyvärr ( i detta fallet )Bo.Siltberg skrev:
Men kan nog skaka fram lite jord
Får man gräva hålet åt elektrikern?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Ja, jag tror inte det är behörighetskrävande. Gräv ett dike mot din värsta grannes torkställning så kanske vi får en ny definition på åskboll - flygande behå. Undrar om NSA vet vad Angela Merkel har för storlek? 
Visste inte att spännband räknades som BH ? 🙊Bo.Siltberg skrev:
Men man får väl lyfta på kjolen och titta 🙈
He he
Känner du till kraven på hur djupt kabeln ska grävas?
Ps. Grym är du
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Nja, jag har lite fobi mot att gräva så djupa gravar, hål menar jag... Det kräver lite kunskap att välja rätt metod utifrån aktuell marksituation. Målet är att uppnå en minsta jordtagsresistans på 50-100 ohm, och det finns som sagt olika metoder, spett, lina, plåt. Vid djupjordning som jag tror är den vanligaste metoden driver man ned ett eller flera spett 2-4 meter i marken. En annan vanlig metod är en ringlina runt huset på 0.5 meters djup, helst frostfritt.