D09
D09 skrev:
[bild]
Nu stod det iofs inte med det du frågade om ser jag. 😁

Ska se om jag hittar alla skydd

Finns ju iaf vad jag kommer ihåg

Nedeldning och ovanstående
Nödkylning runt
Öppna shuntarna till golvvärmen

Ska se om jag hittar resp temperatur.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Kolla expansionstanken vad den har för förtryck, den innehåller ett gummimembran som separerar vatten och luft, och när ditt system är som kallast så innehåller kärlet nästan bara luft, medans vid full värme är det nästan full med vatten.
Förtrycket kan vara ställt för högt, ett av mina kärl hade 2,5bar när jag köpte det, pga placering av kärl och höjd på huset så sänkte jag det till 0,5bar.

D09
fastmoving? skrev:
Kolla expansionstanken vad den har för förtryck, den innehåller ett gummimembran som separerar vatten och luft, och när ditt system är som kallast så innehåller kärlet nästan bara luft, medans vid full värme är det nästan full med vatten.
Förtrycket kan vara ställt för högt, ett av mina kärl hade 2,5bar när jag köpte det, pga placering av kärl och höjd på huset så sänkte jag det till 0,5bar.
Står 0,8 bar på det :)

Förtrycket måste man väl mäta? Går att göra med en sån tryckmätare som man mäter luften i bilhjulen med.

D09
xdigger skrev:
Förtrycket måste man väl mäta? Går att göra med en sån tryckmätare som man mäter luften i bilhjulen med.
Aha det måste jag testa 😄

Det stod skrivet

" förtryck 0,8 bar " på tanken :)

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
D09
ImageUploadedByByggahus.se1382511766.704322.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En portion käk till rödis

• Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Kom ihåg att kärlet ska vara "trycklöst" på vattensidan när man mäter förtrycket på luftsidan. Du behöver inte tömma systemet men övertrycket måste bort.

• Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Du måste ju ha en färgmatchad skottkärra med flames och blingbling för att matcha pannrummet!

• Gilla
corre och 2 till
  • Laddar…
D09
Andreas_Hansson skrev:
Kan rekomendera Clas transportkärra
[länk]'
Perfekt för vedtransport
Har spanat in den också, fast på jula.

Många dömde ut den, har du en sån? :)

Ser att den skulle vara smidig till sin storlek att dra genom dörrar etc

Den ska tydligen vara ostabil

Majgårdarna
Jag har en från clas och jag tycker den har funkat bra. Fick svetsa om ett stag en gång när det släppte.
Men annars har den funkat bra.
Notera bredd och vikt på kärrorna från clas o jula.
Clas är 57cm bred och julas är 50. Vikt Clas 34kg Julas 23kg.
Alltså ska du köpa den från Clas

• Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
D09
Andreas_Hansson skrev:
Jag har en från clas och jag tycker den har funkat bra. Fick svetsa om ett stag en gång när det släppte.
Men annars har den funkat bra.
Notera bredd och vikt på kärrorna från clas o jula.
Clas är 57cm bred och julas är 50. Vikt Clas 34kg Julas 23kg.
Alltså ska du köpa den från Clas
Ha ha trodde det var exakt samma kärra 😄

D09
Om man får strömavbrott så slutar ju vissa grejor funka..

Man kan ju om man vet att en större storm kommer ladda upp tankar etc för att klara något dygn.

Om man skaffar ett litet elverk.

Kan man driva cirkpumpen endast eller måste hela systemet vara i drift?

En C-pump och nån shunt kan du ju köra på en ups om det inte är så långa avbrott. Ska du köra elverk är det väl lika bra att köra hela pannrummet.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Själv har jag panna laddomat och cirkpump på stickpropp för att kunna plugga i elverk om strömmen går.

Nu har vi ju fått kabeln lagd i marken istället för luftledning, så har inte haft ett enda avbrott sedan förra sommarn :)

Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.