74 776 läst ·
460 svar
75k läst
460 svar
Bygga pannrum
Kolla expansionstanken vad den har för förtryck, den innehåller ett gummimembran som separerar vatten och luft, och när ditt system är som kallast så innehåller kärlet nästan bara luft, medans vid full värme är det nästan full med vatten.
Förtrycket kan vara ställt för högt, ett av mina kärl hade 2,5bar när jag köpte det, pga placering av kärl och höjd på huset så sänkte jag det till 0,5bar.
Förtrycket kan vara ställt för högt, ett av mina kärl hade 2,5bar när jag köpte det, pga placering av kärl och höjd på huset så sänkte jag det till 0,5bar.
Står 0,8 bar på detfastmoving? skrev:Kolla expansionstanken vad den har för förtryck, den innehåller ett gummimembran som separerar vatten och luft, och när ditt system är som kallast så innehåller kärlet nästan bara luft, medans vid full värme är det nästan full med vatten.
Medlem
· västra götaland
· 1 014 inlägg
Du måste ju ha en färgmatchad skottkärra med flames och blingbling för att matcha pannrummet!
Kan rekomendera Clas transportkärra
http://www.clasohlson.com/se/Transportvagn/Pr407662000'
Perfekt för vedtransport
http://www.clasohlson.com/se/Transportvagn/Pr407662000'
Perfekt för vedtransport
Jag har en från clas och jag tycker den har funkat bra. Fick svetsa om ett stag en gång när det släppte.
Men annars har den funkat bra.
Notera bredd och vikt på kärrorna från clas o jula.
Clas är 57cm bred och julas är 50. Vikt Clas 34kg Julas 23kg.
Alltså ska du köpa den från Clas
Men annars har den funkat bra.
Notera bredd och vikt på kärrorna från clas o jula.
Clas är 57cm bred och julas är 50. Vikt Clas 34kg Julas 23kg.
Alltså ska du köpa den från Clas
Ha ha trodde det var exakt samma kärra 😄Andreas_Hansson skrev:
Om man får strömavbrott så slutar ju vissa grejor funka..
Man kan ju om man vet att en större storm kommer ladda upp tankar etc för att klara något dygn.
Om man skaffar ett litet elverk.
Kan man driva cirkpumpen endast eller måste hela systemet vara i drift?
Man kan ju om man vet att en större storm kommer ladda upp tankar etc för att klara något dygn.
Om man skaffar ett litet elverk.
Kan man driva cirkpumpen endast eller måste hela systemet vara i drift?
Medlem
· Södermanland
· 151 inlägg
Själv har jag panna laddomat och cirkpump på stickpropp för att kunna plugga i elverk om strömmen går.
Nu har vi ju fått kabeln lagd i marken istället för luftledning, så har inte haft ett enda avbrott sedan förra sommarn
Nu har vi ju fått kabeln lagd i marken istället för luftledning, så har inte haft ett enda avbrott sedan förra sommarn
Redigerat: