Pajje113 Pajje113 skrev:
Aha, det gällde nybyggen alltså. My bad. Såg bara att det var ett krav sen 10 år. Vissa grejer gäller ju alla (tex mätare som mäter förbrukningen per timme) oavsett när det byggts
Även de kraven gäller bara nya mätare, men i och med att det även finns krav på byte av mätare med intervall så blir hela beståndet uppdaterat baserat på nya regelverk med jämna mellanrum.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Även de kraven gäller bara nya mätare, men i och med att det även finns krav på byte av mätare med intervall så blir hela beståndet uppdaterat baserat på nya regelverk med jämna mellanrum.
Nej, så är det inte. Nätägaren behöver byta mätare för att uppfylla nya krav. Men kravet på separat mätare för värme är inte retroaktivt.

F
De incidenter som har varit har samtliga haft någon form av annat fel som gjort att temperatursensorn i Schukon inte gjort någon nytta. Typ kopplat in i en förlängningssladd och sedan in med förlängningssladden i ett glappande uttag. Eller klassikern, koppla in i en sladdvinda utan att dra ut sladden först etc.
Rekommendationen blir sedan överdriven för att inte börja gå in i detaljer.

Den första "elbilsbranden" som konstaterades var någon som hade kopplat in laddaren i en inomhus-timer, typ gjord för adventsljusstake...

Av vad jag har sett så har *ingen* brand hittills startat på grund av en korrekt inkopplad laddare direkt i ett Schuko-uttag.

Så länge du har ett fräscht uttag och inte kopplar in och ur laddaren varje dag så har du inte någon större risk med att använda din laddare i Schuko än i ett 1-fas CEE uttag.
Ser du över ledningarna och uttaget och allt ser bra ut skulle jag överväga att säkra upp din schuko till 13A så att du kan använda laddaren fullt ut vid behov.

Vill du vara överdrivet säker kan du ju även sätta en bit minerit/cembrit eller liknande bakom uttaget så att en potentiell överhettning där inte leder till något oavsett om det är på grund av laddaren eller kompostkvarnen.
Naturligtvis kopplas laddaren in och ur precis varje dag, hur skulle den inte kunna göra det och hur kan du inte inse att det är så den används?

F fsn skrev:
Naturligtvis kopplas laddaren in och ur precis varje dag, hur skulle den inte kunna göra det och hur kan du inte inse att det är så den används?
Så, de 4 år jag hade en Schuko-laddare inkopplad i samma uttag innebär att jag inte insåg hur den användes?
Skumt.

D Daniel 109 skrev:
Nej, så är det inte. Nätägaren behöver byta mätare för att uppfylla nya krav. Men kravet på separat mätare för värme är inte retroaktivt.
Ja, du har rätt i att det senaste bytet faktiskt hade ett krav på att införas under 5 år, men tidigare krav som kommit har väl varit anpassade efter de 10 år som en mätare max får sitta på plats utan kalibrering?

Du blandar ihop saker. De nya kraven som kommit gör debiteringsmätare har inget med kravet på separat mätare för uppvärmning att göra. Det är helt olika regelverk.

F
Så, de 4 år jag hade en Schuko-laddare inkopplad i samma uttag innebär att jag inte insåg hur den användes?
Skumt.
Det som de flesta förstår, och så den används är att den kopplas ut efter varje användning. Få låter den sitta där inkopplad när man åker iväg med bilen. Det är liksom rätt naturligt och du är inte ett statistiskt underlag.

Jag hade fö en sån schuko ”laddare” som gick jävligt varm i kontakten på ett 8 år gammalt, IP-klassat uttag utomhus från en större tillverkare. Helt utan förlängningssladdar, adaptrar eller timer så det mesta du skrivit hittills är bull.

F fsn skrev:
Det som de flesta förstår, och så den används är att den kopplas ut efter varje användning. Få låter den sitta där inkopplad när man åker iväg med bilen. Det är liksom rätt naturligt och du är inte ett statistiskt underlag.
Givetvis är jag inget statistiskt underlag.
Det icke statistiskt underbyggda underlag jag själv har är att alla som jag känner tillräckligt väl för att veta hur deras laddvanor är som inte har en fast laddbox har en permanent placerad laddare hemma, helt enkelt för att det inte är värt besväret att plocka in och ur den ur bilen ett par gånger om dagen.
(Undantaget givetvis de som inte har egen parkeringsplats)

Vad har du för statisktiskt underbygt underlag som du hänvisar till?
F fsn skrev:
Jag hade fö en sån schuko ”laddare” som gick jävligt varm i kontakten på ett 8 år gammalt, IP-klassat uttag utomhus från en större tillverkare. Helt utan förlängningssladdar, adaptrar eller timer så det mesta du skrivit hittills är bull.
Så, IEC 62752 är bull?
(Samtliga schuko-laddare som säljs inom EU ska följa den standarden)

Är "djävligt varm" detsamma som över 70 grader?
(Det finns ingen exakt temperaturgräns i standarden, men de flesta tillverkare verkar använda sig av 70 grader som ett gränsvärde för när de anser att smältrisk anses föreligga)

Och vad har åldern på ett uttag med något att göra?
Det är ju hur fräscha fjäderbenen i den är som är helt avgörande. Ett uttag som är 30 år och inte används flitigt kan ju mycket väl ha bättre spänst än ett uttag som har använts flitigt under ett par år.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Purre
Jag hade valt laddbox med tillhörande lastbalansering så man slipper fundera vad som är igång i huset för stunden och om det går att ladda bilen och isf med vilken ström.

P PappasHammare skrev:
Det är nog detta nedan som någon har fått för sig att det gäller villor men det är för flerbostadshus.

[länk] har infört dessa regler,behov av tillträde till lägenheten.
Det är INTE det jag menar utan det är mycket äldre och gäller en och tvåfamiljshus. Dock orkar jag inte sitta och leta så om intresse finns kan någon annan lägga ner tiden. Två av mina barn byggde hus för ca 10-12 år sedan och då fans kravet. Bägge är prefab av olika fabrikat och dom har bägge mätaren.

F
Givetvis är jag inget statistiskt underlag.
Det icke statistiskt underbyggda underlag jag själv har är att alla som jag känner tillräckligt väl för att veta hur deras laddvanor är som inte har en fast laddbox har en permanent placerad laddare hemma, helt enkelt för att det inte är värt besväret att plocka in och ur den ur bilen ett par gånger om dagen.
(Undantaget givetvis de som inte har egen parkeringsplats)

Vad har du för statisktiskt underbygt underlag som du hänvisar till?

Så, IEC 62752 är bull?
(Samtliga schuko-laddare som säljs inom EU ska följa den standarden)

Är "djävligt varm" detsamma som över 70 grader?
(Det finns ingen exakt temperaturgräns i standarden, men de flesta tillverkare verkar använda sig av 70 grader som ett gränsvärde för när de anser att smältrisk anses föreligga)

Och vad har åldern på ett uttag med något att göra?
Det är ju hur fräscha fjäderbenen i den är som är helt avgörande. Ett uttag som är 30 år och inte används flitigt kan ju mycket väl ha bättre spänst än ett uttag som har använts flitigt under ett par år.
Så varmt att man såg missfärgningar i plasten. Du kan ju fö bara drömma om att nån som skulle känna 55-65 grader på sitt schuko skulle acceptera det, naturligtvis är nåt inte som det skall. Och kan det degradera så det plötsligt blir 60 grader så kan det naturligtvis bli sämre med.

Du tror att det normala är att man lämnar sin destinationsladdare liggande ute när man inte är hemma? Och ett par gånger om dagen???? Nu laddar de flesta sina hybrider 1 gång hemma, det finns det statistik på men om dom skall göra det med samma kabel så behöver man rimligtvis ha den med sig.

Sen att din förutsättningen för att det skall fungera ”utan problem” är att den inte kopplas i och ur säger väl det mesta om både säkerhetstänk och hur du resonerar kring det.

F
E elmont skrev:
Det är INTE det jag menar utan det är mycket äldre och gäller en och tvåfamiljshus. Dock orkar jag inte sitta och leta så om intresse finns kan någon annan lägga ner tiden. Två av mina barn byggde hus för ca 10-12 år sedan och då fans kravet. Bägge är prefab av olika fabrikat och dom har bägge mätaren.
Kom det med skärpta energikraven runt 2010-2011 eller nåt sånt? Jag byggde 2009 och slapp det.

Jag mins som sagt inte riktigt men skulle tro att det var ca 2010-2015 någon gång.

Vi byggde hus 2009/2010 och kravet fanns då också på möjligheten att se förbrukningen på vår bergvärmepump. Så vi har en mätare i centralen som mäter förbrukningen på de tre faserna den använder.

Men, det är ju bara bergvärmepumpen i huvudbyggnaden som den mäter. Efter det har olika komplementbyggnader byggts som inte har separat mätning på uppvärmningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.