P
GK100 GK100 skrev:
Ok då tolkar jag dig som att det är ur detta du kommit fram till det du skriver tidigare. Det är väl bra med det då jag tänkte mest om du hade några egna underbyggda tankar och funderingar.
P PappasHammare skrev:
Och vem har inte känt att en kontakt blir varm om den används hårt.

GK100 GK100 skrev:
Ok då tolkar jag dig som att det är ur detta du kommit fram till det du skriver tidigare. Det är väl bra med det då jag tänkte mest om du hade några egna underbyggda tankar och funderingar.
Laddar 10A ur shucko varje natt sen flera år tillbaka. Nytt uttag och 2,5mm kabel. Går inte att känna att det blir någon värmeutveckling alls. Lyckades mäta upp att den fasen var 2 grader varmare i kopplingsdosan jämfört med de obelastade.

• Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Varför hålla på o krångla ?

Har du skaffat laddbil så är det naturliga att skaffa laddbox. Att inte göra det är ungefär som att säga att man inte tror på upplägget att köra på el.

En laddbox med installation kostar i de flesta sammanhang för privatpersoner 1-2 % av vad en bil kostar.

En summa som lätt spenderas på " häftigare hjul " av många.

Jag fattar inte det här alls !

P PappasHammare skrev:
Inga rekomenderar att ladda via vanliga uttag och det har varit större och mindre incidenter...
Och vem har inte känt att en kontakt blir varm om den används hårt.
Läste någonstans att någon hade efter ett tags användande sett en svart botten på uttaget.

[bild]
[bild]

[länk]
De incidenter som har varit har samtliga haft någon form av annat fel som gjort att temperatursensorn i Schukon inte gjort någon nytta. Typ kopplat in i en förlängningssladd och sedan in med förlängningssladden i ett glappande uttag. Eller klassikern, koppla in i en sladdvinda utan att dra ut sladden först etc.
Rekommendationen blir sedan överdriven för att inte börja gå in i detaljer.

Den första "elbilsbranden" som konstaterades var någon som hade kopplat in laddaren i en inomhus-timer, typ gjord för adventsljusstake...

Av vad jag har sett så har *ingen* brand hittills startat på grund av en korrekt inkopplad laddare direkt i ett Schuko-uttag.

Så länge du har ett fräscht uttag och inte kopplar in och ur laddaren varje dag så har du inte någon större risk med att använda din laddare i Schuko än i ett 1-fas CEE uttag.
Ser du över ledningarna och uttaget och allt ser bra ut skulle jag överväga att säkra upp din schuko till 13A så att du kan använda laddaren fullt ut vid behov.

Vill du vara överdrivet säker kan du ju även sätta en bit minerit/cembrit eller liknande bakom uttaget så att en potentiell överhettning där inte leder till något oavsett om det är på grund av laddaren eller kompostkvarnen.

• Gilla
Pajje113 och 1 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
En laddbox med installation kostar i de flesta sammanhang för privatpersoner 1-2 % av vad en bil kostar.
Vad elbilen kostar är ingen faktor här.
TS väljer helt oberoende av det, och valet är ens eget.
P PappasHammare skrev:
- Dra ny kabel (2.5mm2 eller troligtvis mer för framtiden) till eget CEE uttag.
Detta är vad jag röstar på.
Det kräver bara att man har lite koll på sin belastning.

• Gilla
breakman
  • Laddar…
En sak de flesta missar är att en laddbox mäter förbrukad el.
När du skall sälja huset och mpste energideklarera det kan du dra bort laddad ström med hjälp av detta.
Annars kommer förbrukningen komma på den vanliga konsumtionen och försämra husets betyg.

M meca skrev:
En sak de flesta missar är att en laddbox mäter förbrukad el.
När du skall sälja huset och mpste energideklarera det kan du dra bort laddad ström med hjälp av detta.
Annars kommer förbrukningen komma på den vanliga konsumtionen och försämra husets betyg.
Just det, att mäta är att veta. Inte alls ovanligt att folk blandar ihop vad bilkörningen drar med husets förbrukning. Man kan ibland få höra de mest egendomliga siffror, just för att man inte mäter t.ex husets klimat o värmesystem, billaddning med mera. Nej mera mätning åt folket !

Sedan mer än 10 år ska strömmen till uppvärmning mätas så att man kan särskilja energiförbrukningen i huset från "hushållsel".

P
E elmont skrev:
Sedan mer än 10 år ska strömmen till uppvärmning mätas så att man kan särskilja energiförbrukningen i huset från "hushållsel".
Enligt vilket regelverk då?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag tycks minnas att det var Boverket och att det var nått samband med energiförbrukningen i nya hus

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag tycks minnas att det var Boverket och att det var nått samband med energiförbrukningen i nya hus
Ja, låter ju vettigt men hur särskiljer man det om man inte har separata mätare?

Jag vet ungefär vad uppvärmningsdelen är så jag kollar förbrukningen på sommaren när det inte är nån värme, och drar ifrån motsvarande på vintermånaderna, men det är ju inte speciellt exakt

Den ena mätaren är den som nätägaren monterar och den andra sätter man i husets central och den mäter dom grupper som har med värme att göra. En rätt enkel sak med dom moderna elcentralerna.

E elmont skrev:
Den ena mätaren är den som nätägaren monterar och den andra sätter man i husets central och den mäter dom grupper som har med värme att göra. En rätt enkel sak med dom moderna elcentralerna.
Vår ena luftvärmepump har inte egen grupp, den sitter med övriga kontakter i det rummet, likaså inte några av elementen som sitter i några rum

Så inte alls säkert det är helt enkelt att utröna vad som är värme och inte.

Vår elcentral är ifrån -89 dessutom.

Pajje113 Pajje113 skrev:
Vår ena luftvärmepump har inte egen grupp, den sitter med övriga kontakter i det rummet, likaså inte några av elementen som sitter i några rum

Så inte alls säkert det är helt enkelt att utröna vad som är värme och inte.

Vår elcentral är ifrån -89 dessutom.
Om elcentralen är från -89 misstänker jag att ni inte faller in i så många regler för nybyggen...

• Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Om elcentralen är från -89 misstänker jag att ni inte faller in i så många regler för nybyggen...
Aha, det gällde nybyggen alltså. My bad. Såg bara att det var ett krav sen 10 år. Vissa grejer gäller ju alla (tex mätare som mäter förbrukningen per timme) oavsett när det byggts

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.