15 212 läst ·
33 svar
15k läst
33 svar
Bygga ny underdel på ett hus?
Villevalouise skrev:
funderar på om det går att succesivt byta ut betonghålsten för att istället bygga reglar/väggar i trä? hela underdelen på huset är i betonghålsten som nog inte är i så bra skick. Ovanpå de fyra väggarna ligger en träram med 8 takstolar. ett fint och isolerat loft med ståhöjd, takfönster och trägolv. Allt trä är i bra skick. Känns som en helt galen ide, men kan man sätta dit 4 hörn och staga upp huset på nåt sätt, så att man kan plocka ner betongen och göra en träkonstruktion istället? helst skulle jag vilja åstadkomma en traditionell grund med natursten. huset är 8 x 5 Meter. Någon som kan råda mig?
den där tråden försvann nog på nåt sätt... Vill rapportera hur det blev till slut.. efter 8 år... tiden går fort när man håller på...evalouise skrev:
Beslutade mig för att bila bort betonggolvet... fortsättningen finns i en ny tråd "bilade bort betonggolvet" vet inte riktigt hur detta funkar här med trådarna... trodde nog det skulle fortsätta här. men kanske någon här i denna tråden ville veta fortsättningenså nu vet ni vars ni hittar det! /Evalouise
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Hahaha, ja jäklarns vilket trådlyft, och vilket lyft för huset!
Det känns som du har lärt dig en massa bra på resans gång, och riktigt tjusigt.
Men hur blev det utifrån?
/W
Det känns som du har lärt dig en massa bra på resans gång, och riktigt tjusigt.
Men hur blev det utifrån?
/W
tack. ja tänkte den frågan skulle komma.. men det var liksom roligare att fixa därinne.. Det enda jag lyckades med var att fixa till sockeln med nån puts/slam grej enl anvisningar från xlbygg. Sen hade jag ju lerklinat på utsidan runt ett fönster så det blev ju inte bra... haha så visst har man lärt sig på resans gång!!. Har hittat nån gubbe inåt småland som kunde detta med rappning så jag hoppas det blir i oktober den stackars utsidan får lite hjälp.Workingclasshero skrev:
Klicka här för att svara