Vi har nyligen köpt ett hus i södra Skåne. På fastigheten står ett gammalt stall, byggt av lersten och tegel och står på en oisolerad platta. Stallet är i fint skick där tidigare ägare har installerat LLVP, bytt fönster och dörrar, öppnat innertak till nock och dragit in vatten- dock ej avlopp.Stallet har använts som verkstad och för drejning. Det är ca 45 kvm stort.

Vår plan är att göra om det till gästboende med litet kök/pentry samt ett badrum.

Vi har ännu inte flyttat in, men jag vill vara så förberedd som möjligt och kunna planera/budgetera för kommande projekt.
Tanken är att lägga ut hela jobbet med att skapa ett badrum. Även om vi inte kommer göra jobbet sjävla så vill jag såklart vara en så bra beställare som möjligt.

Förutsättningar för badrummet:
Oisloread platta. Då det är ganska lågt till takbjälkar så är det inte aktuellt att bygga golvet uppåt.
Det behövs byggas två eller tre nya väggar för att skapa badrummet. Vatten finns indraget i stallet.
Avlopp kan kopplas på nära ytterväggen, men behöver bilas i golv och borra i väggen.

Då plattan håller viss fukt så behöver vi låta den andas och inte bygga med organsika material i direktkontakt.

Självklart vill jag att det ska vara både snyggt och billigt :)

Någon som gjort ett liknande projekt?
Vad studsar ni på i min beskrivning? något som verkar dumt, svårt, krävande, dyrt?
Jag funderar på att använda typ FIBO våtrumsskivor- som funkar både som tät- och ytskikt. Min tanke är att det kan bli både snyggt och ganska billigt. Hade kanske inte valt det i permanentbostad- men borde vara gott nog i gästboende?
Klinker på golvet? Eller finns andra alternativ som andas? Golvvärme är uteslutet pga av kondens som uppstår från kylan underifrån. Eller?
Minsta storlek för att få plats med toalett, handfat, dusch, handdukstork? Utan att det känns för klaustrufobiskt.

Tacksam för era tips och funderingar!

BirgitS
Finns det något som tar skada om väggarna blir blöta?
Jag funderade på om det går att tänka på samma sätt som i en källare på oisolerad betongplatta. Då har man bara tätskikt i själva duschen, golv + väggar, medan resten är diffusionsöppet med små kakel/klinker och breda fogar för avdunstningens skull.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Finns det något som tar skada om väggarna blir blöta?
Jag funderade på om det går att tänka på samma sätt som i en källare på oisolerad betongplatta. Då har man bara tätskikt i själva duschen, golv + väggar, medan resten är diffusionsöppet med små kakel/klinker och breda fogar för avdunstningens skull.
Jag tror inte att något tar skada av att väggarna blir blöta. Ja, det skulle ju kunna vara en bra tanke att ha kakel utan tätskikt utanför duschen. Tack!

• Gilla
Mike65
  • Laddar…
BirgitS
Det har varit några fall senaste året med vattenskador pga. Fibo-skivor. Det verkar som att det blir problem där skivorna står som i ett spår och det förblir inte vattentätt i längden. Men det är klart att om det bara duschas några enstaka veckor om året så håller det kanske längre.

• Gilla
Juul
  • Laddar…
BirgitS
Tillägg: För att undvika missförstånd, det har alltså varit sådana fall i forumet.

Du kanske ska överväga att bila sönder plattan på platsen och gräva lite och isolera + golvvärme?

• Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Du kanske ska överväga att bila sönder plattan på platsen och gräva lite och isolera + golvvärme?
hur djupt måste man gräva för att isolera och få plats med golvvärme, utan att golvet blir högre än utanför badrummet?

Juul Juul skrev:
Vi har nyligen köpt ett hus i södra Skåne. På fastigheten står ett gammalt stall, byggt av lersten och tegel och står på en oisolerad platta. Stallet är i fint skick där tidigare ägare har installerat LLVP, bytt fönster och dörrar, öppnat innertak till nock och dragit in vatten- dock ej avlopp.Stallet har använts som verkstad och för drejning. Det är ca 45 kvm stort.

Vår plan är att göra om det till gästboende med litet kök/pentry samt ett badrum.

Vi har ännu inte flyttat in, men jag vill vara så förberedd som möjligt och kunna planera/budgetera för kommande projekt.
Tanken är att lägga ut hela jobbet med att skapa ett badrum. Även om vi inte kommer göra jobbet sjävla så vill jag såklart vara en så bra beställare som möjligt.

Förutsättningar för badrummet:
Oisloread platta. Då det är ganska lågt till takbjälkar så är det inte aktuellt att bygga golvet uppåt.
Det behövs byggas två eller tre nya väggar för att skapa badrummet. Vatten finns indraget i stallet.
Avlopp kan kopplas på nära ytterväggen, men behöver bilas i golv och borra i väggen.

Då plattan håller viss fukt så behöver vi låta den andas och inte bygga med organsika material i direktkontakt.

Självklart vill jag att det ska vara både snyggt och billigt :)

Någon som gjort ett liknande projekt?
Vad studsar ni på i min beskrivning? något som verkar dumt, svårt, krävande, dyrt?
Jag funderar på att använda typ FIBO våtrumsskivor- som funkar både som tät- och ytskikt. Min tanke är att det kan bli både snyggt och ganska billigt. Hade kanske inte valt det i permanentbostad- men borde vara gott nog i gästboende?
Klinker på golvet? Eller finns andra alternativ som andas? Golvvärme är uteslutet pga av kondens som uppstår från kylan underifrån. Eller?
Minsta storlek för att få plats med toalett, handfat, dusch, handdukstork? Utan att det känns för klaustrufobiskt.

Tacksam för era tips och funderingar!
Gräv ur golvet minst 300mm. Jobba sedan uppåt
En renoverad källare med isolering på väggarna och ett lager grus på geotextil på golvet förberett för vidare arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt i källare med exponerad vägg av betongblock, jordgolv och avloppsrör på marken, samt måttstock rest mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Älska
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Juul Juul skrev:
hur djupt måste man gräva för att isolera och få plats med golvvärme, utan att golvet blir högre än utanför badrummet?
Gästrum .... som gäst klagar man knappast på ett kallt badrumsgolv, har själv badrum med klinkers på oisolerad platta, man vänjer sig, en matta framför tvättstället räcker.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Om det går hade jag bilat upp plattan och isolerat samt kanske golvvärme. Om ytterväggarna är av betong kan du inte lägga den understa delen av det nya gjutningen under dem, då kan den nya plattan du suga fukt från sidorna.

Vi har ett gammalt badrum med klinker där oisolerad platta står direkt på berg. Man får nästan frostskador av att gå på golvet på vintern och hela badrummet är svårt att värma upp. Så jag hade isolerat och lagt golvvärme.

• Gilla
Juul
  • Laddar…
Jag har ett badrum i källare (ca 6 m2) på oisolerad platta, väggar i hålstensbetong. På innerväggar sitter "vanlig" fuktspärr. På golv och yttervägg sitter fuktspärr som "andas".

Fick bila upp 30% av golvet för att dra om avloppsrör. Återfyllde med XPSbetong (som isolerar). Har golvvärme.

Det som händer med fukten i plattan om du har golvvärme är att den trycks åt sidorna och kommer upp i väggar och golv i aghmränsande rum istället. Med så liten yta av totalen (hela plattan 90m2) såg jag ej det som en stor risk att ha golvvärme just där.

När vi är bortresta samt på högsommaren stänger jag av värmen så golvet kan andas fritt.

Har varit så i 2.5 år nu utan problem.

I äldre byggnader tenderar bottenplattan inte vara en del utan först restes väggar och sen gjöts golven utan armering i respektive rum. Idag gjuts hela plattan med armering först och sen reses väggar på den. Det gör att det i de äldre husen är enklare att bila upp och isolera enskilda delar utan att riskera att skada konstruktionen.

Byggstandarder i det här landet tenderar att handla om lösningar i relativt nyproducerade byggnader, så när man äger nåt äldrr (i mitt fall 60-talshus) får man använda lite sunt förnuft också.

• Gilla
  • Älska
brfbo och 2 till
  • Laddar…
G gaffelriggad skrev:
Jag har ett badrum i källare (ca 6 m2) på oisolerad platta, väggar i hålstensbetong. På innerväggar sitter "vanlig" fuktspärr. På golv och yttervägg sitter fuktspärr som "andas".

Fick bila upp 30% av golvet för att dra om avloppsrör. Återfyllde med XPSbetong (som isolerar). Har golvvärme.

Det som händer med fukten i plattan om du har golvvärme är att den trycks åt sidorna och kommer upp i väggar och golv i aghmränsande rum istället. Med så liten yta av totalen (hela plattan 90m2) såg jag ej det som en stor risk att ha golvvärme just där.

När vi är bortresta samt på högsommaren stänger jag av värmen så golvet kan andas fritt.

Har varit så i 2.5 år nu utan problem.

I äldre byggnader tenderar bottenplattan inte vara en del utan först restes väggar och sen gjöts golven utan armering i respektive rum. Idag gjuts hela plattan med armering först och sen reses väggar på den. Det gör att det i de äldre husen är enklare att bila upp och isolera enskilda delar utan att riskera att skada konstruktionen.

Byggstandarder i det här landet tenderar att handla om lösningar i relativt nyproducerade byggnader, så när man äger nåt äldrr (i mitt fall 60-talshus) får man använda lite sunt förnuft också.
Jag har själv haft problem med förstörda ytskikt, där kylan möter värmen.

Alternativ 1: Kakla direkt på befintlig platta​

Detta är den minst rekommenderade metoden av två anledningar:

1. Termisk komfort: Utan isolering fungerar betongen som en köldbrygga mot marken. Kakel leder kyla effektivt, vilket gör golvet extremt kallt.
  2. Fuktvandring (Omvänd fuktdiffusion): Om du lägger tätskikt och värme på en oisolerad platta riskerar du att dra upp markfukt i konstruktionen. När värmen möter kylan från marken kan fukt kondensera under tätskiktet, vilket kan leda till att kakelplattor släpper eller att det uppstår lukt.

Alternativ 2: Gräva ur och isolera (Rekommenderas)​

Eftersom du har lågt till tak är detta den enda långsiktigt hållbara lösningen.

• Process: Bila bort den gamla plattan, gräv ur tillräckligt för kapillärbrytande skikt (makadam), minst 200–300 mm cellplastisolering och en ny betongplatta.
  • Fördel: Du kan installera golvvärme på ett säkert sätt. Isoleringen hindrar värmen från att försvinna ner i marken och stoppar markfukten från att vandra upp.
  • Takhöjd: Genom att gräva neråt vinner du den takhöjd som krävs för att badrummet ska kännas funktionellt och följa byggregler.

• Gilla
  • Älska
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Tack för värdefulla svar! Nu har jag lite nya tankar och mer kött på benen.

Hej
Bra info du fått.
Ytterligare tips: om du ej vill gräva ur och isolera borde golv som andas kunna läggas samt för att minska fukt belastningen så sätt in en duschkabin och för att få ett någorlunda varmt golv i oisolerad platta så sätt in en Radiator(element) med stor värmekapacitet(gärna vattenburet pga de höga elpriserna),
handdukstorkar har oftast för lite värmekapacitet för att värma upp ett badrum.
Och glöm inte vikten av god kontinuerlig ventilation.

• Älska
Juul
  • Laddar…
B brfbo skrev:
Hej
Bra info du fått.
Ytterligare tips: om du ej vill gräva ur och isolera borde golv som andas kunna läggas samt för att minska fukt belastningen så sätt in en duschkabin och för att få ett någorlunda varmt golv i oisolerad platta så sätt in en Radiator(element) med stor värmekapacitet(gärna vattenburet pga de höga elpriserna),
handdukstorkar har oftast för lite värmekapacitet för att värma upp ett badrum.
Och glöm inte vikten av god kontinuerlig ventilation.

1. Konflikt med tätskiktsregler​

Ett modernt badrum kräver ett tätskikt för att skydda byggnadskonstruktionen mot vattenskada.

• Problemet: Om du använder ett "golv som andas" (t.ex. klinker med diffusionsöppen fog utan tätskikt), bryter du mot svenska branschregler (BKR/GVK).
  • Konsekvens: Om en vattenskada uppstår i framtiden kommer försäkringsbolaget med största sannolikhet att neka ersättning eftersom badrummet inte är byggt fackmässigt.

2. Fuktvandring och "instängd" fukt​

Även om du sätter in en duschkabin för att minska vattenbegjutningen på golvet, kvarstår problemet med markfukt.

• Problemet: Den varma luften från radiatorn värmer upp plattan ovanifrån. Eftersom det saknas isolering under, möter denna värme den kalla markfukten underifrån.
  • Konsekvens: Detta skapar ett ångtryck. Om du har lagt någon form av tätt golv (kakel med tätskikt), kommer fukten att tryckas upp och orsaka att plattor lossnar eller att det bildas mögel i skarvar mellan vägg och golv.

3. "Kalla fötter"-problemet kvarstår​

En radiator värmer upp luften i rummet, men den värmer inte upp golvet effektivt.

• Problemet: Betong på mark utan isolering fungerar som en enorm kylklamp. Även om det är 22°C i luften, kan golvytan vara 10-12°C.
  • Konsekvens: Komforten blir mycket låg. Att stå på ett iskallt stengolv efter en dusch är inte behagligt, oavsett hur varm radiatorn är.

4. Energiförlust​

Att värma upp ett badrum med oisolerad platta kräver mycket hög effekt.

• Problemet: Utan isolering fungerar plattan som en radiator som värmer marken under huset.
  • Konsekvens: Driftkostnaden blir hög, även med vattenburen värme, eftersom en stor del av energin smiter rakt ner i jorden istället för att stanna i rummet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.