Byggahus.se

Bygga ny underdel på ett hus?

1. evalouise
    Medlem Nivå 3
    funderar på om det går att succesivt byta ut betonghålsten för att istället bygga reglar/väggar i trä? hela underdelen på huset är i betonghålsten som nog inte är i så bra skick. Ovanpå de fyra väggarna ligger en träram med 8 takstolar. ett fint och isolerat loft med ståhöjd, takfönster och trägolv. Allt trä är i bra skick. Känns som en helt galen ide, men kan man sätta dit 4 hörn och staga upp huset på nåt sätt, så att man kan plocka ner betongen och göra en träkonstruktion istället? helst skulle jag vilja åstadkomma en traditionell grund med natursten. huset är 8 x 5 Meter. Någon som kan råda mig?

2. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Allt går bara man vill :)

Det räcker inte med att du sätter stolpar i hörnen, du måste stötta på fler ställen för att huset inte ska säcka ihop, Troligtvis är det mest praktiskt att ta det i etapper och inte allt på en gång. Slå hål på betongen på lämpliga ställen och och stick igenom en regel som du stämpar på ut och insida.

• Laddar…
  3. T
    Medlem · Nivå 16
    Träramen (hammarband) är säkert byggd så att den behäver vila på någonting starkt längs med hela vägen. Du behöver nog stötta den med stående reglar (2"x6") med 60 cm cc. och självklart under takstolarna. Blir förmodligen dyrare än vid nybygge.
    Får jag föreslå ett alternativ: bygg en träfasad utanför betongstenen så får du en tilläggsisolering på köpet, och alla ingående delar måste duju köpa ändå.

• Laddar…
  4. evalouise
    Medlem Nivå 3

tack för tips

det är ju en idé. för isoleras behövs det ju också. och på sätt och vis är ju betonghålstenen bra isolering också... om det inte hade varit så sleten. Nästa problem är att på det här gamla uthuset så är golvet eller golvramen troligtvis bärande. så det blir inte helt lätt. Men jag undrar om man skulle plocka bort ett hörn, både en bit av golvet, betongramen och hela hörnraden av betonghålsten (upp till hammarbandet) sen gräva ut lite i marken, lägga i singel och en bautasten ovanpå och sen ställa en rejäl hörnstock som bär övervåningen. Då hade man kunnat bara byta ut hörnen och behålla betonghålstenen. så får den väl tjäna som isolering tills den är slut. vågar man detta?

5. O
    Medlem Nivå 12
    Låter märkligt att betonghålsten kan vara sliten och framförallt så sliten att hela huset utom takstolarna och det som finns inom takstolarnas volym skall bytas ut.

Har du bild så är det nog lättare att få något vettigt svar på en så unik fråga.

• Laddar…
  6. evalouise
    Medlem Nivå 3
    Mexitegel! stick igenom en regel som du stämpar på ut och insida? vad betyder det? kanske kunde man förbinda innerväggarna med varandra diagonalt? under tiden... Fast jag tror värsta scenariet är att huset sätter sig nedåt. Att plocka bort stenar uppetill är nog inga problem. Om man hade kunnat göra det uppifrån på nåt sätt kanske.

7. evalouise
    Medlem Nivå 3

bilder på projektet

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20140911_115511.jpg

utifrån. huset har suttit ihop med en lada som brunnit ner för längesedan, man ser stödsargen för denett bit upp på gaveln. golvet i stenhuset är den nedre betongplattan.

IMG_20140913_174914.jpg

inifrån, samma vägg som bilden innan. den fina gröna golvfärgen syns mellan betonghålstenen också på väggen :)

IMG_20141102_100838.jpg

Den fina övervåningen som jag är så kär i. har satt i ett fönster mot söder (samma vägg som innan, fast ovanpå)

IMG_20140927_150309.jpg

bild tagen mot andra hållet på nedervåningen. har tagit upp ett hål i taket för den kommande trappen som jag tänkte sätta där. vid skorstenen.

IMG_20150127_141224.jpg

Anledningen till att jag börjat tänka i nya banor. HAR fått bort vattnet nu, med dränkpump, men betongen mår säkert inte bra. golvet i stenhuset är ju oisolerat. kallas visst för sparsten.. ett stenlager som man bara hällt ut betong på. (ser ut dock som att under väggarna är det tjockare betong, som en ram) ack ja.

8. T
    Medlem · Nivå 11
    Jag lyfte hela (ca 40kvm) min sommarstuga fem centimeter mha garagedomkrafter och kunde därefter ta bort hela grundmuren på en gång och ersätta med gjutna plintar och ett nytt golvbjälklag. Jag sammanband tak och väggar med en invecklad fackverkskonstruktion invändigt och byggde in 11 lyftpunkter jämnt fördelade ca 1 meter in från ytterväggarna. Inga yttre stöd alltså utan allt fanns invändigt. Så stod huset i ett drygt år.
    Nu var min stuga helt sopren invändigt så det var inget problem att förbinda tak och väggar, det låter inte som att ditt hus är tomt? Kan kanske ändå gå att göra något liknande underifrån? Eller balkar som går från sida till sida och stämpas upp underifrån.....?

edit:
    Ah, du har betonggolv! Jag fattade det som att huset stod på en mur och att man kunde kryp under... Glöm allt ovan skrivet då! :D

Redigerat 2 feb 2015 13:06
    • Laddar…
  9. T
    Medlem · Nivå 11
    Fast vänta nu.... Vill du spara tak, skorsten, betonggolv och mellanbjälklag och byta ut resten? I så fall borde du kunna stämpa upp mellanbjälklaget på betonggolvet och taket på mellanbjälklaget och sen riva väggarna. Kan det bli stadigt nog? Tja, geometri är din vän! :p
    Sen är ju dräneringen runt huset ett annat problem men det hade du kanske löst?

• Laddar…
  10. evalouise
    Medlem Nivå 3
    Oj, men det är väl så jag tänkt i min önskedröm.. att kunna lyfta upp hela övervåningen, med hammarband och allt (skorstenen får väl plockas ner en bit) och sen riva hela skiten under och sätta dit en träram :) så kan man få huset lite högre också, så man slipper vattenböket.. ja jisses vilket projekt du hade där! helt fantastiskt! vilken grej!

ps. jag vill INTE spara betonggolvet, det suger bara upp fukt. alltså egentligen hade betongväggarna och hela huset kunnat stå kvar bara jag hade kunnat byta ut 1 m nerifrån för att bryta av vattensjukan och den mögliga betongen längst ner. ds

Redigerat 2 feb 2015 13:28
  11. T
    Medlem · Nivå 11
    Ja, rent teoretiskt är det inte alls omöjligt. Det beror helt på hur stadigt huset är men fördelar du bara vikterna på rätt sätt och ser till att fackverkskonstruktionen inte kan vika sig så är det bara att köra.
    Vill du sen undvika vattenskador i träramen så lägger du ett varv sten först och ställer träväggarna på den. Fasadbrädorna kan du ju dra utanför stenraden så den inte syns. Behöver du inte mer höjd av annan anledning så behöver du ju inte lyfta huset (behöver inte röra skorstenen) utan kan bara se till att stämpa upp ordentligt innan du river väggarna och reglar upp nya i samma höjd. Mycket jobb men inget problem.

Observera att jag inte är byggkunnig på något (lärt) sätt alls utan när jag lyfte mitt så reglade jag upp så mycket jag tyckte räckte plus ungefär lika mycket till och sen lyfte jag. Det höll. :D Skall du göra så här så prata med någon som kan beräkna hur de ska göra. Eller för all del, kör på känsla, som jag.....:rolleyes:

• Laddar…
  12. evalouise
    Medlem Nivå 3
    men vad i hela friden betyder "stämpas"

alltså.. det är ett helt solitt betonghålstenshus (förutom övervåningen) både golv, ram och väggar är av betong, finns inte en träbit nånstans. så som sagt, väggarna står på en tveksam betongplatts. jag tror de först lagt en massa sten. sen har de gjprt nån slags betongram, som de börjat mura väggarna på. sen har de "hällt "ut betongen på sten och jord för å få det platt. så det är inte den senaste byggtekniken.

Redigerat 2 feb 2015 13:36
  13. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Stämp = stöttor/tillfälliga pelare som man håller uppe en konstruktion med.

Jag tror att iden är lika galen som den känns, jag har aldrig hört talas om något liknande. Fukttillskjutningen i golvet hanterar man bäst genom att dränera runt huset och sedan kan man lägga in ett nivellgolv/granabgolv inne. Det fungerar utmärkt på oisolerade plattor och blir varm och skönt.

Vad är det för fel på väggarna? Betongen ser inte frostsprängd ut. Är hållfastheten kraftigt underminerad så tror jag inte heller att man byter ut betongen utan förstärker träramen med stående balkar under takstolarna.

14. H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt, för mig ser det ut att vara mycket lättare att fixa till de bef. väggarna än att byta ut dem.

15. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Välkommen till min värld :) Det har gjorts - dock för att byta ut en reglad vägg men principen är ju den samma.

Men som tidigare skrivits så tycker även jag det verkar onödigt utifrån bilderna. Om TS dessutom inte vill ha kvar golvet så tror jag det är läge för att riva och bygga nytt. Det lär troligen gå fortare.