55 246 läst ·
186 svar
55k läst
186 svar
Bygga hus på tomten jag ärvde? Tips och råd om bolån
Sälj tomten och köp ett 20 talshus runt 120 kvm andra sidan stan för pengarna så kan du troligen komma undan med lite pengar på fickan ……K Karl Ande skrev:Hej på er!
Jag behöver råd om vår situation.
Jag kommer ifrån en relativt vanlig familj, förutom att min morfar haft det ganska gott ställt. Jag har aldrig riktigt haft någon dröm att bo i ett hus men, nu så har jag ärvt en tomt.
Kort fattat, jag är nyss fyllda 40 och har ärvt en av de sista tomterna i Djursholm, vilket jag har försökt sälja en längre period för 15 miljoner utan resultat.
Jag börjar därför fundera på om jag borde bygga ett hus istället.
Idag bor jag och min sambo i en mindre 3a i Stockholm
1. Lön 44 000 /månad
2. Lön 45 000 / månad.
Vi har två små barn.
Vi har idag lån på 4 miljoner och uppskattat värde är runt 5.5 miljon.
Min sambo har även ett torp i Värmland värt ca 800 tusen med runt 200 ´i lån.
Hade ni avvaktat och fortsatt försöka sälja tomten för 13-15 miljoner eller hade ni byggt ett hus?
Jag har tittat med husföretag och de vill ha hela 5.5-6 miljoner för att bygga ett hus på 200 kvm i ganska enkel standard vilket jag tycker är väldigt mycket pengar.
Jag börjar därför räkna med att om man eventuellt skulle bygga ett hus kommer vi troligen ha 5 miljoner i lån vilket för mig är väldigt mycket pengar och ett väldigt högt lån oavsett vad huset eventuellt kommer bli värt.
Lämnar frågan om ni vill bo där utanför. Det får ni bestämma.
Men tycker inte ni ska hänga upp er på att ni kanske får 2-4miljoner mer i lån. Kolla istället vilken belåningsgrad ni får och vad kostnaden blir för det lånet mot det ni har idag.
Man behöver inte bygga något lyx hus. Bygga bara ett snyggt med bra val invändigt. Bygg bara inte ett typ Älvsbyhus i ett sådant område.
Men tycker inte ni ska hänga upp er på att ni kanske får 2-4miljoner mer i lån. Kolla istället vilken belåningsgrad ni får och vad kostnaden blir för det lånet mot det ni har idag.
Man behöver inte bygga något lyx hus. Bygga bara ett snyggt med bra val invändigt. Bygg bara inte ett typ Älvsbyhus i ett sådant område.
Om jag hade bott i ett av de vackra äldre husen i Djursholm och så hade någon granne smällt upp ett billigt kataloghus hade jag undrat vad de håller på med.N niaan skrev:Lämnar frågan om ni vill bo där utanför. Det får ni bestämma.
Perfekt svar!S Sthlm_ skrev:Hade aldrig reat ut tomten. Kommer inte bli billigare med mark, särskilt i attraktiva områden. Hade jag varit i er sits hade jag tagit det hela med ro och sålt när marknaden finns där.
Att smälla upp ett billigt hus tror jag är närmast kapitalförstöring då en framtida potentiell köpare inte kommer värdera huset speciellt högt (förväntar sig oftast hög standard på såna lägen). Det skulle vara om ni gärna vill bo där långsiktigt.
I Sthlm måste tomterna vara minst 800kvm för att få bygga huS sjoelund skrev:
Utifrån vad ni sagt så ska ni inte bygga något själv på tomten. Sälj tomten till marknadspris. Alltså vad folk är villiga och betala. Just nu vill ingen betala ditt pris bevisligen. Haka inte upp dig på 15 miljoner. Använd en mäklare. Det gjorde jag när jag köpte en tomt och när jag sålde ett dödsbo. Eftersom ni inte måste ha pengar nu skulle jag sitta lugnt och vänta på en köpare, låt oss säga 6 månader till och ta ett nytt beslut då.K Karl Ande skrev:
Det låter som att ni inte är allt för sugna på hus, eller att göra särskilt mycket jobb med huset själva (blir lätt en hel del med hus, även om det inte blir första tiden då med nybyggt). Jag hade i så fall sålt, köpt en fin resa, och sparat resten med spridd risk och då en ordentlig avkastning från börsen. Snittar ni på säg 8 % per år som är strax under vad det varit historiskt sett över tid så ger det ca 6600 kr per miljon per månad. Får ni ut exempelvis 12 miljoner efter skatt från tomten är det 80 000 kr/månad i snitt i avkastning. Det är mycket pengar och säkrar framtiden ordentligt. Men att behålla och bygga hus säkrar också framtiden, på ett lite annat sätt. Så det är väldigt trevliga alternativ ni har att välja på.
Att behålla tomten som investing känns mer tveksamt. Då har ni lagt alla 15 Mkr i en enda investering och tar en högre risk.
Edit: Man kan räkna på lägre än 8 % om man vill, det är ett exempel. Det blir väldigt mycket pengar i värdeökning i snitt oavsett. En tomts värdeökning har varit extrem under en period, nu när folkmängden i världen och i Sverige kan börja sakta in och gå nedåt så är det inte lika säkert att en tomts värde ska öka väldigt mycket över säg en 40 års period. Att sprida riskerna och äga aktier inom olika områden (kan även vara inom bygg/mark och liknande) tycker jag är ett bättre alternativ.
Att behålla tomten som investing känns mer tveksamt. Då har ni lagt alla 15 Mkr i en enda investering och tar en högre risk.
Edit: Man kan räkna på lägre än 8 % om man vill, det är ett exempel. Det blir väldigt mycket pengar i värdeökning i snitt oavsett. En tomts värdeökning har varit extrem under en period, nu när folkmängden i världen och i Sverige kan börja sakta in och gå nedåt så är det inte lika säkert att en tomts värde ska öka väldigt mycket över säg en 40 års period. Att sprida riskerna och äga aktier inom olika områden (kan även vara inom bygg/mark och liknande) tycker jag är ett bättre alternativ.
Sälj tomten och köp en Tomt på ett billigare ställe, bygg ett hus och lev skuldfriaK Karl Ande skrev:Hej på er!
Jag kommer ifrån en relativt vanlig familj, förutom att min morfar haft det ganska gott ställt. Jag har aldrig riktigt haft någon dröm att bo i ett hus men, nu så har jag ärvt en tomt.
Kort fattat, jag är nyss fyllda 40 och har ärvt en av de sista tomterna i Djursholm, vilket jag har försökt sälja en längre period för 15 miljoner utan resultat.
1. Lön 44 000 /månad
2. Lön 45 000 / månad.
Vi har två små barn.
Hade ni avvaktat och fortsatt försöka sälja tomten för 13-15 miljoner eller hade ni byggt ett hus?
Jag har tittat med husföretag och de vill ha hela 5.5-6 miljoner för att bygga ett hus på 200 kvm i ganska enkel standard vilket jag tycker är väldigt mycket pengar.
Jag börjar därför räkna med att om man eventuellt skulle bygga ett hus kommer vi troligen ha 5 miljoner i lån vilket för mig är väldigt mycket pengar och ett väldigt högt lån oavsett vad huset eventuellt kommer bli värt.
Hade aldrig velat bo i Djursholm. Bodde i Mälarhöjdens fina villakvarter en stund och det var tillräckligt illa trots att det inte ens är i närheten lika dyrt. Grannarna bjöd in varandra bara för att skryta om sina senaste investeringar.
Det kan också bli jobbigt för era barn, skillnaderna märks nog ganska tydligt.
Jag misstänker också att den som köper en tomt i Djursholm vill bestämma hur huset ska se ut. Jag hade inte byggt ett kataloghus om jag inte var helt säker på att jag ville bo där själv.
Byt mäklare, sälj tomten och köp något annat trevligt beroende på vilken stil ni gillar, typ: https://www.hemnet.se/bostad/villa-...m_source=ios_app&utm_content=iphone&hlcp=true
eller
https://www.hemnet.se/bostad/villa-...m_source=ios_app&utm_content=iphone&hlcp=true
Det kan också bli jobbigt för era barn, skillnaderna märks nog ganska tydligt.
Jag misstänker också att den som köper en tomt i Djursholm vill bestämma hur huset ska se ut. Jag hade inte byggt ett kataloghus om jag inte var helt säker på att jag ville bo där själv.
Byt mäklare, sälj tomten och köp något annat trevligt beroende på vilken stil ni gillar, typ: https://www.hemnet.se/bostad/villa-...m_source=ios_app&utm_content=iphone&hlcp=true
eller
https://www.hemnet.se/bostad/villa-...m_source=ios_app&utm_content=iphone&hlcp=true
Här har du nog ditt svar, iaf gällande att bygga på tomten och bo där. Låter inte som ett ställe som du skulle trivas på. Sälj tomten, lös lånen och fortsätt leva som ni vill ha det. Fast med lite guldkant. Och kanske en tidigare pension än en annan som jobbar till 75😅K Karl Ande skrev:Ja. Det är en bra fråga det med, är ganska övertygad om att jag hade fått sålt tomten ganska omgående ifall det inte var just jag som ärvt den. Vissa grannar ser mig nog som ”mindre bemedlad” och just därför ger dem mig inte det priset jag vill här och nu. Men det är bara spekulation från min sida..
Jag hade ju aldrig haft råd att sätta barnen på Lundsberg eller liknande som jag vet är vanligt i området (hade aldrig velat det heller)
Tror nog du har lite fel tankar om DjursholmClaes Sörmland skrev:
Jag undrar om Djursholm är en bra miljö för era barn att växa upp i. Det blir extrema skillnader mellan er medelklassfamilj och andra familjer. Ni lämnar och hämtar era barn på förskolan, klasskamraterna hämtas av nanny. Ungarna pratar bara om pengar/ekonomisk status.
Inte en god miljö för den strävsamma medelklassens barn tror jag. De blir demoraliserade av att se tredje generationen leva upp familjens förmögenhet.
Ja det finns många rika där men som flesta är Svensons med god ekonomi.
Det är som att säga att alla som bor i tex Hjulsta skulle vara gängmedlemmar.K Kenneth Klar skrev:Ärligt talat. Att bygga ett hus som det du talar om på en tomt på Djursholm är som att serva en Tesla med delar från en Dacia.
Ni kommer ses som fånar av alla era grannar.
Sen att knappt ens ha medellöner och bo på Djursholm hade aldrig fallit mig in. Skulle bara kännas märkligt att ständigt vara den totala fattiglappen
Du får väl guida oss! Ge oss lite adresser där en lägre medelklassfamilj med barn och utan större kapital kan köpa in sig ett boende!T twoody skrev:
EDIT: Letade lite. Radhusen på Bråvallavägen verkar ju faktiskt som de går att komma över och ett ligger ute nu för 11 milj. 146 kvm tomt så egentligen en lägenhet snarare än ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Behagligt bekymmer. Men kanske inte. Djursholm är väldigt nära storstan som inte kommer att vara säker framöver. Och vem säger att "blandmissbrukaren" Redars sossegrejer inte drabbar de fina förorterna också? Många som svarar i tråden frågar er om ni vill bo i där? Ja, ordning och reda, mestadels bra folk och låg skatt, men...K Karl Ande skrev:Hej på er!
1. Lön 44 000 /månad
2. Lön 45 000 / månad.
Vi har två små barn.
Nja, sett ur dessa perspektiv är torpet i Värmland en säkrare plats. Jag föredrar att tänka långsiktigt.