55 247 läst ·
186 svar
55k läst
186 svar
Bygga hus på tomten jag ärvde? Tips och råd om bolån
Magnus 566
Undrar var man får 8 % ränta med insättningsgaranti i bank. Ger max 3 % ränta nu i Sverige. Eller annan placering med motsvarande säkerhet. Exempelvis aktier hamnar under rubriken spekulation med risktagning.
Undrar var man får 8 % ränta med insättningsgaranti i bank. Ger max 3 % ränta nu i Sverige. Eller annan placering med motsvarande säkerhet. Exempelvis aktier hamnar under rubriken spekulation med risktagning.
Men du har nästan den summan i lån redan idag! Förmodar att du inte tänker behålla lägenheten när du flyttar in i nybyggt hus?K Karl Ande skrev:Det har du helt rätt i. Jag är nog dock en person som inte hade kunnat ”avstå” att amortera bara för man kan / inte behöver.
Att ha 5-6 miljoner i bolån är ju väldigt mycket för våra löner.
MEN säljer man tomten och får massa pengar kommer man behöva ta exakt alla pengar ändå för att köpa ett hus om man nu vill bo vid vattnet nära Stockholm.. samtidigt kan det bli en bostadsbrasch längre fram och då sitter man med mycket i lån och kanske inte ens kan försäkra ett hus i framtiden pga översvämningar eller liknande.
Om det var så dyrt som du skriver så skulle ingen normal familj kunna bygga ett nytt hus. Men det byggs ju nya hus lite överallt. Ta t.ex Tibro, om ett hus skulle kosta 8-9 miljoner att bygga + tomt så skulle banken aldrig låna ut pengar och ingen skulle vara så dum att de bygger överhuvudtaget med tanke på att ett rätt skapligt begagnat hus kostar 3 miljoner.E Eriber1 skrev:För det första, att totalkostnaden kostnaden skulle stanna på 6 miljoner för ett hus på 200 kvm tror jag inte på även om du säger ”enkelt hus” i dagens läge särskilt om du tänkte köpa 100% av entreprenaden. Det man ofta missar är markkostnader och iordningställande av tomten. Gissar att du även vill ha någon form av komplementbyggnad, förråd garage etc. Låt oss säga att du hamnar på 40 000 kr/kvm färdigt då ligger snarare projektet på 8-9 mkr som du ska finansiera. Om du enbart tänker som investerare och ska bo där under lång tid så blir ditt resonemang rent marknadsmässigt. Du får ställa dig frågan; Prissätter marknaden en motsvarande villa >20 mkr. Jag har byggt många hus genom åren och man räknar i princip alltid bort sig på mark/grundläggning + att man väljer andra material än vad husleverantören föreslår. Glöm inte heller att du måste skatta bort en del av vinsten om du säljer…. Lycka till
Helst hade jag velat behålla lägenheten för barnens skull, men det skulle inte gå för bankens krav. (Kommer bli omöjligt för barnen att köpa lägenhet i framtiden)roland53 skrev:
Eftersom jag antar att det inte finns något affektionsvärde att ta hänsyn tycker jag att ett bra sätt att tänka är att du står mellan ett val att få x miljoner (x är vad du får ut för tomten efter en försäljning) eller tomten. Dvs om du inte hade haft tomten men x miljoner hade du då köpt tomten om det var vad den bjöds ut för? Är svaret nej, då skall du sälja och göra något annat för pengarna. Kanske lösa era nuvarande lån och sänka nuvarande boendekostnader och i lugn och ro fundera på om ni vill flytta och då vart. Häng inte upp er på att tomten är det ni så att säga har i handen.
Instämmer med ovan, sälj tomten, om du vill bo i hus köp istället en fin tomt i 3-5 miljoners klassen och bygg ett hus för 5-7 miljoner, så kan du bo i ett fint hus i ett fortfarande väldigt bra område utan lån resten av livet. (eller köp ett existerande hus för 10M)
Har du kollat detaljplanen och vet hur byggrätten ser ut? Behöver inte hus vara fristående så kan ni kanske bygga en radhuslänga och stycka av till fristående radhustomter? Vill ni inte bygga själva så kan ni kanske ta kontakt med någon byggfirma eller husleverantör och göra det i samverkan med dem? Vid försäljning kan kanske ytskikt och inredning hållas ganska enkla men att köpare själv kan göra egna tillval och stå för de kostnaderna.
Även om hus måste vara fristående så är det inte ovanligt att de ändå får innehålla 2 bostäder enligt många planbestämmelser. Att få bygga en extra lägenhet för uthyrning tror jag kan vara en väldigt bra affär.. Många har även kompletterat med en attefallare och sålt/skapat helheten till en bostadsrättsförening då det då måste vara minst 3 lägenheter.. Dock brukar inte bankerna vara så villiga att låna ut större belopp till små brf:er, men ser kalkylen bra ut så kanske det går..
Även om hus måste vara fristående så är det inte ovanligt att de ändå får innehålla 2 bostäder enligt många planbestämmelser. Att få bygga en extra lägenhet för uthyrning tror jag kan vara en väldigt bra affär.. Många har även kompletterat med en attefallare och sålt/skapat helheten till en bostadsrättsförening då det då måste vara minst 3 lägenheter.. Dock brukar inte bankerna vara så villiga att låna ut större belopp till små brf:er, men ser kalkylen bra ut så kanske det går..
Jag hade hellre ätit prickig korv med det gänget än åkt iväg med de andra till någon skidort där de tävlar om att synas och höras och vara märkvärdigare än andra. Men där möter de den verkliga europeiska eliten som inte skryter utan har stil på riktigt. Där ska man tvärtom inte orda om sina tillgångar och titlar. Det anses primitivt. Undrar vilka som är lyckligast idag?🤔K Kenneth Klar skrev:
Är det risk för översvämningar på tomten?K Karl Ande skrev:Det har du helt rätt i. Jag är nog dock en person som inte hade kunnat ”avstå” att amortera bara för man kan / inte behöver.
Att ha 5-6 miljoner i bolån är ju väldigt mycket för våra löner.
MEN säljer man tomten och får massa pengar kommer man behöva ta exakt alla pengar ändå för att köpa ett hus om man nu vill bo vid vattnet nära Stockholm.. samtidigt kan det bli en bostadsbrasch längre fram och då sitter man med mycket i lån och kanske inte ens kan försäkra ett hus i framtiden pga översvämningar eller liknande.
Vilka indikationer finns på bokrach i Djursholm? När det gäller bostäder och värde så är det läge, läge, och läge som påverkar priset.
För att bortse från ekonomin så skulle jag själv inte ha byggt och bosatt mig i det området. Jag anser mig själv som medelsvensson och hade nog aldrig trivts i såna kvarter. Kan man då heller inte bygga något som passar in där så blir det ännu mer markant, som du själv skriver. Om du inte är i behov av pengarna så hade jag nog avvaktat med att sälja tills marknaden stabiliserat sig alternativt gått ner i pris och ändå fått ett bra hus någonstans där man verkligen kommer trivas. Men det är jag detK Karl Ande skrev:Ja. Det är en bra fråga det med, är ganska övertygad om att jag hade fått sålt tomten ganska omgående ifall det inte var just jag som ärvt den. Vissa grannar ser mig nog som ”mindre bemedlad” och just därför ger dem mig inte det priset jag vill här och nu. Men det är bara spekulation från min sida..
Jag hade ju aldrig haft råd att sätta barnen på Lundsberg eller liknande som jag vet är vanligt i området (hade aldrig velat det heller)
Förutsatt att tomten har ett läge ni gillar och ni vill bo i hus (vilket jag tycker är helt överlägset, men andra hatar) med sikte på resten av livet (även om det kan ändras) så föreslår jag att ni bör rita ett hus med senare tillbyggnad. Bygg nu ett hus på 140-150 kvm (jag bor i ett sådant, och vi har fyra sovrum på 10-15 kvm och badrum på ovanvåningen och stort kök, matsal, vardagsrum, gästtoa och hall på entrèvåningen - fullt tillräcklig yta för en familj). Och sedan om 10-15 år bygger ni tillbyggnaden (som är ritad redan nu att passa in perfekt). Hur man gör med bygglov vet jag inte. Ytor och material inne kan bytas senare när man renoverar, de kan vara lite billigare nu. Kök, badrum och alla ytor behöver man ju alltid renovera regelbundet. Lyxen kan man ta när man har råd. I sextioårsåldern har man normalt sett mycket bättre ställt än vid 40, om man sparar och investerar lite också. Jag tycker att lägga 5,5 MSEK på ett hus är värt otroligt mycket mer än en liten 3:a för 5,5 MSEK, men det är jag det.K Karl Ande skrev:Hej på er!
Jag behöver råd om vår situation.
Jag kommer ifrån en relativt vanlig familj, förutom att min morfar haft det ganska gott ställt. Jag har aldrig riktigt haft någon dröm att bo i ett hus men, nu så har jag ärvt en tomt.
Kort fattat, jag är nyss fyllda 40 och har ärvt en av de sista tomterna i Djursholm, vilket jag har försökt sälja en längre period för 15 miljoner utan resultat.
Jag börjar därför fundera på om jag borde bygga ett hus istället.
Idag bor jag och min sambo i en mindre 3a i Stockholm
1. Lön 44 000 /månad
2. Lön 45 000 / månad.
Vi har två små barn.
Vi har idag lån på 4 miljoner och uppskattat värde är runt 5.5 miljon.
Min sambo har även ett torp i Värmland värt ca 800 tusen med runt 200 ´i lån.
Hade ni avvaktat och fortsatt försöka sälja tomten för 13-15 miljoner eller hade ni byggt ett hus?
Jag har tittat med husföretag och de vill ha hela 5.5-6 miljoner för att bygga ett hus på 200 kvm i ganska enkel standard vilket jag tycker är väldigt mycket pengar.
Jag börjar därför räkna med att om man eventuellt skulle bygga ett hus kommer vi troligen ha 5 miljoner i lån vilket för mig är väldigt mycket pengar och ett väldigt högt lån oavsett vad huset eventuellt kommer bli värt.
Säkert. Och om du tänker så har du och dina barn inte i Djursholm att göraL linkanbygg skrev:Jag hade hellre ätit prickig korv med det gänget än åkt iväg med de andra till någon skidort där de tävlar om att synas och höras och vara märkvärdigare än andra. Men där möter de den verkliga europeiska eliten som inte skryter utan har stil på riktigt. Där ska man tvärtom inte orda om sina tillgångar och titlar. Det anses primitivt. Undrar vilka som är lyckligast idag?🤔
Har svårt att tro att det är särskilt lätt att få bygglov för vad som helst i Djursholm. Lär krävas att byggnaden stilmässigt passar in vilket skulle begränsa rejältE etxgmg skrev:Förutsatt att tomten har ett läge ni gillar och ni vill bo i hus (vilket jag tycker är helt överlägset, men andra hatar) med sikte på resten av livet (även om det kan ändras) så föreslår jag att ni bör rita ett hus med senare tillbyggnad. Bygg nu ett hus på 140-150 kvm (jag bor i ett sådant, och vi har fyra sovrum på 10-15 kvm och badrum på ovanvåningen och stort kök, matsal, vardagsrum, gästtoa och hall på entrèvåningen - fullt tillräcklig yta för en familj). Och sedan om 10-15 år bygger ni tillbyggnaden (som är ritad redan nu att passa in perfekt). Hur man gör med bygglov vet jag inte. Ytor och material inne kan bytas senare när man renoverar, de kan vara lite billigare nu. Kök, badrum och alla ytor behöver man ju alltid renovera regelbundet. Lyxen kan man ta när man har råd. I sextioårsåldern har man normalt sett mycket bättre ställt än vid 40, om man sparar och investerar lite också. Jag tycker att lägga 5,5 MSEK på ett hus är värt otroligt mycket mer än en liten 3:a för 5,5 MSEK, men det är jag det.
Har ni diskuterat det här med ett par olika mäklare om prisbild på tomten? Det är väl inte grannarna som köper in sig och styr pris och försäljning? Det som säljs i den prisklassen och är dessutom en tomt utan hus så är det inte så att det blir sålt på en gång. Vill ni inte bo där så sälj. Tvekar ni ang vad grannarna ska säga eller vad det nu är så bo någon annan stans. Det finns många ”uppkomlingar”. Som investerar i hus. Ni kommer åtminstone från familjen? Väljer ni att satsa så finns det två bra saker med nybyggt hus. 1. Amorteringsfritt på nybygge som syftar till att man ska kunna bygga färdigt allt, även mark och tomt, inte bara huset. Under tiden så sjunker värdet på belånat belopp pga inflation.K Karl Ande skrev:Hej på er!
Jag behöver råd om vår situation.
Jag kommer ifrån en relativt vanlig familj, förutom att min morfar haft det ganska gott ställt. Jag har aldrig riktigt haft någon dröm att bo i ett hus men, nu så har jag ärvt en tomt.
Kort fattat, jag är nyss fyllda 40 och har ärvt en av de sista tomterna i Djursholm, vilket jag har försökt sälja en längre period för 15 miljoner utan resultat.
Jag börjar därför fundera på om jag borde bygga ett hus istället.
Idag bor jag och min sambo i en mindre 3a i Stockholm
1. Lön 44 000 /månad
2. Lön 45 000 / månad.
Vi har två små barn.
Vi har idag lån på 4 miljoner och uppskattat värde är runt 5.5 miljon.
Min sambo har även ett torp i Värmland värt ca 800 tusen med runt 200 ´i lån.
Hade ni avvaktat och fortsatt försöka sälja tomten för 13-15 miljoner eller hade ni byggt ett hus?
Jag har tittat med husföretag och de vill ha hela 5.5-6 miljoner för att bygga ett hus på 200 kvm i ganska enkel standard vilket jag tycker är väldigt mycket pengar.
Jag börjar därför räkna med att om man eventuellt skulle bygga ett hus kommer vi troligen ha 5 miljoner i lån vilket för mig är väldigt mycket pengar och ett väldigt högt lån oavsett vad huset eventuellt kommer bli värt.
2. På nybyggda hus betalar man ingen fastighetsskatt på 15 år.
Varför inte ta en diskussion med banken och räkna på era möjligheter?