55 247 läst ·
186 svar
55k läst
186 svar
Bygga hus på tomten jag ärvde? Tips och råd om bolån
Det var en lätt fråga. Ni ska sälja tomten och sen leva gott för pengarna.
Jag har nyligen byggt hus i Danderyd och nätverkat med 5 andra som nyligen byggt i Danderyd. Byggkostnaden skenar för alla…. Hus på 150 kvm kostar cirka 15-18 miljoner att bygga med alla kringkostnader. Om du är extremt skicklig och tar ledigt i två år så tror jag att du kanske kan få ett hus på 200 kvm för 10 miljoner. 5-6 miljoner är en total önskedröm! Ingen kan lyckas med det! För att ge dig på detta behöver du extremt bra marginaler och inte bryr dig om du bränner 10 miljoner extra!K Karl Ande skrev:Hej på er!
Jag behöver råd om vår situation.
Jag kommer ifrån en relativt vanlig familj, förutom att min morfar haft det ganska gott ställt. Jag har aldrig riktigt haft någon dröm att bo i ett hus men, nu så har jag ärvt en tomt.
Kort fattat, jag är nyss fyllda 40 och har ärvt en av de sista tomterna i Djursholm, vilket jag har försökt sälja en längre period för 15 miljoner utan resultat.
Jag börjar därför fundera på om jag borde bygga ett hus istället.
Idag bor jag och min sambo i en mindre 3a i Stockholm
1. Lön 44 000 /månad
2. Lön 45 000 / månad.
Vi har två små barn.
Vi har idag lån på 4 miljoner och uppskattat värde är runt 5.5 miljon.
Min sambo har även ett torp i Värmland värt ca 800 tusen med runt 200 ´i lån.
Hade ni avvaktat och fortsatt försöka sälja tomten för 13-15 miljoner eller hade ni byggt ett hus?
Jag har tittat med husföretag och de vill ha hela 5.5-6 miljoner för att bygga ett hus på 200 kvm i ganska enkel standard vilket jag tycker är väldigt mycket pengar.
Jag börjar därför räkna med att om man eventuellt skulle bygga ett hus kommer vi troligen ha 5 miljoner i lån vilket för mig är väldigt mycket pengar och ett väldigt högt lån oavsett vad huset eventuellt kommer bli värt.
Du betalar idag 1% i fastighetsskatt på tomten, ca 10000 kronor per månad. Det är dyrt…. Du kan köpa en villa i Djursholm på 20” kvm för under 20 miljoner. 15 miljoner för tomten är inte realistiskt att få om du saknar sjöläge. Sälj den för 12 och ta hem pengar och satsa på breda indexfonder och en del 40% räntefonder.
Vad dillar du om. Att bygga ett hus för 5-6 miljoner är ju inga problem. Du kan ju ta vilket hus du vill från Eksjöhus, Trivselhus etc. Och. När jag var i branchen kostade de dyraste husen vi byggde 3-4 miljoner och jag har byggt många hus.Hemma-byggarn skrev:
Jag har nyligen byggt hus i Danderyd och nätverkat med 5 andra som nyligen byggt i Danderyd. Byggkostnaden skenar för alla…. Hus på 150 kvm kostar cirka 15-18 miljoner att bygga med alla kringkostnader. Om du är extremt skicklig och tar ledigt i två år så tror jag att du kanske kan få ett hus på 200 kvm för 10 miljoner. 5-6 miljoner är en total önskedröm! Ingen kan lyckas med det! För att ge dig på detta behöver du extremt bra marginaler och inte bryr dig om du bränner 10 miljoner extra!
Du betalar idag 1% i fastighetsskatt på tomten, ca 10000 kronor per månad. Det är dyrt…. Du kan köpa en villa i Djursholm på 20” kvm för under 20 miljoner. 15 miljoner för tomten är inte realistiskt att få om du saknar sjöläge. Sälj den för 12 och ta hem pengar och satsa på breda indexfonder och en del 40% räntefonder.
Håller med! Det är också min erfarenhet (dålig!) av Djursholm. Tjusigt och älskvärt på ytan men med mycket bestämda "spelregler" och viktigt vem man sedan gifter sig med. Det finns en bok som handlar om just det. Skrämmande och upplysande! Kommer inte ihåg titeln men Djursholm finns i den.K Karl Ande skrev:Ja. Det är en bra fråga det med, är ganska övertygad om att jag hade fått sålt tomten ganska omgående ifall det inte var just jag som ärvt den. Vissa grannar ser mig nog som ”mindre bemedlad” och just därför ger dem mig inte det priset jag vill här och nu. Men det är bara spekulation från min sida..
Jag hade ju aldrig haft råd att sätta barnen på Lundsberg eller liknande som jag vet är vanligt i området (hade aldrig velat det heller)
Har varit med om likande grej och fick loss 20milj. Lönemässigt inte mycket mer än er och tre tonåringar. Blev för oss ca 11 kvar efter skatt och lånen var betalda. Köpte då en tomt för 7milj som vi bygger hus på själva då jag är byggare. Lånade upp 5milj på tomten som sitter på ett konto med 8% ränta sen bygger vi under några år på nya tomten. Men i ert fall hade jag sålt och placerat ut pengarna på 3-4 olika ställen, kanske köpt två mindre lgh som går att hyra ut så barnen har när dom blir stora. Kommer inte vara billigt att köpa när det är dags för dom. Spara lånen på eran lgh och se till att avkastningen täcker det och mer såklart. Vi lånade för 2,9% och har 8% i avkastning på 5milj. Betalar ni lånen missar ni dom pengarna.K Karl Ande skrev:Hej på er!
Jag kommer ifrån en relativt vanlig familj, förutom att min morfar haft det ganska gott ställt. Jag har aldrig riktigt haft någon dröm att bo i ett hus men, nu så har jag ärvt en tomt.
Kort fattat, jag är nyss fyllda 40 och har ärvt en av de sista tomterna i Djursholm, vilket jag har försökt sälja en längre period för 15 miljoner utan resultat.
1. Lön 44 000 /månad
2. Lön 45 000 / månad.
Vi har två små barn.
Hade ni avvaktat och fortsatt försöka sälja tomten för 13-15 miljoner eller hade ni byggt ett hus?
Jag har tittat med husföretag och de vill ha hela 5.5-6 miljoner för att bygga ett hus på 200 kvm i ganska enkel standard vilket jag tycker är väldigt mycket pengar.
Jag börjar därför räkna med att om man eventuellt skulle bygga ett hus kommer vi troligen ha 5 miljoner i lån vilket för mig är väldigt mycket pengar och ett väldigt högt lån oavsett vad huset eventuellt kommer bli värt.
Så indexfond, fondrobot eller nått bra räntekonto sen nån lgh att hyra ut. Börja bygga hus är ingen lek och mycket att styra och ett billigare hus där kommer inte löna sig som nån skrev för där vill alla ha lyx.
Hej PatrikP patrik.hermansson50 skrev:
Har du byggt hus i Danderyd? Ansluta vatten och söka bygglov kostar 500000kr. Om du tar någon på fast pris som kommer utifrån kommer de inse att det är dyrt och lägga på kostnader. Lägg undan 1 miljon för jurister som hanterar grannarnas klagomål- grannar i Djursholm är duktiga på att klaga och kan lagarna. Det byggs bara 5-10 hus i Danderyd per år och bygglovsenheten är aktivister. Ingen jag känner har fått igenom ett bygglov trots att de 100% följt PBL. När väl huset står på plats behöver du göra ordning tomten. Min kostade 5 miljoner att i ordningställa. En del som bygger 400-800 kvm hamnar på 80 miljoner i byggkostnader. Jag kom runt på 40 miljoner. Välkommen till Djursholm….
K Karl Ande skrev:Hej på er!
1. Lön 44 000 /månad
2. Lön 45 000 / månad.
Vi har två små barn.
Jag börjar därför räkna med att om man eventuellt skulle bygga ett hus kommer vi troligen ha 5 miljoner i lån vilket för mig är väldigt mycket pengar och ett väldigt högt lån oavsett vad huset eventuellt har
mitt råd brukar alltid vara att om man inte hade valt att köpa huset/tomten/lägenheten till marknadspris så ska man inte ta över den. Då står inte ens egna värderingar i linje med marknadens. Då bör. Man istället sälja och köpa eller gör det som ligger i linje med det man själv värderar högst.K Karl Ande skrev:Hej på er!
1. Lön 44 000 /månad
2. Lön 45 000 / månad.
Vi har två små barn.
A ajn82 skrev:Bygga billigt hus på dyr tomt är väl ungefär lika vettigt som att bygga ett dyrt hus i ett billigt område, dvs en ganska dålig idé långsiktig
K Karl Ande skrev:Hej på er!
1. Lön 44 000 /månad
2. Lön 45 000 / månad.
Vi har två små barn.
Jag börjar därför räkna med att om man eventuellt skulle bygga ett hus kommer vi troligen ha 5 miljoner i lån vilket för mig är väldigt mycket pengar och ett väldigt högt lån oavsett vad huset eventuellt kommer bli värt.😬😁R roke skrev:
Haha, och du vill bo där.? Sen kan man ju undra vem som gör iordning en tomt för 5 miljoner....Det är ju inget man måste göra bara för att man bor i Danderyd.Hemma-byggarn skrev:
Hej Patrik
Har du byggt hus i Danderyd? Ansluta vatten och söka bygglov kostar 500000kr. Om du tar någon på fast pris som kommer utifrån kommer de inse att det är dyrt och lägga på kostnader. Lägg undan 1 miljon för jurister som hanterar grannarnas klagomål- grannar i Djursholm är duktiga på att klaga och kan lagarna. Det byggs bara 5-10 hus i Danderyd per år och bygglovsenheten är aktivister. Ingen jag känner har fått igenom ett bygglov trots att de 100% följt PBL. När väl huset står på plats behöver du göra ordning tomten. Min kostade 5 miljoner att i ordningställa. En del som bygger 400-800 kvm hamnar på 80 miljoner i byggkostnader. Jag kom runt på 40 miljoner. Välkommen till Djursholm….
Renoverare
· Uppsala
· 2 087 inlägg
Utifrån att ni bor i en mindre trea med två små barn antar jag att det börjar bli dags att köpa något större.
Jag vill inte bo i Djursholm, så jag hade sålt tomten. Får du inte 15 kanske du kan få 12. Säg 9 när skatten är betald. Du kan lägga det i ett hus på ett ställe där du verkligen vill bo och vara skuldfri inom inte alltför lång tid. Det vore för mig en mycket bättre framtid än att ligga och betala fastighetsskatt på en tomt i Djursholm och spekulera i att den går upp i värde, eller att ta ännu större lån för att bygga ett hus.
Jag vill inte bo i Djursholm, så jag hade sålt tomten. Får du inte 15 kanske du kan få 12. Säg 9 när skatten är betald. Du kan lägga det i ett hus på ett ställe där du verkligen vill bo och vara skuldfri inom inte alltför lång tid. Det vore för mig en mycket bättre framtid än att ligga och betala fastighetsskatt på en tomt i Djursholm och spekulera i att den går upp i värde, eller att ta ännu större lån för att bygga ett hus.
Bra konto med 8% ränta. Själv har jag 1,75%. 8% tror jag att jag hade på min bankbok på 70-talet.M Magnus566 skrev:Har varit med om likande grej och fick loss 20milj. Lönemässigt inte mycket mer än er och tre tonåringar. Blev för oss ca 11 kvar efter skatt och lånen var betalda. Köpte då en tomt för 7milj som vi bygger hus på själva då jag är byggare. Lånade upp 5milj på tomten som sitter på ett konto med 8% ränta sen bygger vi under några år på nya tomten. Men i ert fall hade jag sålt och placerat ut pengarna på 3-4 olika ställen, kanske köpt två mindre lgh som går att hyra ut så barnen har när dom blir stora. Kommer inte vara billigt att köpa när det är dags för dom. Spara lånen på eran lgh och se till att avkastningen täcker det och mer såklart. Vi lånade för 2,9% och har 8% i avkastning på 5milj. Betalar ni lånen missar ni dom pengarna.
Så indexfond, fondrobot eller nått bra räntekonto sen nån lgh att hyra ut. Börja bygga hus är ingen lek och mycket att styra och ett billigare hus där kommer inte löna sig som nån skrev för där vill alla ha lyx.
För det första, att totalkostnaden kostnaden skulle stanna på 6 miljoner för ett hus på 200 kvm tror jag inte på även om du säger ”enkelt hus” i dagens läge särskilt om du tänkte köpa 100% av entreprenaden. Det man ofta missar är markkostnader och iordningställande av tomten. Gissar att du även vill ha någon form av komplementbyggnad, förråd garage etc. Låt oss säga att du hamnar på 40 000 kr/kvm färdigt då ligger snarare projektet på 8-9 mkr som du ska finansiera. Om du enbart tänker som investerare och ska bo där under lång tid så blir ditt resonemang rent marknadsmässigt. Du får ställa dig frågan; Prissätter marknaden en motsvarande villa >20 mkr. Jag har byggt många hus genom åren och man räknar i princip alltid bort sig på mark/grundläggning + att man väljer andra material än vad husleverantören föreslår. Glöm inte heller att du måste skatta bort en del av vinsten om du säljer…. Lycka till
Nej det är det inte på något sätt.T twoody skrev:
Har flera bekanta som är uppväxta i Sthlms rikaste områden med föräldrar med medelinkomster. De har haft mindervärdeskomplex hela livet. De åkte till Kungsberget och åt prickig korv medan klasskamraterna till Val disere och åt gåslever. Som de blev mobbade för det
Jag skulle behålla tomten, bygga ett litet hus och hyra ut både hus och tomt till ensamstående/par/liten familj. Många vill säkert betala för en "fin adress", på så sätt kommer det in hyresintäkter (kallhyra) som betalar både ränta och amortering på det nya huset, samtidigt som tomten också förhoppningsvis får lite kärlek. Sen skulle jag sälja torpet i Värmland och betala av lånet, där blir förlusten minst I kronor om man måste ner i pris. Jag skulle använda de pengarna som grundplåt till husbygget.K Karl Ande skrev:Hej på er!
1. Lön 44 000 /månad
2. Lön 45 000 / månad.
Vi har två små barn.
Finns taket för fastighetsskatten på ren tomtmark? Annars blir det 150k per år i ren skatt för tomtenP perlundstrom skrev:Det låter som att ni inte är allt för sugna på hus, eller att göra särskilt mycket jobb med huset själva (blir lätt en hel del med hus, även om det inte blir första tiden då med nybyggt). Jag hade i så fall sålt, köpt en fin resa, och sparat resten med spridd risk och då en ordentlig avkastning från börsen. Snittar ni på säg 8 % per år som är strax under vad det varit historiskt sett över tid så ger det ca 6600 kr per miljon per månad. Får ni ut exempelvis 12 miljoner efter skatt från tomten är det 80 000 kr/månad i snitt i avkastning. Det är mycket pengar och säkrar framtiden ordentligt. Men att behålla och bygga hus säkrar också framtiden, på ett lite annat sätt. Så det är väldigt trevliga alternativ ni har att välja på.
Att behålla tomten som investing känns mer tveksamt. Då har ni lagt alla 15 Mkr i en enda investering och tar en högre risk.
Edit: Man kan räkna på lägre än 8 % om man vill, det är ett exempel. Det blir väldigt mycket pengar i värdeökning i snitt oavsett. En tomts värdeökning har varit extrem under en period, nu när folkmängden i världen och i Sverige kan börja sakta in och gå nedåt så är det inte lika säkert att en tomts värde ska öka väldigt mycket över säg en 40 års period. Att sprida riskerna och äga aktier inom olika områden (kan även vara inom bygg/mark och liknande) tycker jag är ett bättre alternativ.