55 252 läst ·
186 svar
55k läst
186 svar
Bygga hus på tomten jag ärvde? Tips och råd om bolån
Och att ligga med ca ~15M i en tillgång skulle vara en bra riskspridning och inte bedömas som en chansning?U Upp skrev:
Luddis_1 skrev:
Då är skatten inte att leka med om du säljer. Säg att du säljer för 15m och din anskaffning är 400tkr.
0,22×14 600 000 = 3 212 000 till staten
Bygg ett
A ajn82 skrev:
Mer än 1 år, först som underhand sedan ett par månader på nätet.L lakman skrev:Ha is i magen tills rätt köpare dyker upp. Hur länge har den varit till salu? Om man tänker sig in i situation av spekulant/köpare av hus i djursholm skulle den för mig iallafall vara värd mer ”naken” där man kan bygga något eget än med ett sketet kataloghus på som man ändå måste jämna. Ingen flyttar ju till djursholm för att bo i ett Älvsbyhus
Nu var det ju ni som tänkte bo där förvisso men man får ändå tänka på framtida värde.
Bättre att sälja och lägga hälften på ett hus/lgh med bra standard, relativt låg belåning och investera resten.
Vi kan inte göra något själv direkt, förutom att måla och lägga vanligt parkett golv själva. Vi är inga hantverkare eller händiga av oss.S sjoelund skrev:200 kvm är väldigt mycket för en så liten familj. Då skulle ni ju till och med kunna välja att ha delat av huset som inte ens är inrett / färdigt. Då han man bygga klart i bra standard när man får råd eller har tid att färdigställa själv.
Sedan skulle väl jag om jag byggde inte ha ett så stort hus om tomten var för liten och det står det ingenting om här...
Tomten är ganska liten men en vanlig tomt ca 1500 kvm
Nej vi har varken extremt mycket pengar eller någon extrem vilja att bo just där.W Weimik skrev:Om man vänder lite på det (och överdriver lite) kan man säga att för att köpa ett hus i Djursholm ska man antingen ha extremt mycket pengar eller av någon anledning extremt gärna vilja på i just Djursholm. För alla andra människor är det extremt ovärt att köpa hus där.
Har ni extremt mycket pengar eller vill ni extremt gärna bo där? Om svaret är nej ska ni nog inte bygga boende där. Om ni tänker att ni ska bygga hus för att sälja så är det knappast heller en bra idé.
Vi drivs inte av ”status” eller bryr oss ifall man skulle bo i Älta eller Djursholm.
Sen är Djursholm, Djursholm och har en viss stämpel som kan göra att priserna rusar mer där i framtiden jämfört med något annat.
Så liten är den inte. Nyare tomter ens i mindre städer är ju ofta mindre än 500 kvm... Så är den så stor skulle jag nog fundera på att bygga ändå.K Karl Ande skrev:
Och när det gäller hur händig man är så lär man sig. Ofta man gör det bättre än hantverkarna man hyr in ändå...
Ni behöver ju inte bo i en investering. Sälj tomten och köp tomt eller hus i Älta så får ni mer livskvalitet för pengarna.K Karl Ande skrev:
Barnen är små 3 och 6.U Upp skrev:Flera kloka kommentarer men det viktigaste är nog att INTE göra något förhastat. Tänk både en och två och tre gånger.
1. Att sälja tomten, lösgöra kapital och köpa in sig på börsen nu måste nog bedömas som en chansning med tanke på osäkerheten i mycket i omvärlden. Kan gå bra men ni kan också förlora på det i närtid och det kan ta många år att återhämta.
2. Mark görs inte någon ny. Det blir inte fler obebyggda tomter i området. Om folk inte har råd att köpa tomten så sammanfaller det troligen med att det går sämre på börsen. Eller att osäkerheten i stort är högre.
3. Det finns flera parametrar som vi inte känner till. Hur gamla är barnen? Kan ni tänka er bygga en del själva? Vilket liv vill ni leva (vill ni kunna gå ut på gräsmattan eller låta barnen vara ute i trädgården eller vill ni sitta på balkongen och barnen går runt på gatorna i stan). Allt sånt spelar roll.
Men om ni bygger ett hus så gör ni väl det för att ni vill få ett hus helt efter era önskemål. Att bygga för att sälja är en risk även om jag har svårt att se att ni skulle kunna ta någon ekonomisk skada av det. Eftersom tomten är värd så mycket i sig (säg att ni bygger för 10 milj men får det sålt för 20 milj, då har ni tjänat 10 milj men förlorat 5 milj jämfört om ni bara sålt tomten för 15 milj).
Mycket att fundera på men ett angenämt problem.
Vi är inte särskilt händiga men skulle kunna göra lättare saker som lägga golv och måla.
Vi är inne på att bo i hus nu för barnens skull men också för det känns tryggare.
Vi jobbar en del hemifrån så behöver inte bo i stan längre heller för den delen med pendling.
Det tycks som om ni inte är taggade på att bygga själva.
Har ni verkligen marknadsfört tomten eller har den bara lämnats till en vanlig mäklare?
Ring runt till kändisarkitekterna. De har möjligen kunder som letar efter tomt.
Har ni verkligen marknadsfört tomten eller har den bara lämnats till en vanlig mäklare?
Ring runt till kändisarkitekterna. De har möjligen kunder som letar efter tomt.
Ingen föds händig. Övning ger färdighet. Om tomtens läge passar familjens behov så är det en underbar möjlighet att bo i Djursholm. Ni kommer troligen att vara immuna mot sosseriets tvångsblandning som vi andra kommer att drabbas av och i vissa fall tvingas att flytta.
Hm. Djursholm.
Det kanske blir fart på efterfrågan om ni ordnar “visning” till någon raggar eller motorcykelklubb.
Sätt upp en liten skylt om “ställplats” eller “camping” eller liknande.
Borde kunna trissa upp priset några millar?
Det kanske blir fart på efterfrågan om ni ordnar “visning” till någon raggar eller motorcykelklubb.
Sätt upp en liten skylt om “ställplats” eller “camping” eller liknande.
Borde kunna trissa upp priset några millar?
Jag undrar om Djursholm är en bra miljö för era barn att växa upp i. Det blir extrema skillnader mellan er medelklassfamilj och andra familjer. Ni lämnar och hämtar era barn på förskolan, klasskamraterna hämtas av nanny. Ungarna pratar bara om pengar/ekonomisk status.
Inte en god miljö för den strävsamma medelklassens barn tror jag. De blir demoraliserade av att se tredje generationen leva upp familjens förmögenhet.
Inte en god miljö för den strävsamma medelklassens barn tror jag. De blir demoraliserade av att se tredje generationen leva upp familjens förmögenhet.
Ärligt talat. Att bygga ett hus som det du talar om på en tomt på Djursholm är som att serva en Tesla med delar från en Dacia.K Karl Ande skrev:Hej på er!
Jag behöver råd om vår situation.
Jag kommer ifrån en relativt vanlig familj, förutom att min morfar haft det ganska gott ställt. Jag har aldrig riktigt haft någon dröm att bo i ett hus men, nu så har jag ärvt en tomt.
Kort fattat, jag är nyss fyllda 40 och har ärvt en av de sista tomterna i Djursholm, vilket jag har försökt sälja en längre period för 15 miljoner utan resultat.
Jag börjar därför fundera på om jag borde bygga ett hus istället.
Idag bor jag och min sambo i en mindre 3a i Stockholm
1. Lön 44 000 /månad
2. Lön 45 000 / månad.
Vi har två små barn.
Vi har idag lån på 4 miljoner och uppskattat värde är runt 5.5 miljon.
Min sambo har även ett torp i Värmland värt ca 800 tusen med runt 200 ´i lån.
Hade ni avvaktat och fortsatt försöka sälja tomten för 13-15 miljoner eller hade ni byggt ett hus?
Jag har tittat med husföretag och de vill ha hela 5.5-6 miljoner för att bygga ett hus på 200 kvm i ganska enkel standard vilket jag tycker är väldigt mycket pengar.
Jag börjar därför räkna med att om man eventuellt skulle bygga ett hus kommer vi troligen ha 5 miljoner i lån vilket för mig är väldigt mycket pengar och ett väldigt högt lån oavsett vad huset eventuellt kommer bli värt.
Ni kommer ses som fånar av alla era grannar.
Sen att knappt ens ha medellöner och bo på Djursholm hade aldrig fallit mig in. Skulle bara kännas märkligt att ständigt vara den totala fattiglappen