IdaBo
F FixarLars skrev:
1. Om ni bor i en mindre trea idag, varför bygga en villa på 200kvm?
Om ni gillar att fixa och dona, bygg något mindre med utbyggnadsmöjligheter, kanske enplans med oinredd vind.
2. Har ni träffat grannarna? Om ni tycker de är trevliga kan ni fundera vidare, annars invänta marknaden och sälj vid tillfälle.
Troligtvis inte så trevliga eftersom TS egen teori var att tomten inte blivit såld pga att han ses som ”mindre bemedlad” av grannar.

• Gilla
linkanbygg och 1 till
  • Laddar…
V Vattenteam skrev:
Tänk långsiktigt och sälj inte tomten utan sälj sommarstället för att göra fri lite pengar och satsa på ett större hus med minst en separat lägenhet för uthyrning, för att få in pengarna för ränta och amortering. Ni har ju hyfsade hushållsinkomster och räntekostnader är fortfarande avdragsgill, som också avlastar era årliga kostnader. Börja med att kolla boräntor och jämför vilket upplägg passar er bäst. Förhandla er till ett avtal med möjlighet av en större extraamortering, när husbygget har kommit så långt att ni kan flytta in och såld er lägenhet, om pengarna inte behövs för att fortsätta investera på tomten. Lycka till!
Tillägg: Med hänsyn till att ni har två barn, skulle jag bygga ett tvåvåningshus med en liten och en större lägenheten i bottenvåning för uthyrning och bo själv i andra våningen, med syfte att ni själva kan bo i lägenheten, när ni har blivit gamla och samtidigt kan erbjuda barnen boende, om de inte har andra planer.

• Gilla
Karl Ande
  • Laddar…
TS skriver att denne är sambo. Tänk till ordentligt på vad som händer med tomten/huset om ni separerar. Skulle ni gifta er så tänk till vad som händer vid en skilsmässa. Fixa hur det ska vara medan ni är kära och överens för sedan är det omöjligt

• Gilla
TuVu och 1 till
  • Laddar…
K Karl Ande skrev:
Hej på er!

Jag behöver råd om vår situation.

Jag kommer ifrån en relativt vanlig familj, förutom att min morfar haft det ganska gott ställt. Jag har aldrig riktigt haft någon dröm att bo i ett hus men, nu så har jag ärvt en tomt.
Kort fattat, jag är nyss fyllda 40 och har ärvt en av de sista tomterna i Djursholm, vilket jag har försökt sälja en längre period för 15 miljoner utan resultat.

Jag börjar därför fundera på om jag borde bygga ett hus istället.

Idag bor jag och min sambo i en mindre 3a i Stockholm
1. Lön 44 000 /månad
2. Lön 45 000 / månad.

Vi har två små barn.

Vi har idag lån på 4 miljoner och uppskattat värde är runt 5.5 miljon.
Min sambo har även ett torp i Värmland värt ca 800 tusen med runt 200 ´i lån.
Hade ni avvaktat och fortsatt försöka sälja tomten för 13-15 miljoner eller hade ni byggt ett hus?

Jag har tittat med husföretag och de vill ha hela 5.5-6 miljoner för att bygga ett hus på 200 kvm i ganska enkel standard vilket jag tycker är väldigt mycket pengar.

Jag börjar därför räkna med att om man eventuellt skulle bygga ett hus kommer vi troligen ha 5 miljoner i lån vilket för mig är väldigt mycket pengar och ett väldigt högt lån oavsett vad huset eventuellt kommer bli värt.
Få inte panik, behöver ni inte akut ändra er boendesituation så sitt lugnt i båten...

• Gilla
linkanbygg och 2 till
  • Laddar…
Sir James Sir James skrev:
Mycket är sagt redan...
Om du bygger hus för 5 och du värderar tomten till 15, kommer du tappa 5 miljoner.
Finns inga hus som är prefab ens vid torget som kostar mer typ.
Leta upp ett byggbolag som bygger 1 hus för typ 25 istället..
F FixarLars skrev:
1. Om ni bor i en mindre trea idag, varför bygga en villa på 200kvm?
Om ni gillar att fixa och dona, bygg något mindre med utbyggnadsmöjligheter, kanske enplans med oinredd vind.
2. Har ni träffat grannarna? Om ni tycker de är trevliga kan ni fundera vidare, annars invänta marknaden och sälj vid tillfälle.
Hus på 200 kvm är lagom för en familj tänker vi. Att bygga mindre än så skulle inte passa in i området, 200 kvm anses som ett litet hus där.

Vi tänker också att skulle vi nån gång bygga ett nytt hus gör vi det bara en gång.
Ja jag träffar grannarna ofta när jag är där, de är ytligt trevlig och småpratar lite men det är nog en fasad. Det märks att grannarna inte är vilka som helst eller att de anser sig själva lite finare.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Det finns ett hus byggt 1943 till salu på Ekebydalsvägen 40 i Djursholms Ekeby för 15,95 MSek. 168+70 kvadratmeter hus på 1251 kvadratmeter tomt.

https://www.booli.se/bostad/1555488

15,5 MSek för en tomt är troligen i överkant vilket bristen på köpare också indikerar.

Vanliga priser tomt med hus i området verkar vara från 25 MSek och uppåt.

Jag har begränsad kunskap om Djursholm men jag har bott som inneboende i Djursholms Ösby under några månader. Då som nybliven högskolestudent kändes det som världens ände men idag skulle jag gärna bo där.

Som flera redan har skrivit så kan det troligen bli jobbigt för barnen om man inte håller liknande ekonomisk nivå som majoriteten i området. Jag skulle inte bry mig det minsta om ifall grannarna betraktade mig som en fattiglapp. Varken jag eller frun har några behov av att imponera på omgivningen.

Många som har skrivit i tråden har vänsterfärgade fördomar om folk som har bättre ekonomi än de själva. Ibland är det bara ren avundsjuka. Jag har flera vänner och kollegor som har mycket god ekonomi. Ingen av dessa ser ner på folk som inte har lika god ekonomi som de själva har, tvärtom, de som har god ekonomi bryr sig ofta inte så mycket om pengar.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
O OTG skrev:
Tja! Någon föreslog att sälja vilker vore bra Barnen växer upp och vill troligen ej pendla kvällar och nätter in till stans nöjen och krogliv. Köp några mindre bostadsrätter i stan och hyr ut dessa möblerat. Givetvis måste man fixa det juridiska, tillstånd av bosradsrättsföreningen, besittningsrätt m.m. Man kan idag hyra ut en 1:a 1,5:a för bortemot 14000:-/mån. Blir dessutom lägre fastighetsskatt.
Då dessa lägenheter ej blir belånade samt har låg avgift kan nettot bli mycket bra och användas bl.a. för att under de 15-20 år till barnen vill röra på sig betala av lånen på befintlig/nuvarande bostad. En bostadsrätt inom tullarna med bra ekonomi och friköpt tomt riskerar ej att tappa värde på samma sätt som i kranskommunerna. Värdesäkrar dessutom pensionskapitalet för Er på sikt.
Vad jag sett finns många trevliga små grönområden i stan. Givetvis finns det områden inom tullarna vilka miljömässigt ej är så trevliga men med Ert kapital torde det ej vara något större problem. Sälj och tänk på barnens behov om ca 15-20 år.
Så gjorde vi med ambition att hyra ut i andra hand. En 2:a på Kungsholmen. Men det finns ingen garanti att föreningen godkänner andrahandsuthyrning. Vår gjorde det inte.

P PeHeland skrev:
En variant…(men den innehåller massor med olika parametrar och ev. risker?).
Hitta en finansiär som stoppar in pengar i gemensamt byggbolag, bygg värstingkåken, sälj och realisera vinsten i bolaget.
Nackdelen med det är väl att värstingkåkar tar väldigt lång tid att sälja idag, och har man börjat putta in pengar i något så börjar det också kosta.

Swetrot Swetrot skrev:
Nackdelen med det är väl att värstingkåkar tar väldigt lång tid att sälja idag, och har man börjat putta in pengar i något så börjar det också kosta.
Kan så var men TS har ju en kraftig insats i mark(nads)värdet…..

K Karl Ande skrev:
Hus på 200 kvm är lagom för en familj tänker vi. Att bygga mindre än så skulle inte passa in i området, 200 kvm anses som ett litet hus där.

Vi tänker också att skulle vi nån gång bygga ett nytt hus gör vi det bara en gång.
Ja jag träffar grannarna ofta när jag är där, de är ytligt trevlig och småpratar lite men det är nog en fasad. Det märks att grannarna inte är vilka som helst eller att de anser sig själva lite finare.
De är nog trevliga på riktigt, i alla fall om de inte är nyinflyttade. Ofta bryr sig grannar mindre om en själv vad man tror. Och varför ska man ens bry sig ...? Det är liksom deras problem om de låter sig störas av en nyinflyttad familj som de ens inte känner.

B Byggahus48 skrev:
Hej! Jag ha några funderingar;

🏠 Du skrev att du ärvt tomten. Har du och din sambo diskuterat ägandeförhållanden mellan er OM ni skulle satsa på att bygga ett hus? Antar att det inte är möjligt för henne att köpa sig in på halva tomtens värde, så hur gör ni då?
🏠 Du skriver ganska stora summor som ni räknar med att låna OM ni ska bygga. Har ni kollat med banken hur mycket NI FAKTISKT FÅR LÅNA? Även om ni har jobb och tillgångar i form av brf och torp, så har ni också en massa låneskulder, så i reda pengar har ni mindre än 2 miljoner EGNA PENGAR efter vinstskatt. Stämmer det ungefär?
🏠 När husföretag nämner 5-6 miljoner, måste man som köpare minst ha en (1) miljon i buffert, gärna mer, för alla kostnader som ”dyker upp” ”oförutsedda händelser”. Ni behöver bara se på serier på TV där folk stött på patrull och knappt har råd att bygga klart husets mest basala delar.
🏠 För att realisera ”husdrömmen” behöver ni göra er av med er brf. Vart ska ni bo under tiden huset byggs?
🏠 Vad skulle hända om husbygget blir en mardröm och ni går skilda vägar? Hur löser ni det? Ingen lär väl kunna lösa ut den andra parten!
🏠 Att bygga ett ”enklare mindre” hus ni knappt har råd med, kanske blir en supermiss. Folk flyttar till Djursholm och liknande områden gör att visa att de har råd. Då duger inte ett enkelt mindre hus, ”-Vad ska grannarna tycka?”. Kan t o m bli så att de väljer att riva det nya fina huset, för att det inte lever upp till områdets ”standard”. Ett hus är inte bara ett hus, armaturer i trädgården och på fasader ska vara dyra. Markarbetena ska vara vackra vilket kostar mycket pengar. Det ska vara markiser av hög kvalitet som styrs via telefonen eller solen….. med mera
🏠 Om ni istället väljer att flytta dit, hur kommer ni att må då? Den ständiga ”pressen” att passa in. Ja, du det finns tusen och åter tusen saker som avgör om man passar in. Vilken bil man kör. Vilka trädgårdsmaskiner man har. Vilka kläder man bär. För att inte tala om vilka kläder och prylar barnen ”måste” ha för att de ska passa in. En mopedbil till tonåringen kanske i prisklassen 100000-150000 kr är nästan självklart gärna byggt på BMW, MB, TESLA. Jag kollade på tonåringarna på Roslagsbanan som även passerar Djursholm. En snabb överslagsräkning blev att de hade kläder på sig för runt tjugotusen (20000) kr en vanlig vinterdag. ”Det kostar att ligga på topp 😉”.
🏠 Tro mig när jag skriver. Alla dessa saker kan hända. Vi flyttade till ett fint område på samma sida som Djursholm. Vi hade köpt ett hus från 1921, med en tomt på 4500 kvm, som var ett stort renoveringsprojekt. Normaltomten i området var drygt 1000 kvm. Vi rullade in med vår gamla Volvo 245, rostig med 30000 mil på nacken. Folket glodde!
🏠 Vi hade vanliga löner som tjänstemän. Våra barn gick i secondhandkläder. Vi tog hand om prylar som andra kastat från den årliga grovsophämtningen i området och omvandlade dem till pengar eller använde som de var. Vi var mycket stolta över vårt härliga hus 600 från havet.
🏠 MEN vi hade det tufft ekonomiskt, fick dock en del ekonomisk hjälp från våra föräldrar. Så kom chocken; mannens företag sparkade flera tusen anställda. Plötsligt skulle den redan tajta ekonomin klara sig på en heltidslön och en a-kassa. Det året hade vi ingen semester, utan fick en organisation att betala några veckor för ungarna att vara på ett läger för att slippa känna av pressen hemma.
🏠 Jag vill på inget sätt skrämma dig, men när du inleder med att du inte ens haft en dröm om att bo i hus och er ekonomi kanske inte är över snittet, då funderar jag. Är verkligen ett hus i landets nästan dyraste område det du/ni ska satsa på? Unnar er detta av hela mitt hjärta, men låt inte en tanke om att bo i hus, bli er mardröm. Att ha ekonomi som är medel och kanske inte ha pengar i en buffert, gör att man ligger sömnlös över skenande elpriser, räntor, amorteringar, reparationer, driftskostnader och att ALLT ANSVAR LIGGER PÅ ER SJÄLVA. Liksom alla kostnader. Det finns många som knappt klarar en räntehöjning på en (1) procent. Så nära stupet är de.
🏠 När ni funderat över dessa frågor och räknat på dem, ja finns drömmen om ett hus i Djursholm kvar, så gör slag i saken och bygg. Om drömmen bara är en flyktig tanke ”-Fan, vad coolt det vore att bo i Djursholm och frottera sig med de framgångsrika. Skit, vad avundsjuka alla skulle vara.” Ja, då kanske det inte är där ni ska lägga krutet.
🏠 Ett hus kan vara en underbar dröm, men också lätt vara det som kastar omkull allt det man hade. Och om jag förstått dig rätt så är det kanske inte så att du kan så mycket om allt som har med skötsel och reparationer att göra, ja då tillkommer även dessa kostnader för att få hjälp av hantverkare som glatt tar mellan 700-1500 kr i timmen (det finns många andra trådar om dessa priser i forumet).
🏠 Mitt råd är att skanna av råden medlemmar här har givit er. Skriv ner dem på ett papper eller dator 😉. Diskutera dem och ha inte för bråttom..
🏠 Som en liten övning i vad det kostar kan du räkna fram vad du behöver betala i fastighetsskatt bara för att du äger en obebyggd tomt. Det kostar dig en (1) procent av taxeringsvärdet i statlig fastighetsskatt.

Om tomten är värd 13 miljoner, så räknar Skatteverket på 75% av marknadsvärdet. 13 000 000 x 0,75 = 9 750 000.
Då fastighetsskatten är 1% för obebyggd tomt är 1% x 9 750 000 kr dvs 97 500 kr = 8 125 kr per månad. (Fy fan vad mycket pengar) 😥

🏠 Enligt info från internet finns det inget maxtax på obebyggda tomter, som det finns på fastigheter med byggnader.
❤️❤️❤️❤️
Att vara ett fattigt barn som umgås med mer priviligerade barn kan också ha sina fördelar. Min son gick på en skola i stans finaste område där en pojke utbrast "Va, har ni ingen pool?!" när vi knappt hade mat på bordet. Det skrattade vi åt länge - eftersom vi bodde i ett höghus. Han hade ett pannben av stål och lät sig inte imponeras av materiella ting, tvärtom han tyckte folk la sina pengar på korkade saker.

Han har tagit med sig alla lärdomarna, och som vuxen och har med sig ett mind-set där människors pengar och materiella ting knappast imponerar. Han har också sett hur olika människor lever. En kulturell erfarenhet som gett honom helt andra verktyg att hantera både myndigheter och människor.

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
I Mikrometer skrev:
Om ni bygger ett gemensamt hus för gemensamma pengar så se till att det finns papper på att det är du som är ensam ägare till tomten/fastigheten, en bra relation idag behöver inte betyda en relation imorgon.
Det måste vara samma ägare på tomten som husbeställare/ägare på huset och som då också står på lånen. Ska tomten bara ägas av en, så blir det en husbeställare och en låntagare hos banken. Då krymper lånemöjligheterna drastiskt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Swetrot Swetrot skrev:
I Djursholm bygger man inte enkla hus, för det efterfrågas inte av dem som har råd att bo där. Det kan bli väldigt jobbigt att sälja ett sådant hus. Ert problem är att ni knappt har råd att bygga ett exklusivare hus för 10 miljoner eller så.

Varför är det svårt att sälja tomten? Finns det spekulanter som ryggar för prislappen? Fått några "skambud"? I så fall kanske man skall fundera på att sälja för 10-12 miljoner och ändå ha framtiden säkrad för familjen om man investerar det klokt.

Men det kan ju också vara så att det inte finns någon stor lust att bygga i Djursholm just nu med räntor, byggpriser och konjunkturer. Ni måste kanske vänta ut att det åter blir lite efterfrågan att bygga där. Det kan ta flera år till, men ni sitter ju inte i sjön precis.
Helt enig. Ett hus för 5 msek i Djursholm är ett extremt ”snikhus” där. Folk kommer rynka på näsan åt det och det kommet inte vara en bra affär att sälja.

Det är som att man servar en Lamborghini och sätter in en massa delar från rn Dacia Duster

Sälj istället tomten till någon som har råd att bygga ett riktigt hus där.

K Karl Ande skrev:
Hej på er!

Jag behöver råd om vår situation.

Jag kommer ifrån en relativt vanlig familj, förutom att min morfar haft det ganska gott ställt. Jag har aldrig riktigt haft någon dröm att bo i ett hus men, nu så har jag ärvt en tomt.
Kort fattat, jag är nyss fyllda 40 och har ärvt en av de sista tomterna i Djursholm, vilket jag har försökt sälja en längre period för 15 miljoner utan resultat.

Jag börjar därför fundera på om jag borde bygga ett hus istället.

Idag bor jag och min sambo i en mindre 3a i Stockholm
1. Lön 44 000 /månad
2. Lön 45 000 / månad.

Vi har två små barn.

Vi har idag lån på 4 miljoner och uppskattat värde är runt 5.5 miljon.
Min sambo har även ett torp i Värmland värt ca 800 tusen med runt 200 ´i lån.
Hade ni avvaktat och fortsatt försöka sälja tomten för 13-15 miljoner eller hade ni byggt ett hus?

Jag har tittat med husföretag och de vill ha hela 5.5-6 miljoner för att bygga ett hus på 200 kvm i ganska enkel standard vilket jag tycker är väldigt mycket pengar.

Jag börjar därför räkna med att om man eventuellt skulle bygga ett hus kommer vi troligen ha 5 miljoner i lån vilket för mig är väldigt mycket pengar och ett väldigt högt lån oavsett vad huset eventuellt kommer bli värt.
Sälj tomten.
Sätta ett "ful hus" på premium tomt är knas totalt.
Bättre casha in och köpa något annat för pengarna.

M mrbackstrom skrev:
Sälj tomten.
Sätta ett "ful hus" på premium tomt är knas totalt.
Bättre casha in och köpa något annat för pengarna.
Håller med.

Men det är faktiskt helt absurt att ett ”snikhus” med enkel standard kostar 5,5-6msek att bygga. Men blir ju så om vi ska ha svinhöga bygglöner etc

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.