55 259 läst ·
186 svar
55k läst
186 svar
Bygga hus på tomten jag ärvde? Tips och råd om bolån
Tänk på att det kan bli en ganska tuff miljö för barnen att växa upp i, där alla deras vänner antagligen kommer att ha det betydligt bättre ställt materiellt än dem. Säger inte detta för att låta dryg, utan för att det tyvärr är så det är. Barn/ungdomar är inte alltid så finkänsliga, och förstår heller inte nödvändigtvis att det finns andra värden i livet än materiella sådana.K Karl Ande skrev:Hej på er!
Jag behöver råd om vår situation.
Jag kommer ifrån en relativt vanlig familj, förutom att min morfar haft det ganska gott ställt. Jag har aldrig riktigt haft någon dröm att bo i ett hus men, nu så har jag ärvt en tomt.
Kort fattat, jag är nyss fyllda 40 och har ärvt en av de sista tomterna i Djursholm, vilket jag har försökt sälja en längre period för 15 miljoner utan resultat.
Jag börjar därför fundera på om jag borde bygga ett hus istället.
Idag bor jag och min sambo i en mindre 3a i Stockholm
1. Lön 44 000 /månad
2. Lön 45 000 / månad.
Vi har två små barn.
Vi har idag lån på 4 miljoner och uppskattat värde är runt 5.5 miljon.
Min sambo har även ett torp i Värmland värt ca 800 tusen med runt 200 ´i lån.
Hade ni avvaktat och fortsatt försöka sälja tomten för 13-15 miljoner eller hade ni byggt ett hus?
Jag har tittat med husföretag och de vill ha hela 5.5-6 miljoner för att bygga ett hus på 200 kvm i ganska enkel standard vilket jag tycker är väldigt mycket pengar.
Jag börjar därför räkna med att om man eventuellt skulle bygga ett hus kommer vi troligen ha 5 miljoner i lån vilket för mig är väldigt mycket pengar och ett väldigt högt lån oavsett vad huset eventuellt kommer bli värt.
K Karl Ande skrev:
Har du någon god vän (med lite kapital på fickan) som du litar på och du känner att du skulle kunna dela med dig av uppsidan till? Tänk dig att ni skapar ett delägande där ditt bidrag är tomten (som du kanske behöver prissätta lite under tomtens marknadsvärde), medan din väns insats blir att finansiera ett fint nybygge a la Djurholmstandard och att ni därefter säljer fastighetsprojektet?K Karl Ande skrev:Hej på er!
Jag behöver råd om vår situation.
Jag kommer ifrån en relativt vanlig familj, förutom att min morfar haft det ganska gott ställt. Jag har aldrig riktigt haft någon dröm att bo i ett hus men, nu så har jag ärvt en tomt.
Kort fattat, jag är nyss fyllda 40 och har ärvt en av de sista tomterna i Djursholm, vilket jag har försökt sälja en längre period för 15 miljoner utan resultat.
Jag börjar därför fundera på om jag borde bygga ett hus istället.
Idag bor jag och min sambo i en mindre 3a i Stockholm
1. Lön 44 000 /månad
2. Lön 45 000 / månad.
Vi har två små barn.
Vi har idag lån på 4 miljoner och uppskattat värde är runt 5.5 miljon.
Min sambo har även ett torp i Värmland värt ca 800 tusen med runt 200 ´i lån.
Hade ni avvaktat och fortsatt försöka sälja tomten för 13-15 miljoner eller hade ni byggt ett hus?
Jag har tittat med husföretag och de vill ha hela 5.5-6 miljoner för att bygga ett hus på 200 kvm i ganska enkel standard vilket jag tycker är väldigt mycket pengar.
Jag börjar därför räkna med att om man eventuellt skulle bygga ett hus kommer vi troligen ha 5 miljoner i lån vilket för mig är väldigt mycket pengar och ett väldigt högt lån oavsett vad huset eventuellt kommer bli värt.
Jag hade bekanta och har bekanta som flyttat till solsidan och några tråkiga människor får vi leta efter säger dom.F FixarLars skrev:1. Om ni bor i en mindre trea idag, varför bygga en villa på 200kvm?
Om ni gillar att fixa och dona, bygg något mindre med utbyggnadsmöjligheter, kanske enplans med oinredd vind.
2. Har ni träffat grannarna? Om ni tycker de är trevliga kan ni fundera vidare, annars invänta marknaden och sälj vid tillfälle.
Inget prat över staketet där inte ingen grillfest med grannar det gäller inte bara dom det är så de funkar säger dom.
Men de håller skolan i ett hårt grepp kommunen kommer ilande så fort det är något. Men ungarna super o lever rövare runt kvarteren.
🏠 Ingen har pratat om att vara ett ”fattigt” barn. Det handlar mer om vill man verkligen leva i en värld där mycket styra av vad man inte har?T TuVu skrev:Att vara ett fattigt barn som umgås med mer priviligerade barn kan också ha sina fördelar. Min son gick på en skola i stans finaste område där en pojke utbrast "Va, har ni ingen pool?!" när vi knappt hade mat på bordet. Det skrattade vi åt länge - eftersom vi bodde i ett höghus. Han hade ett pannben av stål och lät sig inte imponeras av materiella ting, tvärtom han tyckte folk la sina pengar på korkade saker.
Han har tagit med sig alla lärdomarna, och som vuxen och har med sig ett mind-set där människors pengar och materiella ting knappast imponerar. Han har också sett hur olika människor lever. En kulturell erfarenhet som gett honom helt andra verktyg att hantera både myndigheter och människor.
🏠 Kännbart även för oss föräldrar, som när vi protesterade, när en förälder tyckte att ”-Vi lägger 500 kr per elev i klasskassan, till att börja med.” Detta är 25 år sedan….Mycket pengar, då som nu, för många. Endast jag vågade protestera.
🏠 Eller lappen med ”Lägg 50 kr i ett kuvert, vi ska samla något till fröken (50 x 25 elever) Rimligt? Vi lade 20 kr i ett kuvert och skrev att vår dotter gjort en egen present till fröken. På skolavslutningen kom klassmamman och tryckte en tjugolapp i handen på min man och sa ”-Du, det blev 20 kr över”. Känn på den……. Jag ringde upp klassmamman och hon grät floder i telefon när jag sa till henne hur nedrig hennes handling var. Hon sa att de andra föräldrarna hade uppmanat henne att lämna de 20 kronorna till oss. Jag sa helt kallt att ”-Man väljer själv om man vill vara en budbärare och uppföra sig som en skit.”
🏠Sedan har jag tittat bakom de andras fasader och insett att inte allt är guld som glimmar. Klassmamman här ovan var gift med mannen som tjänade över 500 000 kr i månaden och frun som gjorde sig märkvärdig. Hade mycket hög svansföring. Allt glittrade tills han hittade en yngre förmåga och skilsmässa var ett faktum. Hon fick lämna sin hemmafrutillvaro och fick börja jobba extra här och där…. Jag log vänligt när hon stod i kassan på en lågprisaffär 😇 Plus att behöva flytta ifrån stora huset med pool, till ett litet radhus.
🏠 Mina barn har klarat sig fantastiskt bra, men har som vuxna erkänt att det ofta var jobbigt att de andra hade så mycket mer, dyra kläder, dyra prylar. Alla tre har gått på Universitetet och har välbetalda jobb. Är efterfrågade och omtyckta. Varken jag eller pappan är akademiker…..
🏠 Inte alla barn är tuffa nog att hantera kamrattrycket, det var mest det jag ville få sagt. Det finns många bra människor i välbeställda områden, men man måste ha skinn på näsan om man inte är det. Jag bor ju själv i ett sådant område. Har ett stort hus och är helt skuldfri, till skillnad från mina grannar. Så visst går det att ”överleva”, men det är svårt att bli ”insläppt”. Har ännu ingen vän i området efter nästan 30 år. Jag spelar inte golf, är inte med i Rotary eller Rebeckorna, inget eget företag, inte kändis. Men huset är underbart med glasveranda, torn, blyinfattade fönster, vacker snickarglädje, 600 m från havet och varje gång jag ser huset på håll känner jag STOLTHET. Alla betalar något pris….
Hej, sitter i liknande situation där funderingarna snurrar mycket runt fastigheten.
Vi känner att man kanske problematiserar i onödan….
Om du säljer så slipper du faktiskt alla ’bekymmer’ som är i ditt fall kopplat till området etc. och du får ett nytt fint blad i familjeboken att skissa på.
Fokusera på
1. Sälj, kanske uppdatera marknadsföringen lite? Annonsen fokuserar väldigt på restriktioner och regler.. var är visionen?
2. Skatta och placera pengarna med låg risk.
3. Njut av er nya situation med både 10000 mindre utgifter (skatten) och räntorna/avkatningen från kapitalet.
4. Nu kan ni i lugn och ro gå på visningar både på våningar (fokusera på låg avgift), hus med inget eller lite fix och kanske en liten central etta för framtida behov?
Undvik att fastna i hus/prospekt/tomt/hantverkar-träsket. Livet är kort.
Lycka till 👍🏻
Vi känner att man kanske problematiserar i onödan….
Om du säljer så slipper du faktiskt alla ’bekymmer’ som är i ditt fall kopplat till området etc. och du får ett nytt fint blad i familjeboken att skissa på.
Fokusera på
1. Sälj, kanske uppdatera marknadsföringen lite? Annonsen fokuserar väldigt på restriktioner och regler.. var är visionen?
2. Skatta och placera pengarna med låg risk.
3. Njut av er nya situation med både 10000 mindre utgifter (skatten) och räntorna/avkatningen från kapitalet.
4. Nu kan ni i lugn och ro gå på visningar både på våningar (fokusera på låg avgift), hus med inget eller lite fix och kanske en liten central etta för framtida behov?
Undvik att fastna i hus/prospekt/tomt/hantverkar-träsket. Livet är kort.
Lycka till 👍🏻
Redigerat:
Det känns som om du bekymrar dig på tok för mycket om vad grannar eventuellt tycker och att du har en lite skum bild av människorna i t.ex. Djursholm.K Karl Ande skrev:Hus på 200 kvm är lagom för en familj tänker vi. Att bygga mindre än så skulle inte passa in i området, 200 kvm anses som ett litet hus där.
Vi tänker också att skulle vi nån gång bygga ett nytt hus gör vi det bara en gång.
Ja jag träffar grannarna ofta när jag är där, de är ytligt trevlig och småpratar lite men det är nog en fasad. Det märks att grannarna inte är vilka som helst eller att de anser sig själva lite finare.
Jag har, utan att tillhöra skaran av dollarmiljardärer, bott i sådana områden i större delen av mitt liv. Grannarna har varit som folk är mest. Visst finns det en del som är fisförnäma men de finns överallt, inte bara i Djursholm.
Om du känner så och känner att det kan bli ett problem (vilket det kan bli om du bryr dig så mycket) skall du inte bygga ett hus där. Sälj tomten och skaffa ett boende du trivs med. Att du inte skulle få tomten såld för att du skulle vara mindre bemedlad tror jag inte en sekund på. Du får den inte såld för att priset, just idag, är fel. Bostadsmarknaden är trög i Stockholm just nu så har du råd kan du vänta.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Nu har jag bara skummat igenom större delen av tråden.
Om detta är en av Djursholms "premiegator", så skulle jag tänka mig för både en och tre ggr. innan jag valde att flytta dit, oavsett om jag bara nätt o jämnt har råd, eller skulle kunna köpa där med god marginal. Men framförallt om man bara har en normal ekonomi. Även om de flesta miljardärer faktiskt är rätt trevliga vanliga människor, så tror jag att man skulle känna sig utanför, inte passa in.
När grannbarnen får en ny Ferrari som Epa traktor, och man helst inte vill att egna barnen ens skall köra moped. Eller grannbarnen bjuder in till fest med någon världskänd rockartist som håller konsert. Dina barn kommer att känna sig som kusinen från landet, om de överhuvudtaget blir inbjudna. Oavsett hur trevliga dina grannar är och hur mycket miljardärerna försöker få det att bli bra.
Men så finns det (tror jag) gator med mer "vanliga" människor även i Djursholm.
Om detta är en av Djursholms "premiegator", så skulle jag tänka mig för både en och tre ggr. innan jag valde att flytta dit, oavsett om jag bara nätt o jämnt har råd, eller skulle kunna köpa där med god marginal. Men framförallt om man bara har en normal ekonomi. Även om de flesta miljardärer faktiskt är rätt trevliga vanliga människor, så tror jag att man skulle känna sig utanför, inte passa in.
När grannbarnen får en ny Ferrari som Epa traktor, och man helst inte vill att egna barnen ens skall köra moped. Eller grannbarnen bjuder in till fest med någon världskänd rockartist som håller konsert. Dina barn kommer att känna sig som kusinen från landet, om de överhuvudtaget blir inbjudna. Oavsett hur trevliga dina grannar är och hur mycket miljardärerna försöker få det att bli bra.
Men så finns det (tror jag) gator med mer "vanliga" människor även i Djursholm.
Det där beror mer på en själv än på grannskapen men TS verkar, som många i tråden, känna att det spelar stor roll. Då är det bäst att sälja.H hempularen skrev:
Bygg inte
1. Du kommer snart inse att det inte är så kul att bo i Djursholm på en normallön, hade en kollega som fick bo i svärföräldrarnas (som bodde i Schweiz) hus gratis men de behvöde alltid tacka nej till en massa barnaktiviteter. Det var liksom inte en eftermiddag på JumpYard, mer än weekend till Åre eller Verbier. Dessutom var bjudningarna i kvarteret inte så intressanta med hemmafruar och företagsledare.
2. Ni har inte råd att bygga ett hus som matchar tomt och läge.
Sälj och investera kanske hälften i nytt boende och hälften i långsiktiga placeringar.
1. Du kommer snart inse att det inte är så kul att bo i Djursholm på en normallön, hade en kollega som fick bo i svärföräldrarnas (som bodde i Schweiz) hus gratis men de behvöde alltid tacka nej till en massa barnaktiviteter. Det var liksom inte en eftermiddag på JumpYard, mer än weekend till Åre eller Verbier. Dessutom var bjudningarna i kvarteret inte så intressanta med hemmafruar och företagsledare.
2. Ni har inte råd att bygga ett hus som matchar tomt och läge.
Sälj och investera kanske hälften i nytt boende och hälften i långsiktiga placeringar.
Visst är det så att det är BARA om man bygger ett hus och flyttar dit i 2 år man kan slippa skatta bort vinsten? Dvs att man kan flytta in vinsten i en annan bostad?
På en tomt värd 15 mille är det nästan så det kan vara värt att bygga minsta minimalhuset (om det går enl plan) och skriva sig där i 2 år för att sen sälja och flytta till nåt annat utan att skatta bort allt? Säg att du bygger för 4MSEK och kan sälja för 18MSEK och flytta till nåt annat för motsvarande peng där du vill bo. Om du skattar av allt direkt (om du får sålt för 15) så betalar du 5M i skatt. Genom att bo där i 2 år så kan du skjuta på den. Även om nästa ägare "river huset" så kostade det ju ändå dig ungefär det du skulle skattat bort. Och nästa ägare har detta med vatten, el etc fixat.
Typ ett attefall, så får nästa ägare ha kvar det som gästhus. Om nu man får igenom detta bygglovsmässigt. Eller söka bygglov för ett stort flådigt hus OCH ett attefall och börja med attefallaren, men så får man troligen inte göra...
Tyvärr är det klokaste nog att sälja för vad man får och lägga pengarna i något man faktiskt vill ha. Att behålla en tomt som kostar massor i skatt, då är det bättre att försöka få avkastning på annat håll... Håller med de som skriver att skulle man köpt en motsvarande tomt för att spekulera i värdet på att den slår börsen? Går värdet upp så ökar även skatten på vinsten. Så både fastighetsskatten och vinstskatten måste läggas till ekvationen på värdestegringen.
På en tomt värd 15 mille är det nästan så det kan vara värt att bygga minsta minimalhuset (om det går enl plan) och skriva sig där i 2 år för att sen sälja och flytta till nåt annat utan att skatta bort allt? Säg att du bygger för 4MSEK och kan sälja för 18MSEK och flytta till nåt annat för motsvarande peng där du vill bo. Om du skattar av allt direkt (om du får sålt för 15) så betalar du 5M i skatt. Genom att bo där i 2 år så kan du skjuta på den. Även om nästa ägare "river huset" så kostade det ju ändå dig ungefär det du skulle skattat bort. Och nästa ägare har detta med vatten, el etc fixat.
Typ ett attefall, så får nästa ägare ha kvar det som gästhus. Om nu man får igenom detta bygglovsmässigt. Eller söka bygglov för ett stort flådigt hus OCH ett attefall och börja med attefallaren, men så får man troligen inte göra...
Tyvärr är det klokaste nog att sälja för vad man får och lägga pengarna i något man faktiskt vill ha. Att behålla en tomt som kostar massor i skatt, då är det bättre att försöka få avkastning på annat håll... Håller med de som skriver att skulle man köpt en motsvarande tomt för att spekulera i värdet på att den slår börsen? Går värdet upp så ökar även skatten på vinsten. Så både fastighetsskatten och vinstskatten måste läggas till ekvationen på värdestegringen.
Tack för info, det är värdefull info för mej som hoppas kunna köpa mark att bygga på inom ett år.M Marianne Alfredson skrev:
Låt tomten ligga på öppna marknaden ett tag till. I och med avsaknaden av byggbar mark i stockholm kommer det komma ett bud förr eller senare.
Med 10+ miljoner på kontot går det att hitta hus i flera helt okej områden där barnen inte fpr gåslever i nappflaskan av nannyn.
Månadsavgiften i en kåk som är avbetald är även låg, så du kommer ha råd att göra mer saker än i hyresrätten.
Med 10+ miljoner på kontot går det att hitta hus i flera helt okej områden där barnen inte fpr gåslever i nappflaskan av nannyn.
Månadsavgiften i en kåk som är avbetald är även låg, så du kommer ha råd att göra mer saker än i hyresrätten.