55 247 läst ·
186 svar
55k läst
186 svar
Bygga hus på tomten jag ärvde? Tips och råd om bolån
Jag tror själva grundfrågan är enklare än du gör det till.
Om man börjar med frågeställningen om ni skulle vilja bo i ett hus på tomten, eller inte. Vad är svaret där?
Själv så skulle jag, med tanke på hur mitt liv och min familj ser ut inte vilja bo på just den platsen. Min erfarenhet av "hur människor är" i olika delar av norra stockholm ger att jag inte skulle vilja bo där med min familj. Även om man kanske ideologiskt inte vill det, så har olika områden olika karaktär. Jag vill inte att mina barn växer upp, går i skolor, försöker skaffa vänner i det området.
Så om svaret inte är att ni skulle vilja välja att bos just där, så är frågan istället vad man ska göra som innebär att man INTE bygger hus och bosätter sig där.
Då skulle jag prata med lite fler mäklare, försöka bilda mig en bättre uppfattning om tomtens verkliga marknadsvärde idag och sedan sålt nu (till ett pris som matchar marknaden) eller valt att avvakta en kortare tid om man förväntar sig att marknaden ska "ta fart".
Om det sen är att ni får loss 5, 10 eller 15 miljoner efter skatt och arvoden så hade jag sett över hur jag faktiskt vill bo och göra. Men det är egentligen inte relaterat till frågan om ni vill bo i Djursholm eller inte.
Om man börjar med frågeställningen om ni skulle vilja bo i ett hus på tomten, eller inte. Vad är svaret där?
Själv så skulle jag, med tanke på hur mitt liv och min familj ser ut inte vilja bo på just den platsen. Min erfarenhet av "hur människor är" i olika delar av norra stockholm ger att jag inte skulle vilja bo där med min familj. Även om man kanske ideologiskt inte vill det, så har olika områden olika karaktär. Jag vill inte att mina barn växer upp, går i skolor, försöker skaffa vänner i det området.
Så om svaret inte är att ni skulle vilja välja att bos just där, så är frågan istället vad man ska göra som innebär att man INTE bygger hus och bosätter sig där.
Då skulle jag prata med lite fler mäklare, försöka bilda mig en bättre uppfattning om tomtens verkliga marknadsvärde idag och sedan sålt nu (till ett pris som matchar marknaden) eller valt att avvakta en kortare tid om man förväntar sig att marknaden ska "ta fart".
Om det sen är att ni får loss 5, 10 eller 15 miljoner efter skatt och arvoden så hade jag sett över hur jag faktiskt vill bo och göra. Men det är egentligen inte relaterat till frågan om ni vill bo i Djursholm eller inte.
Skit i folks näsor, bygg det ni vill! Rädslan för att "bli fel" är något som upprätthåller osynliga klassbarriärer - riv dem. Om någon absolut vill ha tomten vid ett senare tillfälle så kanske de har tillräckligt med pengar för att riva huset och bygga sitt arkitektritade drömhus. Det skulle vara kul med en liten sommarstuga på tomten 🤣🤣🤣K Kenneth Klar skrev:Helt enig. Ett hus för 5 msek i Djursholm är ett extremt ”snikhus” där. Folk kommer rynka på näsan åt det och det kommet inte vara en bra affär att sälja.
Det är som att man servar en Lamborghini och sätter in en massa delar från rn Dacia Duster
Sälj istället tomten till någon som har råd att bygga ett riktigt hus där.
Fast den som förlorar pengar i det scenariot är ju TS, de kommer ju helt att vaska byggkostnaden för huset vid framtida försäljning. Låter som privatekonomiskt vansinne, hela premissen för tråden är ju att TS inte är ekonomiskt oberoende och kan vaska pengar till höger och vänster.T TuVu skrev:Skit i folks näsor, bygg det ni vill! Rädslan för att "bli fel" är något som upprätthåller osynliga klassbarriärer - riv dem. Om någon absolut vill ha tomten vid ett senare tillfälle så kanske de har tillräckligt med pengar för att riva huset och bygga sitt arkitektritade drömhus. Det skulle vara kul med en liten sommarstuga på tomten 🤣🤣🤣
Förutom att det troligen är ekonomiskt ogynnsamt, så har TS barn också.T TuVu skrev:Skit i folks näsor, bygg det ni vill! Rädslan för att "bli fel" är något som upprätthåller osynliga klassbarriärer - riv dem. Om någon absolut vill ha tomten vid ett senare tillfälle så kanske de har tillräckligt med pengar för att riva huset och bygga sitt arkitektritade drömhus. Det skulle vara kul med en liten sommarstuga på tomten 🤣🤣🤣
Barn som ska växa upp, gå på förskola, skola, gymnasium. Ha umgängeskrets och vänner.
Det är inte lika lätt för barn att "stå över" sociala konventioner och normer. Som vuxen kanske det går, även om jag är tveksam till att man på pin kiv ska bo någonstans bara för att riva klassbarriärer. Det är en fin tanke, men jag kanske inte vill offra min livskvalitet för det högre syftet.
Själv hade vi ifs inte så mycket att välja på då sonen blev antagen till ett specifikt program, och själv gick jag i musikklass med barn som var priviligerade. Ingen av oss hade svårigheter att få kompisar och bli inkluderade. Ibland riskerar man att göra problemet större än vad det är.JohT skrev:
Förutom att det troligen är ekonomiskt ogynnsamt, så har TS barn också.
Barn som ska växa upp, gå på förskola, skola, gymnasium. Ha umgängeskrets och vänner.
Det är inte lika lätt för barn att "stå över" sociala konventioner och normer. Som vuxen kanske det går, även om jag är tveksam till att man på pin kiv ska bo någonstans bara för att riva klassbarriärer. Det är en fin tanke, men jag kanske inte vill offra min livskvalitet för det högre syftet.
Eftersom TS bör denne säkra sina tillgångar med samboavtal den gången han funderar på att bygga ett hus för "gemensamt bruk" eller sälja tomten för detta ändamål. Om han gifter sig utan äktenskapsförord kan man säga att partnern skiljer sig rikt. Hur som helst utan förberedande avtal så kan partnern gå hem med en god kassa
Tja fast ur ett investeringsperspektiv är ditt råd uruseltT TuVu skrev:Skit i folks näsor, bygg det ni vill! Rädslan för att "bli fel" är något som upprätthåller osynliga klassbarriärer - riv dem. Om någon absolut vill ha tomten vid ett senare tillfälle så kanske de har tillräckligt med pengar för att riva huset och bygga sitt arkitektritade drömhus. Det skulle vara kul med en liten sommarstuga på tomten 🤣🤣🤣
Jag tror att de flesta som köper bostad gör det i första hand med syftet att bo bra under lång tid. Hur bra investeringen är har ofta liten betydelse. De som ärver oss vet inte hur dålig investering vårt hus har varit jämfört med lägenheten som vi sålde för drygt 20 år sedan. Det går att problematisera precis allting om man är lagd åt det hållet.
Fast du vet aldrig vad som händer. Hälften av alla äktenskap slutar i skilsmässaT TommyC skrev:Jag tror att de flesta som köper bostad gör det i första hand med syftet att bo bra under lång tid. Hur bra investeringen är har ofta liten betydelse. De som ärver oss vet inte hur dålig investering vårt hus har varit jämfört med lägenheten som vi sålde för drygt 20 år sedan. Det går att problematisera precis allting om man är lagd åt det hållet.
Har många bekanta som byggt hus/köpt utan att tänka på hur bra investering köpet är. Nu är äktenskapet över, ingen har råd att bo kvar och köpa ut den andra och det är svårsålt till vettigt pris för demT TommyC skrev:Jag tror att de flesta som köper bostad gör det i första hand med syftet att bo bra under lång tid. Hur bra investeringen är har ofta liten betydelse. De som ärver oss vet inte hur dålig investering vårt hus har varit jämfört med lägenheten som vi sålde för drygt 20 år sedan. Det går att problematisera precis allting om man är lagd åt det hållet.
Så olika det kan vara, jag har bara en kompis som har skilt sig. De flesta villor tror jag är värda tillräckligt för att kunna finansiera två mindre lägenheter så bara att bita i det sura om man inte klarar av att leva tillsammans.
Det låter som du är på väg att fastna i en girighetsfälla här där du vill ha ut max vinst. Du har en värdefull tomt men ingen vill köpa den för vad den "egentligen" är värd. Därför funderar du på att bygga ett hus som inte riktigt är det hus du egentligen vill ha på den. Huset i fråga skulle vara ett budgethus som inte kommer att tilltala en framtida spekulant. Det enda vettiga här är att sälja för det du faktiskt kan sälja den för. Allt annat är spekulation om att markpriserna skulle öka kraftigt och då är det sannolikt bättre att investera pengarna på annat sätt,
(Du kanske kan söka bygglov för ett HBV-hem och se till att grannarna får reda på det så kanske de plötsligt blir väldigt sugna på att köpa tomten...)
(Du kanske kan söka bygglov för ett HBV-hem och se till att grannarna får reda på det så kanske de plötsligt blir väldigt sugna på att köpa tomten...)
Om du tänker ha kvar tomten utan att bygga, bör du ju tänka på att tomten beskattas med 1% av taxeringsvärdet, alltså mycket mer än vad en tomt med ett småhus beskattas med på Djursholm.K Karl Ande skrev:Hej på er!
Jag behöver råd om vår situation.
Jag kommer ifrån en relativt vanlig familj, förutom att min morfar haft det ganska gott ställt. Jag har aldrig riktigt haft någon dröm att bo i ett hus men, nu så har jag ärvt en tomt.
Kort fattat, jag är nyss fyllda 40 och har ärvt en av de sista tomterna i Djursholm, vilket jag har försökt sälja en längre period för 15 miljoner utan resultat.
Jag börjar därför fundera på om jag borde bygga ett hus istället.
Idag bor jag och min sambo i en mindre 3a i Stockholm
1. Lön 44 000 /månad
2. Lön 45 000 / månad.
Vi har två små barn.
Vi har idag lån på 4 miljoner och uppskattat värde är runt 5.5 miljon.
Min sambo har även ett torp i Värmland värt ca 800 tusen med runt 200 ´i lån.
Hade ni avvaktat och fortsatt försöka sälja tomten för 13-15 miljoner eller hade ni byggt ett hus?
Jag har tittat med husföretag och de vill ha hela 5.5-6 miljoner för att bygga ett hus på 200 kvm i ganska enkel standard vilket jag tycker är väldigt mycket pengar.
Jag börjar därför räkna med att om man eventuellt skulle bygga ett hus kommer vi troligen ha 5 miljoner i lån vilket för mig är väldigt mycket pengar och ett väldigt högt lån oavsett vad huset eventuellt kommer bli värt.
Det finns en massa hus på tomter som ägs av någon annan privatperson, alltså inte tomträtt, utan hus på ofri grund.M Marianne Alfredson skrev:
Fast lånemöjligheterna minskar, det är sant.
Några fördelar finns det, t.ex. ingen lagfartsavgift vid köp.
Jag for med lite osanning där, är min fru som har skött den biten. ”För en traditionell kapitalförsäkring hos Folksam har den genomsnittliga återbäringsräntan för 2020–2024 varit 5,4 %, och totalavkastningen 2024 var 8,0 %”P patrik.hermansson50 skrev:
Man får sätta in max 2milj om året så vi har gjort så😊