Hej, vi går i husbyggartankar och har sett några fantastiskt fina tomter som ligger hyfsat nära en sjö. De ligger inte i direkt anslutning men kanske 50-100 m från vattnet. Det verkar dock gå ett mindre vattendrag nära fastighetsgränsen. Vattendraget mynnar sedan ut i sjön.

Vi har pratat med en vän med erfarenhet av att bygga hus, han har nämnt att man brukar påla grunden ifall den ligger nära vatten och att det därefter inte borde vara några problem.

Jag har försökt göra research, men hittar inget tydligt. Vad borde vi tänka på här förutom pålning? Finns det t.ex. risk att tomten blir som ett träsk så snart det regnar mer än vanligt eftersom att den ligger nära ett vattendrag och sjön? Även om huset är säkrat genom pålning så kanske tomten snabbt blir otrevlig att vara på?

Jag antar att min fråga helt enkelt är hur kan man få någon slags visshet i om tomten helt enkelt är lämplig för bebyggelse och boende över lång tid? Vi vill bygga ett hus att bo i de närmsta 15 åren och kommer göra en stor investering, vi vill därför inte köpa grisen i säcken när det gäller det enda vi inte kan ändra på, tomten :)

Tack på förhand!

Claes Sörmland
Hur ser det ut med strandskyddet? D v s vad får ni bygga och vad får ni ha som privat tomt?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur ser det ut med strandskyddet? D v s vad får ni bygga och vad får ni ha som privat tomt?
Det finns enstaka fastigheter och byggnader framför tomterna, man är inte på "första rad".

Claes Sörmland
N NanChubang skrev:
Det finns enstaka fastigheter och byggnader framför tomterna, man är inte på "första rad".
Är tomten mer än 100 m från strandkanten så att strandskydd inte gäller? Men den lilla bäcken kan ju också omfattas av strandskydd men det har väl ändrats nu nyligen av regeringen om jag inte minns fel?

Frågan är väl om det är inom strandskyddat område om det finns en gammal detaljplan som gör att strandskyddet inte gäller, t ex en gammal byggnadsplan eller stadsplan. Eller ett annat beslut om att upphäva strandskyddet.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är tomten mer än 100 m från strandkanten så att strandskydd inte gäller? Men den lilla bäcken kan ju också omfattas av strandskydd men det har väl ändrats nu nyligen av regeringen om jag inte minns fel?

Frågan är väl om det är inom strandskyddat område om det finns en gammal detaljplan som gör att strandskyddet inte gäller, t ex en gammal byggnadsplan eller stadsplan. Eller ett annat beslut om att upphäva strandskyddet.

E
Tack, jag ska kolla detaljplanen närmare. Återkommer!

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.