Byggahus.se
Man kan jobba svart även om man skickat fakturor och tar in pengar via bank. Var är problemet? Har det hänt någon gång att kunden går till skatteverket med ett kvitto i handen och frågat om hantverkaren har betalat inkomstskatt?
Den där kopplingen mellan "utan kvitto" och svartarbete finns bara i huvud på en massa folk.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Man kan jobba svart även om man skickat fakturor och tar in pengar via bank. Var är problemet? Har det hänt någon gång att kunden går till skatteverket med ett kvitto i handen och frågat om hantverkaren har betalat inkomstskatt?
Den där kopplingen mellan "utan kvitto" och svartarbete finns bara i huvud på en massa folk.
Nja om man säljer och drar av kost så får man ju ibland visa kvitto iaf jag har fått gjort det

T Thomas_Blekinge skrev:
Ingen normalbegåvad hantverkare jobbar väl svart och lämnar bevis mot sig själv i form av kvitton och bankbetalningar? Det är väl självklart att det finns en tydlig koppling mellan att inte lämna kvitto och svartarbete. Vill dessutom hantverkaren ha kontant betalt är det med minst 99,9% sannolikhet svarta pengar.

/Krille

K Krille4 skrev:
Ingen normalbegåvad hantverkare jobbar väl svart och lämnar bevis mot sig själv i form av kvitton och bankbetalningar? Det är väl självklart att det finns en tydlig koppling mellan att inte lämna kvitto och svartarbete. Vill dessutom hantverkaren ha kontant betalt är det med minst 99,9% sannolikhet svarta pengar.

/Krille
Ja du ibland undrar man:rofl:

• Haha
Krille4
  • Laddar…
K Krille4 skrev:

/Krille
Och då har du bevis på det? Du kanske antar det men det räcker inte.
I andra länder är kontantbetalning för hantverkare mycket vanligare än i Sverige. Och då tror du också att det är 99% svartarbete?

T Thomas_Blekinge skrev:
Och då har du bevis på det? Du kanske antar det men det räcker inte.
I andra länder är kontantbetalning för hantverkare mycket vanligare än i Sverige. Och då tror du också att det är 99% svartarbete?
Om en hantverkare i Sverige inte vill lämna kvitto och samtidigt vill ha kontant betalt så finns det bara en förklaring. Men ge gärna en trovärdig alternativ förklaring så kanske jag ändrar åsikt.

/Krille

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Du blandar ihop saker:
En hantverkare kan lämnar ett kvitto och ta betalt via bank eller Swish även för svartjobb. Varför skulle det inte gå? Tror du att det finns folk som går med sina hantverkarkvitton till skatteverket så att dom kan kolla upp rör-Johnsson? Och om dem gör det så har rör-Johnsson skattat tillräckligt mycket från andra jobb för att kamouflera det. Kvitto eller ej har inget med svartjobb att göra.
Den andra saken är kontant betalning. På vilket sätt skulle bankbetalning vara vitare än kontantbetalning? Vet du ett enda fall där en hantverkare blivit misstänkt av myndighet för att han tog betalt kontant?
Och, klart finns det svartarbete kopplat till kontanter likväll till bankbetalningar. Du gillar inte kontater och försöker svartmåla deras användning.
Det som stör mig är mångas hyckleri. man ojar sig över svarta jobb men säg inte den villaägare om gärna sticker en femhundring till en grävmasskinist i grannskapet för att få den där stenen bortplockat lite snabbt.

C
T Thomas_Blekinge skrev:
Varför skulle det inte gå?
Klart det går, men det finns å andra sidan så klart en god anledning till att de som pysslar med olagligheter är angelägna om att lämna så lite spår efter sig som möjligt.

Risken för att bli upptäckt kanske inte är så stor, men om skatteverket upptäcker något vid en revision är de inte dummare än att de börjar dra i trådarna. Detaljkolla kontoutrag, kontakta kunder i kundregistret, osv

T Thomas_Blekinge skrev:
Du blandar ihop saker:
En hantverkare kan lämnar ett kvitto och ta betalt via bank eller Swish även för svartjobb. Varför skulle det inte gå? Tror du att det finns folk som går med sina hantverkarkvitton till skatteverket så att dom kan kolla upp rör-Johnsson? Och om dem gör det så har rör-Johnsson skattat tillräckligt mycket från andra jobb för att kamouflera det. Kvitto eller ej har inget med svartjobb att göra.
Den andra saken är kontant betalning. På vilket sätt skulle bankbetalning vara vitare än kontantbetalning? Vet du ett enda fall där en hantverkare blivit misstänkt av myndighet för att han tog betalt kontant?
Och, klart finns det svartarbete kopplat till kontanter likväll till bankbetalningar. Du gillar inte kontater och försöker svartmåla deras användning.
Det som stör mig är mångas hyckleri. man ojar sig över svarta jobb men säg inte den villaägare om gärna sticker en femhundring till en grävmasskinist i grannskapet för att få den där stenen bortplockat lite snabbt.
Nä jag blandar inte ihop något. En hantverkare som lämnar ett kvitto och tar betalt via bank eller swish kan inte kamouflera det med skatt på andra jobb. Den hantverkare som tror det saknar grundläggande kunskap om bokföring och skattesystemet och har dessutom skapat vattentäta bevis mot sig själv vid en granskning.

Det är väl självklart att kvitton har med svartjobb att göra. Ingen normalbegåvad hantverkare skulle lämna ett kvitto på ett svartjobb och dessutom ta betalt via bank eller swish.

Finns tusentals fall med privatpersoner och hantverkare varje år som blir misstänkta för penningtvätt p g a kontantuttag eller kontantinsättningar.

Sen tycker jag nog att det är en viss skillnad att betala en femhundring svart jämfört med att betala ett helt husbygge svart.....

/Krille

T Thomas_Blekinge skrev:
Du blandar ihop saker:
När jag sålt fastighet så har jag flera ggr varit tvungen att visa mina kvitton som Skatteverket sedan fått verifierade.
Tror du att de som köper slavar betalar med Swich el de som köper svartsprit av de som skjuter ihjäl varandra tar Visa.
Och betalar man svart blir man gravt lurad för då säger grävarn vi drar av momsen men glömmer sin egen skatt o bolagsskatten o att maskin betalas av på 8 vita timmar. Och så har han mage o bli förbannad när någon stjäl hans diesel o får lite i pension

K kortis skrev:
När jag sålt fastighet så har jag flera ggr varit tvungen att visa mina kvitton som Skatteverket sedan fått verifierade.
Tror du att de som köper slavar betalar med Swich el de som köper svartsprit av de som skjuter ihjäl varandra tar Visa.
Och betalar man svart blir man gravt lurad för då säger grävarn vi drar av momsen men glömmer sin egen skatt o bolagsskatten o att maskin betalas av på 8 vita timmar. Och så har han mage o bli förbannad när någon stjäl hans diesel o får lite i pension
som företagare får man dålig pension även om du bara jobbar vitt

skoge skoge skrev:
Om man struntar i att göra insättningar i sin IPS, kanske. Gör du den maximala skattefria insättningen så får du en pension som heter duga.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Som min revisor sade, den företagare som får lite pension har haft fel revisor.
Man kan ju faktiskt välja som företagare, går företaget så dåligt att man bara kan ta ut lite lön så kan man ju välja att arbeta som anställd, arbetar man sedan i ett företag med kollektivavtal så får man ju tjänstepension som det förhatliga facket förhandlar fram

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.