K
A Anders99999999 skrev:
känns som vi har gått igenom detta tillräckligt många gånger nu. Hantverkaren bygger bara svart. Han vill inte skatta en krona.
Anlita någon annan. Att bygga ett helt hus i stort sett svart innebär så många risker att det inte är värt det du sparar. Vad händer t ex om ni inte är överens om något under bygget? Han kanske hittar ett annat svartjobb som ger mer betalt och plötsligt står ditt bygge still.

Ett så stort projekt är för stort att driva svart utan giltiga avtal.

/Krille

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
A
K Krille4 skrev:
Anlita någon annan. Att bygga ett helt hus i stort sett svart innebär så många risker att det inte är värt det du sparar. Vad händer t ex om ni inte är överens om något under bygget? Han kanske hittar ett annat svartjobb som ger mer betalt och plötsligt står ditt bygge still.

Ett så stort projekt är för stort att driva svart utan giltiga avtal.

/Krille
ja, klart jag kommer bygga huset vitt.
Speciellt när våra skattepengar används så väl!

https://m.facebook.com/661702230515862/posts/4527099223976124/?d=n

Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A Anders99999999 skrev:

[länk]
Eller det är ju fritt fram att stjäla från de som stjäl skattepengar? Du undrar inte hur ett sådant samhälle skulle se ut.

• Gilla
Andyha och 3 till
  • Laddar…
K
A Anders99999999 skrev:

[länk]
Jaha? Jag förstår inte vad det har att göra med mitt inlägg. Tror dock inte att man förhindrar liknande händelser genom att bygga sitt hus svart.

/Krille

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
A
K kortis skrev:
Eller det är ju fritt fram att stjäla från de som stjäl skattepengar? Du undrar inte hur ett sådant samhälle skulle se ut.
Jag vill inte göra nått olagligt. Jag kommer bygga det vitt som jag skrev. Läs innan du skriver

J Johan456 skrev:
Men det kan bli dyrt att betala stora belopp svart om man blir påkommen. Förutom det moraliska så kan ju också banken undra varför man tagit ut stora belopp. Man borde väl iofs kunna svara att man ska ha dem i madrassen antar jag…
^Det är inte ens nödvändigtvis helt ovanligt. Min mammas kille är en riktig arbetsglad, ekonomisk, nästan snålaktig typ. Köper och säljer maskiner och fordon till fördelaktiga skilnader i pris. Allt det sker med kontanter, och han har majoriteten av sina besparingar i just kontanter. Det medför äver en hälsosam och intuitiv känsla för hur, när, om man borde, och hur mycket man spenderar, och går att begränsa sig 100%från att överstiga valfri gräns undet valfri aktivitet/shopping, kortet hemma då

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Om du vill ta ut 400.000kr i kontanter och sätta i madrassen har inte banken med att göra, för det är dina pengar och du får förvara dem hur du vill, skattemyndigheten kommer knappast att efterfråga var du har dina pengar
Om du sedan ger dem till snickaren är det ju bara du och snickaren som vet så länge ni båda kniper käft och ingen kommer att utreda om du har pengarna i madrassen eller inte

I icemask skrev:
Om du vill ta ut 400.000kr i kontanter och sätta i madrassen har inte banken med att göra, för det är dina pengar och du får förvara dem hur du vill, skattemyndigheten kommer knappast att efterfråga var du har dina pengar
Om du sedan ger dem till snickaren är det ju bara du och snickaren som vet så länge ni båda kniper käft och ingen kommer att utreda om du har pengarna i madrassen eller inte
I icemask skrev:
Och snickaren köper svartsprit hos langarna som oxå säljer knark och kvinnliga prostituerade slavar. Sedan klagar nu på att de skjuter o dödar. Det min herre är några av resultaten av de svarta pengarna i samhället

• Gilla
reez
  • Laddar…
K kortis skrev:
Och snickaren köper svartsprit hos langarna som oxå säljer knark och kvinnliga prostituerade slavar. Sedan klagar nu på att de skjuter o dödar. Det min herre är några av resultaten av de svarta pengarna i samhället
Komplett förvrängt. Tråden handlar om kontantbetalning, inte om svarta pengar.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och jag citerar de sista raderna av vad jag kommenterar
”Om du sedan ger dem till snickaren är det ju bara du och snickaren som vet så länge ni båda kniper käft och ingen kommer att utreda om du har pengarna i madrassen eller inte”
Frågor på det?

K kortis skrev:
Det ä ju dom svarta pengarna som håller samhället igång

• Gilla
1
  • Laddar…
P
L larsson r skrev:
Finns inga svarta pengar..
De har alla blivit beskattade... i många omgångar.. :crysmile:

• Gilla
Snicklas
  • Laddar…
L larsson r skrev:
Gnäll inte när de skjuter hos er då för dit kommer dom förr el senare, en del små verkstäder o småföretagare har redan fått påhälsning av beskyddarbranchen, javisst ja då blir det andra bullar. Eller

• Gilla
rand althor
  • Laddar…
L larsson r skrev:
Eller hur men sjukvård o försvar o skolor ska ni ha, och sedan blir det ett jävla gnäll när ni inte får någon pension o tala om.

• Gilla
rand althor och 4 till
  • Laddar…
K
T Thomas_Blekinge skrev:
En snickare har lagt ned sitt bolag för att han tröttnat på pappersarbete och vill ha kontant betalt. För mig kan det o alla fall inte bli mer uppenbart att det rör sig om svarta pengar.

/Krille

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.