K Krille4 skrev:
Banken har en skyldighet att ha en tillräckligt kundkännedom - börjar någon "omsätta" flera hundra tusen mer än normalt och inte kan förklara har de inte längre den kundkännedomen och kommer att avsluta dina konton. Dessutom är de skyldiga att anmäla till finanspolisen.

Sen är det naturligtvis inget som säger att de upptäcker varje transaktion och ställer frågor. Betalar man hela arbetskostnaden för ett hus är risken ändå rätt stor att frågorna kommer.

Mer info finns på [länk]

/Krille
Då byter man bank!

P Porsvant skrev:
Blir det inte billigare att ta in en firma?
Fan, det är ingen som tänkt på det i den här tråden.....
Bra att du påpekar det

• Gilla
Riemann
  • Laddar…
C
H Hallerudsbo skrev:
De blir eniga om ett pris för bygget.
Sen har man ett konto med den summan på med ett bankkort knutet till det.
Du menar att snickaren plockar ut lön efter behag från kontot?
Vem sköter skatt, arbetsgivardeklaration och sånt då? Eller det struntar man kanske i?

K
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då byter man bank!
Ja visst kan man det - fast då är det ju redan för sent ;)

Lagen gäller alla "banker" så det är ju inte heller någon lösning.

/Krille

• Gilla
  • Haha
-MH- och 2 till
  • Laddar…
A Anders99999999 skrev:
Det är nog ingen som tror att kontant är brottsligt. Men ska man göra en banköverföring på 400.000kr så är risken antagligen stor att man åker dit. Största risken är väl att nån granne ringer och då kanske det är bra om man inte har gjort en banköverföring.

Blir det verkligen samma kostnader som du skriver? Om jag anställer honom så slipper jag betala momsen?
Om du anställer honom får du istället för att betala moms, betala sociala avgifter, göra avdrag för skatt (30-35% beroende på kommun som ska betalas in) vilket ju inte blir billigare.

B Bengt Svejdur skrev:
Om du anställer honom får du istället för att betala moms, betala sociala avgifter, göra avdrag för skatt (30-35% beroende på kommun som ska betalas in) vilket ju inte blir billigare.
Så du menar att man inte betalar sociala avgifter när man anlitar ett företag?
Och skatten dras ju ifrån den anställdes bruttolön, precis som vanligt.

Vad är det med folk, förstår ni inget.

• Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Vilken förskräcklig moral ni har som ska skattefuska till varje pris hopas någon snor alla era saker

H Hallerudsbo skrev:
Flera som jag vet har byggt hus.
De låter snickaren bygga.
De blir eniga om ett pris för bygget.
Sen har man ett konto med den summan på med ett bankkort knutet till det.
Byggaren får kortet och kan då handla som vanligt och har då den summan att förbruka som är på kontot.
Inga kontanter som tas ut från banken i stora summor.
Dock gör man bara detta med kända folk som man litar lite på.
Det vat nog det enklaste - och samtidigt mest skattesmitande - förslag jag sett i den här tråden.
Snickaren lär inte samla många pensionspoäng och saknar alla försäkringar mot arbetsskada etc så det är den parten som står för största risken.
Köparen riskerar bara skattetillägg och lite sköntaxering.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
H
C cpalm skrev:
Du menar att snickaren plockar ut lön efter behag från kontot?
Vem sköter skatt, arbetsgivardeklaration och sånt då? Eller det struntar man kanske i?
ja du många vill ha pengar av en viss färg tyvärr.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
H
Har en som börjat använda en typ av kort knutet mot typ bitcoin eller liknande.
Köp under 100000 registreras endast som köp.
Ej vem pengarna gått till eller vad.
Han köpte sig en bil med svart pengar.
Drog kortet 6 gånger vid bilköpet den kosta under 600000, pengarna var dragna men ingen info vart.
Var en typ av krypto valuta som kortet var länkat mot.
Grönt kort han visa upp.

• Gilla
josefincarlsson
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Har en som börjat använda en typ av kort knutet mot typ bitcoin eller liknande.
Köp under 100000 registreras endast som köp.
Ej vem pengarna gått till eller vad.
Han köpte sig en bil med svart pengar.
Drog kortet 6 gånger vid bilköpet den kosta under 600000, pengarna var dragna men ingen info vart.
Var en typ av krypto valuta som kortet var länkat mot.
Grönt kort han visa upp.
Ja det gör ju den organiserade brottsligheten oxå det är ett förskräckligt tjuvsamhälle

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A Anders99999999 skrev:
Det är nog ingen som tror att kontant är brottsligt. Men ska man göra en banköverföring på 400.000kr så är risken antagligen stor att man åker dit. Största risken är väl att nån granne ringer och då kanske det är bra om man inte har gjort en banköverföring.

Blir det verkligen samma kostnader som du skriver? Om jag anställer honom så slipper jag betala momsen?
Åker dit? Kontantöverföring är inte detsamma som svartarbete. Du får ju förutsätta att han deklarerar sin inkomst även om han inte har firma registrerad. Om du anställer honom i din enskilda firma så slipper du ju momsen som du skriver men du måste ju betala sociala avgifter och det kan han ju likagärna göra själv. Sen har jag för mej att det finns en undersökningsplikt när man köper tjänster. Så att man kollar upp om den man köper tjänsten av betalsr skatt o sociala avgifter.

A
Bockamålen Bockamålen skrev:
Åker dit? Kontantöverföring är inte detsamma som svartarbete. Du får ju förutsätta att han deklarerar sin inkomst även om han inte har firma registrerad. Om du anställer honom i din enskilda firma så slipper du ju momsen som du skriver men du måste ju betala sociala avgifter och det kan han ju likagärna göra själv. Sen har jag för mej att det finns en undersökningsplikt när man köper tjänster. Så att man kollar upp om den man köper tjänsten av betalsr skatt o sociala avgifter.
känns som vi har gått igenom detta tillräckligt många gånger nu. Hantverkaren bygger bara svart. Han vill inte skatta en krona.

• Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
Lotteri är väl skattefritt? Låt honom sälja lotter till dig med en vinst , du köper några varje dag.

• Haha
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lotteri är väl skattefritt? Låt honom sälja lotter till dig med en vinst , du köper några varje dag.
Vilket är orsaken till att det finns något som heter Lotteriinspektionen.....

• Gilla
kortis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.