M Marsman80 skrev:
Jättefint. Gör nog någon sorts klätterträd iaf och ett par sittpinnar under taket så får vi se vad de gör med dom. Gör nog klätterträdet av trädgrenar så blir det lite mer naturligt.
Kommer bli toppen, det blir ett riktigt lyxhus till flocken.
Bra jobbat!

Lite input gällande dina funderingar kring värmerör.
Vi har två värmerör i vårt hönshus, 2x250w med termostat. Dessa räcker oftast gott o väl och vi bor vid Bottenviken, dvs kalla och långa vintrar. När det är neråt -30 några dagar i sträck så hålls det just över nollan i luften men golvet blir minusgradigt så vi får komplettera med varmvattendunkar för att hålla vattnet flytande. Vid mer humana -15-20 så verkar det hållas över fryspunkten i hela huset.

Hönshuset i sig är ca 3x4 meter med ca 2-2,3m höjd på insidan, isolerat 70mm i väggar och 120 i golv/tak.

Hoppas det ger dig lite hjälp i värmevalet :)

• Gilla
Don-T och 1 till
  • Laddar…
K Krille1984 skrev:
Lite input gällande dina funderingar kring värmerör.
Vi har två värmerör i vårt hönshus, 2x250w med termostat. Dessa räcker oftast gott o väl och vi bor vid Bottenviken, dvs kalla och långa vintrar. När det är neråt -30 några dagar i sträck så hålls det just över nollan i luften men golvet blir minusgradigt så vi får komplettera med varmvattendunkar för att hålla vattnet flytande. Vid mer humana -15-20 så verkar det hållas över fryspunkten i hela huset.

Hönshuset i sig är ca 3x4 meter med ca 2-2,3m höjd på insidan, isolerat 70mm i väggar och 120 i golv/tak.

Hoppas det ger dig lite hjälp i värmevalet :)
Väldigt bra input. Ni har alltså typ de värmerör från moory som jag länkade till? De är ju mycket billigare än kamflänsradiator så sugen på att använd det istället. Samtidigt vill jag inte riskera något med brandrisken.

Erat hönshus är ju mycket större. Hur många höns har ni? Har hört att en höna motsvarar ungefär 10W i värme så hjälper ju också att hålla det varmt.

Är också lite fundersam med luckan för hönsen. De flesta bara verkar ha en enkel skiva och tänker att det kommer läcka mycket värme där. Hur har du det med lucka?

M Marsman80 skrev:
Väldigt bra input. Ni har alltså typ de värmerör från moory som jag länkade till? De är ju mycket billigare än kamflänsradiator så sugen på att använd det istället. Samtidigt vill jag inte riskera något med brandrisken.

Erat hönshus är ju mycket större. Hur många höns har ni? Har hört att en höna motsvarar ungefär 10W i värme så hjälper ju också att hålla det varmt.

Är också lite fundersam med luckan för hönsen. De flesta bara verkar ha en enkel skiva och tänker att det kommer läcka mycket värme där. Hur har du det med lucka?
Ja precis från Moory är det köpt, de är monterade relativt högt upp på väggen här.
Vi hade 2 höns förra vintern och nu har vi 5, så de lär generera mer värme och även mer fukt än tidigare.

Gällande luckan så har vi bara en lös hemmabyggd, isolerad lucka av reglar och skivmaterial som vi målat och satt tätningslister på. Den sätter vi dit och bort manuellt för natten för att minska värmeförlusterna, förutom under sommarhalvåret då de har konstant öppet till hönsgården.
Riktigt kalla dagar släpps de inte ut alls.

Bifogar några bilder för att förtydliga.

20260806_191831.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20260806_192054.jpg
Skapa konto
20260806_192124.jpg
Skapa konto

• Gilla
Don-T
  • Laddar…
K Krille1984 skrev:
Ja precis från Moory är det köpt, de är monterade relativt högt upp på väggen här.
Vi hade 2 höns förra vintern och nu har vi 5, så de lär generera mer värme och även mer fukt än tidigare.

Gällande luckan så har vi bara en lös hemmabyggd, isolerad lucka av reglar och skivmaterial som vi målat och satt tätningslister på. Den sätter vi dit och bort manuellt för natten för att minska värmeförlusterna, förutom under sommarhalvåret då de har konstant öppet till hönsgården.
Riktigt kalla dagar släpps de inte ut alls.

Bifogar några bilder för att förtydliga.

[bild][bild][bild]
Snyggt hönshus. Funderade något liknande som dig att bygga en tjock lucka som man manuellt sätter dit och tar bort. Har dockfunderat lite på automatisk lucka och då blir det ju svårt med den typen av lucka. Såg i detta inlägg att göra som inuiterna och ha öppningen låg och jag skulle kunna bygga en kortare tunnel som går neråt ut från hönshuset och ha lucka där istället vilket kanske minskar värmeförlusterna. Först blir det nog isolerad lucka som du har och så får vi se om jag lägger till tunnel senare.

Ja vår lucka blev en tillfällig nödlösning som visade sig funka, så det är nog relativt permanent 😂
Man får köra på det som passar en bäst.

• Gilla
Marsman80
  • Laddar…
Igår blev det att måla första vändan med vit täckfärg inuti hönshuset och värprede och sittpinnskonsoller.

Åkte även och hämtade klädskåp som ska fungera som matförvaring till hönsen och under- och överbleck till fönstret.

Gjorde också klart spikreglarna så nu är utsidan redo för panel.

Fynderar på var jag ska montera ventilationens in och ut. Min tanke är att montera inluft i rensluckan som blir under fönstret och sidan utluften över fönstret. Skulle det bli bra tror ni? Eller är det olämpligt med luft in och ut på samma sida av huset? Tänker att om utluften är ovanför dörren istället så kan den inte lika lätt åka bort från huset då den "fastnar" under taket men det kanske är dumt tänkt?

Placerar nog utluft på motsatt sida från inluften d.v.s. ovanför dörren efter det verkar vara den generella rekommendationen t.ex. enligt denna artikel

M Marsman80 skrev:
Placerar nog utluft på motsatt sida från inluften d.v.s. ovanför dörren efter det verkar vara den generella rekommendationen t.ex. enligt denna artikel
Så gjorde jag och det verkar fungera fint!

• Gilla
Marsman80
  • Laddar…
Jobbat med inredningen och golvet i hönshuset idag. Fått värpredena och sittpinnarna på plats. Både går att enkelt ta bort med hjälp av lyftgångjärnen. Fick in plastmattan men har inte bestämt hur jag ska göra i hörnen. Antagligen kapar jag alla lister 1 dm över golvet så att det blir mindre hörn att hantera. Några tips hur man får ytterhörnen bra? Läst om kemfog men känns som överkurs. Fungerar det bra att kapa upp längs hörnet och spika fast med en bit list tror ni?

Också jobbat med panelen på hönshuset och är nästan klar med 3 av väggarna. Förhoppningsvis blir jag klar med sista väggen i morgon.

20260808_142224.jpg
Skapa konto

20260808_142238.jpg
Skapa konto

• Gilla
Kakelugnen566 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.