Du skulle kunna ha nedfällbara nätluckor på sidorna som du drar upp när du ska rulla.

• Gilla
Marsman80
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Du skulle kunna ha nedfällbara nätluckor på sidorna som du drar upp när du ska rulla.
Jag hade bara tänkt att nätet sitter i ramen och att man sätter fast ytterkanten med tältpinnar så att man slipper göra ramar. Sen får man vinkla upp nätet vid förflyttning

Hittade begagnade klädskåp och funderar om det fungerar bra att ha som råttsäker matförvaring. Går ju säkert att skruva fast utanför hönshuset.

Vad tror ni om det?

M Marsman80 skrev:
Hittade begagnade klädskåp och funderar om det fungerar bra att ha som råttsäker matförvaring. Går ju säkert att skruva fast utanför hönshuset.

Vad tror ni om det?
vi har hönsmaten i plastlådor med snäpplock som i sin tur står i dynlåda från jula. Tror att maten måste förvaras helt torrt för att inte mögla/gro. Och jag tror inte de skåpen kommer hålla helt tätt men det är absolut bara mina gissningar. Omklädningsskåpen vi har på jobbet har ventilationshål både baktill och i botten så de hade inte varit mustäta men finns säkert olika

M Marsman80 skrev:

Vad tror ni om det?
Kör dessa till mina ankor från IKEA och har haft samma i 10år, den står på backen under ankhuset helt fritt. På vintern står den i snö.
Aldrig haft några som helst problem med varken möss eller fukt, förvarar krossat korn i den.

Grå KLÄMTARE-låda från IKEA, robust och vattentät, med snäpplås och lock, placerad utomhus, används för förvaring, testad enligt produktbeskrivning.

https://www.ikea.com/se/sv/p/klaemtare-lada-med-lock-inom-utomhus-moerkgra-70292364/

• Gilla
olofh
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Jag hade bara tänkt att nätet sitter i ramen och att man sätter fast ytterkanten med tältpinnar så att man slipper göra ramar. Sen får man vinkla upp nätet vid förflyttning
Det fungerar också, men snåla inte med kanterna och glöm inte hörnen. Det vill säga att det måste vara någon meter minst till ytterkanten även från hörnet. Och putsnät även där.

• Gilla
Marsman80
  • Laddar…
O olofh skrev:
vi har hönsmaten i plastlådor med snäpplock som i sin tur står i dynlåda från jula. Tror att maten måste förvaras helt torrt för att inte mögla/gro. Och jag tror inte de skåpen kommer hålla helt tätt men det är absolut bara mina gissningar. Omklädningsskåpen vi har på jobbet har ventilationshål både baktill och i botten så de hade inte varit mustäta men finns säkert olika
Hålla tätt hur då menar du? Klädskåpet kommer att vara i hönsgården fastskruvat mot hönshuset så under tak. Tänker du att luftfuktigheten får det att gro/mögla? Redan beställt nu så får kolla om de har ventilationshål. Får kanske täta dom isf om de är för stora.

Tänkte på kraftigt regn men det låter som att det blir toppen! Fiffig lösning

Mest skaffat material och byggt värprede så inget framsteg på själva gården/huset i sig.
Trähylla med tre fack monterad på OSB-vägg, liten stege nedanför, del av ett hönshus under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick tag på stuvbit av vinylgolv på 2x4m från golvfirma så borde bli bra både på golvet och under sittpinnarna.

Också skaffat saker för ventilation. Lite orolig att det kan bli för varmt inuti hönshuset på sommaren så vet inte om det skulle behövas fläkt till ventilationen. Någon som har erfarenhet? Kan ju alltid placera alltihop för att undvika för mycket sol in genom fönstret. Eler kanske täcka halva fönstret från utsidan.

Funderar också om det kan vara värt att sätta sittpinnar i taket på hönsgården som hönsen kan flyga upp och sätta sig på. Hur stor är sannolkheten att hönsen kan ta sig upp 2 m själva? Ett alternativ är att bygga ett hängande träd med under sittpinnarna som hönsen kan ta sig upp gren för gren i tills de kommer till sittpinnarna i taket. Tänker att det borde vara ett säkert ställe om rovdjur lyckas ta sig in i hönsgården.

En lite uppdatering om hönsen vi hade tänkt oss också. De som vi skulle köpa 6 höns av Silverrud Blå av har backat ut för att istället ge hönsen till en kompis som förlorat sina då det är ju såklart tråkigt. Eventuellt så har vi 6 andra höns och en tupp på gång men den personen vill bli av med dom så snart som möjligt så finns risk att någon annan tar dom innan vi är klara med bygget och kan ta emot dom. Hoppas verligen att vi får tag på höns i år och inte behöver vänta tills nästa år när nya kläcks fram.

• Gilla
Don-T
  • Laddar…
tips att göra lucka bakom redena så ni kommer åt dom utifrån enkelt och slipper kliva in i huset.

Kvackatore Kvackatore skrev:
tips att göra lucka bakom redena så ni kommer åt dom utifrån enkelt och slipper kliva in i huset.
Kommer inte bli så då väggen bakom är isolerad och tycker det är bra att gå in och se att allt ser bra ut när man hämtar äggen. Kanske tycker annorlunda efter ett tag med höns 😉

• Gilla
Kvackatore
  • Laddar…
Idag byggde vi hållaren till sittpinnarna och grundmålade insidan av huset och inredningen. Går åt mycket färg att måla OSB så blev att köpa en extra 3L hink med grundfärg.

Litet trähus under byggnation, med öppen dörr och grundmålat interiör. En cirkelsåg står framför. Gräs och en röd byggnad syns i bakgrunden.
Skapa konto

Träram för sittpinnar målas grundfärg på plastskydd i ett garage. Trälåda och stege syns i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Don-T
  • Laddar…
"Ett alternativ är att bygga ett hängande träd med under sittpinnarna som hönsen kan ta sig upp gren för gren i tills de kommer till sittpinnarna"
Inte säker på att dom kommer flyga upp där om det väl kommer ett rovdjur.
Men mina gillar att sitta där för att hålla koll på mig och katterna

• Höns på sittpinne i en bur, nära en liten hönshusmodell och mat. Visar en design för hängande sittplatser för höns.
    Skapa konto
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Don-T Don-T skrev:
"Ett alternativ är att bygga ett hängande träd med under sittpinnarna som hönsen kan ta sig upp gren för gren i tills de kommer till sittpinnarna"
Inte säker på att dom kommer flyga upp där om det väl kommer ett rovdjur.
Men mina gillar att sitta där för att hålla koll på mig och katterna
Jättefint. Gör nog någon sorts klätterträd iaf och ett par sittpinnar under taket så får vi se vad de gör med dom. Gör nog klätterträdet av trädgrenar så blir det lite mer naturligt.

• Gilla
Don-T
  • Laddar…
Grannen (bonden) har köpt ett färdigt hönshus på hjul. Eller man kanske skall kalla det äggfabrik? Det ser ut som en byggbarsck där vissa delar av väggarna är presenning som kan rullas upp. Värprummen är konstruerade så att de samlar upp äggen och hen drar bara ut en galler låda också så kommer de rullande. Känns som en liten fabrik.

Den flyttas sedan runt på en äng tillsammans med staketet som håller inne hönsen på dagtid, under natten är den stängd (lika bra det med mängden grävling som vi har).

• Gilla
Don-T
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.