Håller på och bygger ett hönshus med hönshård ovanpå 2 telefonstolpar så att man ska kunna släpa runt det på gräsmattan på sommaren är tanken. Tänkte att jag skulle dela lite bilder etc. här under projektets gång och även ställa lite frågor då jag är helt novis om höns.
Än så länge så är bara golvet till hönshuset klart.
Än så länge så är bara golvet till hönshuset klart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Administrator
· Skåne
· 8 797 inlägg
Spännnade! Hur många hönor ska få plats?
Lite oklart då vi är lite sena på säsongen så får nog ta vad vi får tag på. Äldsta sonen vill ha Faverolle men blir nog svårt att få tag på lokalt nu så vi tar nog några hönor och en tupp nu och skaffat fler till nästa år. Kommer nog inte skaffa fler än 10 totalt iaf.
Dagens status. Fick golvet monterat på stockarna så var tvungen att testa att dra det med traktorn och det gick hyffsat. Fick förstärka lite så att brädan som släpar i backen inte öjer sig för mycket.
Sen monterade vi väggar och förberedda hela taket för råspont. Blev lite missar med måtten för uthaken etc. men är ju ett hönshus så får bli som det blir.
Logga in
Skapa konto
Sen monterade vi väggar och förberedda hela taket för råspont. Blev lite missar med måtten för uthaken etc. men är ju ett hönshus så får bli som det blir.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hur tänker ni kring golvet? Vi ska bygga något liknande nästa år och tänker plastmatta på golv och en bit upp på väggen.M Marsman80 skrev:Dagens status. Fick golvet monterat på stockarna så var tvungen att testa att dra det med traktorn och det gick hyffsat. Fick förstärka lite så att brädan som släpar i backen inte öjer sig för mycket.
[bild]
[bild]
[bild]
Det tänker jag jag också men svårt att hitta begagnad plastmatta och ny tycker jag inte det är värt i ett hönshus. Om det är någon som har begagnad plastmatta i Västmanland som de kan tänka sig att sälja så hör gärna av er.
Har också hört folk som använd vaxduk men misstänker att det inte håller så länge.
Eventuellt så har jag laminatklickgolv kvar sen tidigare som jag kanske provar med så får jag byta senare om jag går tag på plastmatta.
Någon som har någon annan idé för golvet?
Har också hört folk som använd vaxduk men misstänker att det inte håller så länge.
Eventuellt så har jag laminatklickgolv kvar sen tidigare som jag kanske provar med så får jag byta senare om jag går tag på plastmatta.
Någon som har någon annan idé för golvet?
Senaste status. Bara monterat innertak. Nästa steg är isolering så att jag kan börja med taket efter det.
I bakgrunden ser du dörr och fönster som ska monterar senare. Vet inte om fönstret blev lite stort men lätt att blockera lite av solljuset om det behövs
Logga in
Skapa konto
I bakgrunden ser du dörr och fönster som ska monterar senare. Vet inte om fönstret blev lite stort men lätt att blockera lite av solljuset om det behövs
Funderar på värme till vintern. Denna film rekommenderar kamflänsradiator men är så dyrt. Vad tror ni om detta värmerör istället?
Hittade plastmatta för 149:- kvm på stuvbutilen.
Satsa på det och strunta i isolering.
Vi har tidigare haft höns i många år och de springer ut och in på vintern och sitter gärna i öppningen mellan inne och ute. Även om. Det är -20.
Skumma djur 😅
Satsa på det och strunta i isolering.
Vi har tidigare haft höns i många år och de springer ut och in på vintern och sitter gärna i öppningen mellan inne och ute. Även om. Det är -20.
Skumma djur 😅
Byggde mitt hönshus för fem år sedan, jag valde plastmatta med uppvik i mitt.P Pappa1986 skrev:
Kostade inte många hundralappar. En annan sak som är bra att göra är att isolera .Fungerar mycket bra både mot kyla och värme.
Vill man ha tips och tricks om hur man gör för att höns ska ha det bra så har Hönshuset Blekinge massor av fina och bra inlägg där allt man behöver tänka på finnes.
Gjorde ett långt inlägg under byggets gång om du vill kika
https://www.styleroom.se/album/65380-honshus
Håller med, är det inte längst upp i norr så se till att vattnet inte fryser och det inte är för dragigt eller fuktigt i huset så mår dom prima.
Plastmatta fungerar säkert bra.
Men det gör min råspont också såhär 12 år senare.
Jag la golvet så jag skulle kunna byta ut "lätt", men det visar inga tecken på att ge upp än.
Men jag kör bara högtryckstvätt 2-3 gånger per år.
Nu är det ju försent, men för nästa byggare så:
- Att bygga upphöjt hus blir väldigt bra annars för mobila hus.
Varma sommardagar så var det där våra höns var hela tiden för svalkan.
- Jag har också OSB-väggar, så här i eftehand skulle jag valt något slätare.
Lättare att hålla rent och att hålla efter löss om man får in det.
Jag la golvet så jag skulle kunna byta ut "lätt", men det visar inga tecken på att ge upp än.
Tänker att bra med isolering mot värme också och värmer lika gärna hönshuset som bara vattnet.O [old rusty] skrev:Håller med, är det inte längst upp i norr så se till att vattnet inte fryser och det inte är för dragigt eller fuktigt i huset så mår dom prima.
Försöker nog få tag på plastmatta. Blir iaf något ovanpå existerade råspont då jag vill kunna byta ut hyffsat lätt om det behövs i framtiden. Väggarna vilar ju på råsponten nu så svårt att byta på ett vettigt sätt.
Vad menar du med upphöjt hus?
Förstår att OSB inte är idealt men priset fick styra i detta fall.
Hönsen klarar kyla utmärkt, det gör däremot inte äggen. Tänk på att råttor gillar hönsfoder och gärna bosätter sig i mineral/stenullen. Rådet är därför att bygga oisolerat. Ska du har elvärme är det en kamflänsradiator som gäller i djurstall (se LBK). Glöm inte att ventilera. Om du hänger på FB så finns det en grupp som heter vi som har grönbetesägg eller liknande. Du kan även kolla på Youtube och gården sundhults byggnation av mobilt hönshus.M Marsman80 skrev:
Just isoleringen måste jag verkligen säga emot (sorry) min ena del av hönshuset är oisolerat. En varm sommardag så kokar verkligen den delen.A aftonbladet skrev:Hönsen klarar kyla utmärkt, det gör däremot inte äggen. Tänk på att råttor gillar hönsfoder och gärna bosätter sig i mineral/stenullen. Rådet är därför att bygga oisolerat. Ska du har elvärme är det en kamflänsradiator som gäller i djurstall (se LBK). Glöm inte att ventilera. Om du hänger på FB så finns det en grupp som heter vi som har grönbetesägg eller liknande. Du kan även kolla på Youtube och gården sundhults byggnation av mobilt hönshus.
Öppnar jag däremot dörren in där dom bor så är det alltid många grader svalare och varmare på vintern.
Jag har en liten värmelampa över deras vattenautomat och det räcker för att det aldrig blir minusgrader inne i bostaden.
Aldrig sett en råtta på mina fem år med höns. Kan iofs bero på att jag har fem katter.
Men eftersom du ändå bygger från grunden. Så snälla isolera.
Jag tycker din konstruktion med ett flyttbart hönshus är det optimala då dom alltid kan gå på grönbete.
Tyvärr funkar det inte hos mig då jag bor i ett villaområde.
Ska följa ditt bygge med stort intresse. Mer höns åt folket.
Tänkte först att gisses va kralllig du får vara för att flytta det men så läste jag traktor… kommer bli fint för dom. Har mkt mindre. Men tycker absolut det var värt att kosta på med plastmatta, drog upp den ca 30 cm på väggarna. Har dragit in el som styr av Shelly för värmelampa så vattnet inte fryser, dörr som öppnas/stängs på Shelly timmer gentemot sol upp/nergång samt lampa inne hos hönsen. När den tänds knatar de in ganska omgående. Och en lampa utanpå som fasadbelysning.
Ett tips jag fick som var mkt bra var att bygga en ordentlig bred dörr / lucka så man kan ösa ut direkt mot en skottkärra
Edit. Just det. Har en wifi kamera så jag kan titta till dom på distans
Ett tips jag fick som var mkt bra var att bygga en ordentlig bred dörr / lucka så man kan ösa ut direkt mot en skottkärra
Edit. Just det. Har en wifi kamera så jag kan titta till dom på distans