Började dagen med att göra luckorna till hönsluckan och städluckan. 15 mm plywood på utsidan, ram av 1 tums råplan och insida OSB. Lite mindre tjock än väggen men ramen är 130 mm tjock så tänker lägga i 145 mm isolering. Plywooden är bredare än hålet genom väggen så fungerar som stopp utifrån. Tänker att jag sätter tätningslist på den kanten men vill ha något som trycker luckan inåt huset. Någon som har någon idé?

@Krille1984 Hur håller du din lucka på plats?

20260810_095847.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20260810_095857.jpg
Skapa konto

20260810_095842.jpg
Skapa konto

20260810_095906.jpg
Skapa konto

M Marsman80 skrev:
@Krille1984 Hur håller du din lucka på plats?
Den sitter bara med friktion, inte 100% tät förmodligen men vi ser det som extra ventilation då vi annars bara har självdrag med ventil nere och uppe.

Varit lite dålig med uppdatering. Nu börjar hönshuset med gård bli klar för inflyttning.

Fick dit mattan ordentligt genom att kapa av listerna 15 cm över golvet och klämma fast mattan bakom. Knappast vattentätt previs i hörnen men förhoppningsvis funktionellt iaf.
20260813_092250.jpg
Skapa konto

Fick också till spärren av luckorna och blev en enkel lösning med stång av fyrkantsrör med en påsvetsad mutter som man kan justera trycket med och den går ned i en kort u-profil för att hållas på plats. Bilden är utan lucka då den torkar efter målning.

20260813_092218.jpg
Skapa konto

Också fått hönsgården tät och kläd(mat)skåpet monterat på väggen.
20260813_092157.jpg
Skapa konto

• Gilla
Don-T
  • Laddar…
Måste säga att det blir ett väldigt tjusigt hönshus! Bra jobbat

O olofh skrev:
Måste säga att det blir ett väldigt tjusigt hönshus! Bra jobbat
Tackar. Får se om hönsen gillar det. Hämtar höns på lördag fm.

M Marsman80 skrev:
Tackar. Får se om hönsen gillar det. Hämtar höns på lördag fm.
Kul, hur många blir det och någon särskild sort?

O olofh skrev:
Kul, hur många blir det och någon särskild sort?
En tupp och 6 hönor blir det till slut. Tuppen är renrasig Silverudds blå och hönorna är antingen också renrasig Silverudds blå eller blandning med Maran. Tuppen är inte släkt med hönorna.

Fick till ett spiralträd i hönsgården på kvällen plus sittpinnar i taket. Har en förhoppning att de kan ta skydd under taket om det kommer in rovdjur men vi får se om de gillar det eller om de ignorerar det.

20260813_201352.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Kakelugnen566 och 2 till
  • Laddar…
Första förflyttningen av hela hönsgården. Gick bra. Nu är inte fönstret i solen större delen av dagen vilket jag tror blir bättre för hönsen som vi ska hämta i morgon.
20260814_142650.jpg
Skapa konto

Syns i gräset var gården stått under bygget

20260814_142659.jpg
Skapa konto

M Marsman80 skrev:
Första förflyttningen av hela hönsgården. Gick bra. Nu är inte fönstret i solen större delen av dagen vilket jag tror blir bättre för hönsen som vi ska hämta i morgon.
[bild]

Syns i gräset var gården stått under bygget

[bild]
Jättekul att följa. Det gläder mig att du lagt ner så mycket energi på att ge din flock ett lyxliv.
Riktigt snyggt blir det med.
Särskilt att kunna flytta runt det är ju guld värt.
Bra jobbat !

Don-T Don-T skrev:
Jättekul att följa. Det gläder mig att du lagt ner så mycket energi på att ge din flock ett lyxliv.
Riktigt snyggt blir det med.
Särskilt att kunna flytta runt det är ju guld värt.
Bra jobbat !
Tack så mycket. Hoppas bara att hönsen gillar det. Känns som att djur och växter tenderar att gilla lite mer improviserade saker än för mycket struktur men vi får snart se. Barnen vill göra hönsgunga också men det väntar vi iaf med tills vi ser hur hönsen är.

M Marsman80 skrev:
Tack så mycket. Hoppas bara att hönsen gillar det. Känns som att djur och växter tenderar att gilla lite mer improviserade saker än för mycket struktur men vi får snart se. Barnen vill göra hönsgunga också men det väntar vi iaf med tills vi ser hur hönsen är.
Jag köpte en färdig hönsgunga till mina damer i snygg grön och gul färg.
Dom vägrade gå ut ur sitt hus så länge den hängde där.
Dom är också rätt kinkiga på ny mat som dom inte testat innan. Min särbo kallar dom för cityhöns.
Livrädda för allt 🙂
En hönsgunga i naturligt material kommer dom säkert att uppskatta mer än nåt plastskit

Nu har vi våra första 5 höns och en tupp

20260815_110113.jpg
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
Pysselgumman och 3 till
  • Laddar…
Nu ska vi hålla hönsen inne i hönshuset ett tag så att de får bekanta sig med det men tänker redan nu på utsläpp i hönsgård och på gården. Är det dumt att ha det öppet till hönsgården på natten? Är höns intresserade av hönsgården på natten eller sitter de bara på sin pinne hela natten ändå?

Min favorit bland hönshus-ägare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.