6 519 läst ·
103 svar
7k läst
103 svar
Bygga flyttbart hönshus med hönsgård
Inte för att jag är så erfaren men i början fick vi lyfta in hönsen i huset på kvällen och stänga luckan men de lärde sig väldigt snabbt att hoppa in vid skymning.M Marsman80 skrev:
Är väl numera någon enstaka väldigt ljus sommarkvällar som de ibland glömmer att gå in innan luckan stängs (går på timer solnedgång + x minuter numera) så på sommaren så har jag istället den programmera på stängning fast klockslag, typ midnatt.
Vi har alltid luckan öppen och våra går in vid 17-tiden och stannar inne hela natten. Men skulle de få för sig att gå ut får de väl göra det. Jag kan tänka mig att man gärna stänger luckan om man har mycket räv i närheten, vilket vi inte har.M Marsman80 skrev:
Våra sitter sommartid också på sina pinnar i hönsgården, eller mojsar ner sig på marken där inne.
De går sällan in i hönshuset överlag, mest för att äta, dricka och lägga ägg.
Luckan stängs vintertid nästan enbart pga kylan och då är de i hönshuset 90% av vintern.
De har fått chansen att gå på gården vid något mildare väder men verkar ogilla snön.
Snyggt bygge btw! Skönt när allt är nytt o fräscht innan de skiter ner allt 😁
De går sällan in i hönshuset överlag, mest för att äta, dricka och lägga ägg.
Luckan stängs vintertid nästan enbart pga kylan och då är de i hönshuset 90% av vintern.
De har fått chansen att gå på gården vid något mildare väder men verkar ogilla snön.
Snyggt bygge btw! Skönt när allt är nytt o fräscht innan de skiter ner allt 😁
Snyggt byggt!
Vi får antagligen hem hönsen nästa helg.
Vi får antagligen hem hönsen nästa helg.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 522 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 522 inlägg
Kan rekommendera denna typ av vatten-automat, o gärna en inne och en ute! https://media.lantkompaniet.se/se/a...ucket-nipple-waterer-poultry-drinker-12-l.jpg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 973 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 973 inlägg
Håller med. Vi hade en bondgård för många år sedan. Våra höns, ett trettiotal, sprang lösa under hela året och bodde i ett ouppvärmt uthus. Stängde in dom under natten för rävens skull.P Pappa1986 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden