M Marsman80 skrev:
Vad menar du med upphöjt hus?
Att hönsen kan gå under huset också. Huset är upphöjt 50cm.
Blir större betesyta och bättre skugga.
Men jag byggde mycket lättare enbart för sommarbruk.

Riktiga hönshuset har 70mm isolering i väggar, 100 i tak och ingen isolering i golvet.
Ligger ju ändå alltid spån där.

• Gilla
Don-T
  • Laddar…
O olofh skrev:
Tänkte först att gisses va kralllig du får vara för att flytta det men så läste jag traktor… kommer bli fint för dom. Har mkt mindre. Men tycker absolut det var värt att kosta på med plastmatta, drog upp den ca 30 cm på väggarna. Har dragit in el som styr av Shelly för värmelampa så vattnet inte fryser, dörr som öppnas/stängs på Shelly timmer gentemot sol upp/nergång samt lampa inne hos hönsen. När den tänds knatar de in ganska omgående. Och en lampa utanpå som fasadbelysning.

Ett tips jag fick som var mkt bra var att bygga en ordentlig bred dörr / lucka så man kan ösa ut direkt mot en skottkärra

Edit. Just det. Har en wifi kamera så jag kan titta till dom på distans
Många bra tips.

Inte så mycket för automation då jag också vill lära barnen att ta hand om djuren så förhoppningsvis gör de det mesta jobbet.

Luckan under fönstret än tänkt för att sopa ut skräp via så att man kan ställa skottkärran direkt utanför och sopa in i.

Har också funderat på kamera.

• Gilla
olofh
  • Laddar…
Dagens framsteg. Isolerat taket och gjort klar den mesta råsponten. I morgon hoppas jag bli klar med råspont och papp och kan förhoppningsvis isolera klart. Blir 145 mm i tak och golv och 95 mm i väggarna. Har förstått risken med råttor om manha höns men tveksam om det beror på isolering eller inte. Bott på bondgård under uppväxten och det fanns råttor i alla uthus trots oisolerat.

• 17855257941016628937644977075897.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När det gäller täckningen på taket så tänkte jag skippa underlagspapp och fotplåt och lägga ytpapp direkt på råsponten. Någon som ser problem med det?

A aftonbladet skrev:
Hönsen klarar kyla utmärkt, det gör däremot inte äggen. Tänk på att råttor gillar hönsfoder och gärna bosätter sig i mineral/stenullen. Rådet är därför att bygga oisolerat. Ska du har elvärme är det en kamflänsradiator som gäller i djurstall (se LBK). Glöm inte att ventilera. Om du hänger på FB så finns det en grupp som heter vi som har grönbetesägg eller liknande. Du kan även kolla på Youtube och gården sundhults byggnation av mobilt hönshus.
Så du tror inte på värmerör istället för kamflänsradiator? Har du någon länk till LBK?

K
Ett annat tips till hönshus är att dra elen från grannen.

• Gilla
  • Haha
Pappa1986 och 5 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Ett annat tips till hönshus är att dra elen från grannen.
Närmaste granne 250 m bort så blir lite opraktiskt... 😆

M Marsman80 skrev:
När det gäller täckningen på taket så tänkte jag skippa underlagspapp och fotplåt och lägga ytpapp direkt på råsponten. Någon som ser problem med det?
Jag skulle ändå montera en fotplåt. Vattnet kommer ”vända” annars och leta sig uppåt ganska enkelt under pappen. Underlagspappen kan du strunta i om du vill men lägg en 30cm remsa under fotplåten.

• Gilla
Don-T
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Ja du får ett betydligt sämre skydd mot vatten.
Underlagspappen är den billiga pappen och fotplåt kostar inte mycket.

Jag skulle satt hjul på byggnaden för jag antar att den ska flyttas när maten är slut.

Besök av råttor kan lösas mha katt men hur är det med mink och andra vessledjur i området? Kommer minken in under natten finns inte ett hjärta som slår nästa morgon.

• Gilla
Don-T
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Många bra tips.

Inte så mycket för automation då jag också vill lära barnen att ta hand om djuren så förhoppningsvis gör de det mesta jobbet.

Luckan under fönstret än tänkt för att sopa ut skräp via så att man kan ställa skottkärran direkt utanför och sopa in i.

Har också funderat på kamera.
Jag satte ett cee elintag så jag inte behöver ha fast inkoppling. Mitt är mkt mindre och gå med hjälp av ett par personer att flyttas så ville inte låsa mig till en plats. Från elintaget går det via kopplingslåda ut till de uttag som behövs. Alla uttag sitter väderskyddat på utsidan av hönshuset

Spikfarmor Spikfarmor skrev:
Besök av råttor kan lösas mha katt men hur är det med mink och andra vessledjur i området? Kommer minken in under natten finns inte ett hjärta som slår nästa morgon.
Finns nog risk för de flesta rovdjur men själva huset hoppas jag blir tillräckligt tätt. Hönsgården har vi funderat på att ha extra nät efter marken som sätts fast med tältpinnar för att undvika att djur gräver sig in. Borde bara vara aktuellt om vi låter hönorna gå i hönsgården även på natten vilket vi antagligen inte kommer att göra.

Z z_bumbi skrev:
Ja du får ett betydligt sämre skydd mot vatten.
Underlagspappen är den billiga pappen och fotplåt kostar inte mycket.

Jag skulle satt hjul på byggnaden för jag antar att den ska flyttas när maten är slut.
Får bli endast ytpapp för att spara lite pengar. Fotplåt fanns det tyvärr ingen byggjandel som hade hemma och vill ha det vattentätt idag.

Hjul har vi också funderat på men hoppas att vi klarar oss utan.

O olofh skrev:
Jag satte ett cee elintag så jag inte behöver ha fast inkoppling. Mitt är mkt mindre och gå med hjälp av ett par personer att flyttas så ville inte låsa mig till en plats. Från elintaget går det via kopplingslåda ut till de uttag som behövs. Alla uttag sitter väderskyddat på utsidan av hönshuset
Har också funderat på cee intag. Varför har du alla uttag på utsidan? Blir det inte svårt om du behöver t.ex. värmelampa inuti hönshuset? Drar du kabeln genom dörr eller fönster isf?

Dagens status. Blev klar med pappen så nu är taket tätt. Hoppas det blev ok. Skippade fotplåt men lät pappen sticka ut ungefär 3 cm så hoppas att det räcker för att hålla råsponten torr.

20260801_185811.jpg
Skapa konto
20260801_185804.jpg
Skapa konto
20260801_185756.jpg
Skapa konto

• Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.