Tänkte platsbygga en garderob med hjälp av Pax, såsom många gjort.
Har försökt kolla men ingen som delar på denna detaljnivån.

Har två funderingar kring hur det ska gå till.

På bilden nedan är nederdelen på en Pax.
Hur ska den "kläs" in?
Kommer golvsockel sitta under denna eller sätter man den över?
Och om man sätter sockel under, klär man då denna "klacken" med tex plywood? Ser inte det då konstigt ut när man öppnar dörren?
Nederdelen av en Pax-garderob på ett parkettgolv, med skugga och en blå kartong i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fråga nummer två,
Kan man sätta gips eller plywood direkt på sidorna på garderoben? Och sedan spackla/måla.
Och skruvar men då denna direkt in i sidan på garderoben?

Svårt att förklara på ett bra sätt men jag hoppas att det är begripligt!

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
T
1. Lite oklart hur du menar med "Kommer golvsockel sitta under denna eller sätter man den över?"
Jag skulle sätta sockel "framför" dvs på garderobens nedre del. För att den ska sitta plant mot underlaget skulle jag slipa/såga bort de utstickande bitarna av sidorna.

2. Om du vill ha gips på sidan så skulle jag rekommendera att limma fast den med ett konstruktionslim innan du spacklar upp hörnet med en klisterremsa och målar allt.

• Gilla
Nilsanni
  • Laddar…
T Testarn skrev:
1. Lite oklart hur du menar med "Kommer golvsockel sitta under denna eller sätter man den över?"
Jag skulle sätta sockel "framför" dvs på garderobens nedre del. För att den ska sitta plant mot underlaget skulle jag slipa/såga bort de utstickande bitarna av sidorna.

2. Om du vill ha gips på sidan så skulle jag rekommendera att limma fast den med ett konstruktionslim innan du spacklar upp hörnet med en klisterremsa och målar allt.
Ja svårt att förklara så att det blir begripligt.
1. Förtydligande, ska man bygga upp stommen så pass att golvsockel får plats på stommen under, säg 90x45. Så kommer delen på bilden synas. Eller ska sockeln sitta på nederdelen av PAX och sluta precis där dörren tar vid.
Men du svarade korrekt och det borde gå att slipa ner sidorna relativt enkelt då de bara bygger någon millimeter eller två.

2. Förtydligande här också, alternativet är att bygga en stomme även på sidorna och klä in, då fortsätter "inklädnad" en bit utanför garderoben.
Min tanke är att sätta gips eller plyfa direkt på garderobssidan, och precis som du säger kan det vara en ide att limma fast denna. Antar att det blir bäst med plywood. Annars kommer man ha en gipssida som blir ganska utsatt i hörnet vid garderoben.

Ossian K Olsson
IMG_3584.jpeg
Skapa konto

Såhär gjorde jag med golvlisten. Kanske ger inspo.

Ska ha en täckande list till vänster om garderoben tids nog också, ska bara mentalt förbereda mig i 2-3467 månader först!

• Gilla
Fixaren11 och 3 till
  • Laddar…
T
Nilsanni Nilsanni skrev:
Ja svårt att förklara så att det blir begripligt.
1. Förtydligande, ska man bygga upp stommen så pass att golvsockel får plats på stommen under, säg 90x45. Så kommer delen på bilden synas. Eller ska sockeln sitta på nederdelen av PAX och sluta precis där dörren tar vid.
Men du svarade korrekt och det borde gå att slipa ner sidorna relativt enkelt då de bara bygger någon millimeter eller två.

2. Förtydligande här också, alternativet är att bygga en stomme även på sidorna och klä in, då fortsätter "inklädnad" en bit utanför garderoben.
Min tanke är att sätta gips eller plyfa direkt på garderobssidan, och precis som du säger kan det vara en ide att limma fast denna. Antar att det blir bäst med plywood. Annars kommer man ha en gipssida som blir ganska utsatt i hörnet vid garderoben.
1. Ja, då förstår jag men jag tänker att det jag föreslog och @Ossian K Olsson visade funkar.

2. Det är ju en smaksak om du vill bygga en "vägg" på utsidan av garderoben som det ett stabilare uttryck. Isf skulle jag nog göra en ram av 45x45 mm virke och skruva fast i garderoben från insidan och sen klä med gips. För ytterhörnet sätter du ett spackelhörn. Skruva även fast inre regeln mot väggen så blir det stabilt.
Om du inte vill/behöver få den stabilare väggen så skulle du kunna sätta en träribba på garderoben som skruvlimmas från insidan som gipsen avslutar emot.

• Gilla
Nilsanni
  • Laddar…
Jag går i samma tankar hemma. Hade satt sockeln rakt på och försökt hittar som täcker ”hålet” under.

Vad är måttet från golv till överkant golv på garderoben?

Och hur tjockt är materialet i väggar/golv, 20 mm?

G Gunnar Johansson69 skrev:
Jag går i samma tankar hemma. Hade satt sockeln rakt på och försökt hittar som täcker ”hålet” under.

Vad är måttet från golv till överkant golv på garderoben?

Och hur tjockt är materialet i väggar/golv, 20 mm?
Det slutade med att jag klär allt i 18mm MDF och byggde ingen stomme vid sidorna då utrymmet var bekränsat.

Jag skulle säga att väggar och golv är 18mm i tjocklek. Från golv till botten är det 70mm och räknar du med själva golvet eller botten i garderoben så landar du på ca 88 mm.

IMG_5640.jpeg
Skapa konto
IMG_5639.jpeg
Skapa konto

Såhär löste jag det i "hålrummet".
IMG_5636.jpeg
Skapa konto
IMG_5635.jpeg
Skapa konto

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Nilsanni Nilsanni skrev:
Det slutade med att jag klär allt i 18mm MDF och byggde ingen stomme vid sidorna då utrymmet var bekränsat.

Jag skulle säga att väggar och golv är 18mm i tjocklek. Från golv till botten är det 70mm och räknar du med själva golvet eller botten i garderoben så landar du på ca 88 mm.

[bild][bild]

Såhär löste jag det i "hålrummet".
[bild][bild]
Tusen tack! Smart med att fylla hålrummet på det sättet.

Min golvlist är 69 mm, hade hoppats att den skulle nå upp till kanten men det gör den ju inte.

Har du lådor i din PAX? Kan du i så fall även mäta golv till överkant på andra respektive tredje lådan?

G Gunnar Johansson69 skrev:
Tusen tack! Smart med att fylla hålrummet på det sättet.

Min golvlist är 69 mm, hade hoppats att den skulle nå upp till kanten men det gör den ju inte.

Har du lådor i din PAX? Kan du i så fall även mäta golv till överkant på andra respektive tredje lådan?
Tyvärr inga lådor monterade ännu. Håller på att klä in bygget!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.