Vi ska bygga garage nu under sommaren. Min fråga till er experter, garageägare och proffs är vad man inte ska missa i sitt garage?
Smarta lösningar, nödvändiga prylar osv. Alla tips är välkomna!

Bra att veta är väl att vårt användningsområde för garaget kommer vara förvaring, frysskåp, mekverkstad, snickarboa, gym.
Nu låter det som att vi ska bygga en maskinhall men icket. Det är cirka 60 kvm + carport bredvid.

Tips och tricks tas tacksamt emot!

1. Se till att takstolarna bär hela bredden, du vill inte ha stolpar inne utan en helt öppen yta.
2. Välj en dubbelport istället för två separata portar, helst med dörr i också.
3. Takhöjd!
4. Rejäl arbetsbänk, minst 4 meter lång och 80cm djup, gärna mer. Med verktygstavla framför.
5. Väggmonterade sortimentboxar för allt smått! Tänk bilinredning för servicetekniker osv. Så man kan ta ut en hel box med "Wagoklämmor", "vvs", "tigersågblad" "krympslang", "sandpapper", "M5-M10" eller vad man nu kan tänka sig och gå in med till huset. Raaco carrymore 80 tror jag det är som jag har.
6. hyllor till allt större. Jag kör flitigt med IKEA samla lådor som står på lagerhyllor.
7. Takboxlyft
8. Cykelkrokar att vinterförvara cyklarna på
9. Vägguttag, vägguttag överallt! Glöm för allt i världen inte trefas.
10. Väggförvaring för trädgårdsredskap
11. Man har ALLTID för dåligt med ljus i sitt garage. Mitt är ungefär 60m² också och nu satte jag in 10st dubbla ljusrörsarmaturer, så varje har 2st 18w LED ljusrör. Totalt 360W LED. Nu är det inte mörkt i mitt garage.

• Gilla
ulfem och 17 till
  • Laddar…
Garage för mig är till bil eller motorcyklar, förvaring eller meka me dom.. Gärna kompressor å lyft av någe slag..
Personligen ingen stor arbetsbänk för då blir de för mig en förvaringsplats för allt möjligt..
Trädgårdsredskap kan man ha i ett kallskjul..

• Gilla
Mats-S och 3 till
  • Laddar…
Tomture61
Ska det installeras 2 pelarlyft så förbered för detta , 2 dm betong och 1 kvm runt varje stolpe .
Takhöjden måste då vara så hög att det går att hissa upp en bil .
Höglyftande saxlyft kanske behöver sänkas ned i golvet .

Ställ ej ytterväggar direkt på plattan , kör ett varv leka eller lättbetong block .
Måste putsas på in / kanske utsida .

• Gilla
L8ttas och 5 till
  • Laddar…
Förvara så lite grejer som möjligt i garaget.
Som föregående talare så har jag också försökt hålla det till vara ett utrymme för bilar, mc, mek och lite öl/kaffedrickande.
Byggde ett skjul på baksidan av garaget där allt trädgårdsrelaterat finns. Så skönt att ha garaget fritt från gräsklippare, krattor, spadar mm.

Belysning kan man som sagt inte ha för mycket. Jag hade skapligt med armaturer men har fått komplettera lokalt över arbetsbänk med starkare belysning för att se nåt när man skruvar på små saker.
Annars valde elektrikern bra armaturer med inbyggd rörelsesensor, Allt tänds automatiskt när jag kliver in genom sidodörren. Likaså när jag kommer så när jag kommer hem med bilen och trycker på fjärrkontrollen och porten börjar rulla upp så tänds också hela garaget upp.

Eluttag kan man inte heller ha för mycket av. Förutom uttag längs alla väggar så satte jag också ett i mitten av taket där jag satte en sladdvinda. Används ofta när man använder nåt eldrivet. Bara att sträcka upp handen och dra ut så mycket förlängningssladd som man behöver.

Tvärt emot vad någon så längre upp så valde jag att sätta dubbla portar istället för en stor. Detta då det bara är halva garaget som används för bruksbilen som körs in och ut varje dag. Andra halvan är ren mekplats och där står projektet som sällan får komma ut. Jag kände att det var onödigt att öppna upp hela gaveln varenda morgon och släppa ut all värme.

• Gilla
TickyNucker och 11 till
  • Laddar…
Unikt namn
Håll trädgårdsskräpet, utemöbler och barnsaker långt från garaget om du vill ha plats för bilen om 5år ;)

• Gilla
OFP och 6 till
  • Laddar…
En mellanvägg mellan smutsigt och rent. Gärna en mellan trä och metall för du vill inte blanda slipdamm. Drapperi kan funka med bra utsug.
Helt silikonfritt.

En ställning, bänk, vikter, podie mm tar upp ca 11 kvadrat.

• Gilla
Christer Nilsson 1 och 2 till
  • Laddar…
Personligen föredrar jag två portar framför en stor alla gånger.
Släpper inte ut lika mycket värme när man öppnar och man slipper insyn i hela garaget när man öppnar.
Sen ska man maximera portarna storlek i både höjd och bredd.

• Gilla
L8ttas och 6 till
  • Laddar…
Belysningen är det bra att tänka till om, många garage har bra ljus över bilen, men det är på sidorna om den man vill se om man ska meka, man vill ha ljus under motorhuven om den är öppen etc.

• Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Isakare Isakare skrev:
Belysningen är det bra att tänka till om, många garage har bra ljus över bilen, men det är på sidorna om den man vill se om man ska meka, man vill ha ljus under motorhuven om den är öppen etc.
Måla väggar / tak i vita färger , reflekterar ljuset utmärkt .
Sätt LED armaturer längst ytterväggar , samma riktning som bilarna , plus en rad i mitten .

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Eluttag ovanför bilen i taket hade jag i mitt förra garage. Perfekt för ctek, extra arbetsbelysning och annat utan att behöva dra sladdar till bilen som sen är i vägen när man ska gå runt.

Nog högt i tak för att få plats med golfsimulator 😁

• Gilla
Markus Lindström1 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Måla väggar / tak i vita färger , reflekterar ljuset utmärkt .
Sätt LED armaturer längst ytterväggar , samma riktning som bilarna , plus en rad i mitten .
I ämnet färg målade jag grått nertill i mitt senaste garage, de vita väggarna i det tidigare blev fort ganska sorkiga.
20 glans på det vita, det gråa är badrummsfärg.
Garaget målat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TickyNucker och 6 till
  • Laddar…
Snickerimaskiner, och i synnerhet sågar, sprider enorma mängder sågdamm. De vill man inte ha inne i garaget om det går att undvika.

Skulle aldrig sätta en dubbelport. Har två klassiska fällportar fr 80-t, men då vi inte har två bilar så hade jag önskat att den ena porten var en klassisk slagport.
På sommaren funkar det fint att öppna upp båda för ljus och ventilation, men det vill man inte göra på vintern.

Jag uppskattar fönster (självklart öppningsbara), så man kan se ut, men framförallt för att få in ljus. På dagtid är dagsljus överlägset bäst.

Allt som är sommaraktiviteter hanteras med fördel i ouppvärmda utrymmen med stampat jordgolv. Dvs, t ex allt som har med trädgård att göra. Med fördel hopbyggt med ett växthus då det genererar ett drägligt klimat även vår och höst.

Det stora problemet är att garaget ska funka till allt. Det gör det inte. Försök renodla användningsområdena, och helst de som är någorlunda kompatibla. Annars blir det för mkt kompromisser, som en schweizisk armékniv. På pappret bra till allt, i verkligheten oduglig till allt. Så, prioritera, och klargör vad som är absolut livsviktigt, dvs sådant som din inre drivkraft tvingar dig till att göra för att inte bli galen. Är det att meka med bilar/mc, eller snickra, eller gå på gym, eller... Allt som är "nice to have" - bort med det. Annars är det en 500 m2 maskinhall som behövs.

• Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
Jag får in en "snickar"verkstad på ca 9 kvadrat (tre dörrar, en elcentral och snedtak i en tredjedel) och ett gym på ca 11 kvadrat. Med lite planering så skulle jag få plats med en mekplats för bil på enorma 60 kvadrat och fortfarande få plats med en större snickarverkstad (svarv!!). Flyttar jag bilgrejerna, kompressorn och slipgrejer för verktyg till bildelen får jag t o m minst en kvadrat mer riktig snickarverkstad.
Så det handlar om planering och att veta vad man "måste" få in jämfört med "bra att ha".

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Markus Lindström1 Markus Lindström1 skrev:
Vi ska bygga garage nu under sommaren. Min fråga till er experter, garageägare och proffs är vad man inte ska missa i sitt garage?
Smarta lösningar, nödvändiga prylar osv. Alla tips är välkomna!

Bra att veta är väl att vårt användningsområde för garaget kommer vara förvaring, frysskåp, mekverkstad, snickarboa, gym.
Nu låter det som att vi ska bygga en maskinhall men icket. Det är cirka 60 kvm + carport bredvid.

Tips och tricks tas tacksamt emot!
Spännande! Har du någon planritning eller liknande?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.