19 922 läst ·
44 svar
20k läst
44 svar
Bygga ett frostsäkert skåp för målarfärg och kemikalier
Nu försvarar jag inte Kapsyl's teori här, men en LED lampa kommer utöver värme att producera en liten andel elektromagnetisk stålning och andra "störningar" eftersom strömmen måste "anpassas" till LED och då krävs en transformering som inte är helt ren. Den största delen av transformeringen blir också värme, men en del blir annan strålning som inte genererar värme och där tappar man kanske någon promille...useless skrev:
En vanlig glödlampa har inte samma förlust.
Om den förlusten sen är mätbar är en anna sak, men den finns!!! 😅
Har den strålningen nån som helst betydelse för färgen och kemikalierna eller nått annat som kan värmas med en lampa?anders07 skrev:
Nu försvarar jag inte Kapsyl's teori här, men en LED lampa kommer utöver värme att producera en liten andel elektromagnetisk stålning och andra "störningar" eftersom strömmen måste "anpassas" till LED och då krävs en transformering som inte är helt ren. Den största delen av transformeringen blir också värme, men en del blir annan strålning som inte genererar värme och där tappar man kanske någon promille...
En vanlig glödlampa har inte samma förlust.
Om den förlusten sen är mätbar är en anna sak, men den finns!!! 😅
Nä, självklart inte, men min poäng var inte det, utan att man tappar en liten, liten, liten del värmeeffekt med en LED jämfört med en glödlampa, något Kapsyl blivit slagen i huvudet för att ha uttryckt... Hans teori om fotoner som omvandlas stämmer ju inte dock...F fribygg skrev:
Trotts min argumentation ovan är jag dock inte helt övertygad om LEDs förträfflighet. Detta pga att jag har rätt dålig erfarenhet av LEDlampor. De jag köpt tycker jag generellt hållit kortare än vanliga glödlampor. Ofta mycket kortare. Men tror det mest beror på dålig elektronik i dem. En led som drivs av en riktig högkvalitativ LED drivare borde hålla betydligt längre om den inte drivs för hårt och har tillräcklig kylning. Kanske är det därför jag som snålat för mycket när jag köpt lampor… Bäst är kanske att sprida riskerna och sätta in en LED och en glödlampa.F fribygg skrev:
Ja, eller en självreglerande värmekabel som TS tänkt är ju ännu bättre...L Lilllen skrev:Trotts min argumentation ovan är jag dock inte helt övertygad om LEDs förträfflighet. Detta pga att jag har rätt dålig erfarenhet av LEDlampor. De jag köpt tycker jag generellt hållit kortare än vanliga glödlampor. Ofta mycket kortare. Men tror det mest beror på dålig elektronik i dem. En led som drivs av en riktig högkvalitativ LED drivare borde hålla betydligt längre om den inte drivs för hårt och har tillräcklig kylning. Kanske är det därför jag som snålat för mycket när jag köpt lampor… Bäst är kanske att sprida riskerna och sätta in en LED och en glödlampa.
Ska vi fortsätta på sidospåret verkar min katt nöjd med lådan i uterummet som sedan i höstas värmts med en ledlampa/ strålkastare av enklaste sort, baksidan av den lilla strålkastaren är lagom varm och lampan verkar värma en vinter trots att den bara kostade några tior i inköp.L Lilllen skrev:
Jo, fördel med lampor är väl att de generellt är billigare än självreglerande värmekabel. Men hittade nu denna som ju inte är så dyr med 60kr/m:F fribygg skrev:
https://www.hornbach.se/p/varmekabel-ebeco-f-10-sjalvreglerande-metervara/5124905/
Sorry, nu förstör jag ju själv sidospåret 😬
En gång till. En glödlampa kommer att bli varm och värma upp luften i skåpet med konvektion. En LED-lampa gör detsamma men gör en väldigt större del ljus. När det ljuset slutar vara ljus när det absorberas av väggarna kommer det mesta men inte 100 procent att bli värme. Den värmen kommer att ledas åt alla håll, in i skåpet ,ut från skåpet vidare i väggmaterialet. Den del som inte blir värme kommer att driva t.ex väggmaterialet åldrande. Hade vi haft en växt i skåpet så en del av ljuset använts för växtens biokemiska reaktioner och inte nödvändigtvis blivit värme.
Ska vi inte diskutera Monty Hall problemet istället och verkligen se folks huvuden snurra? 😀
Ska vi inte diskutera Monty Hall problemet istället och verkligen se folks huvuden snurra? 😀
För att spara energi då borde man ju dra ner på lampans effekt när katten är där och alstrar värme!F fribygg skrev:
Det är säkert en utmärkt produkt för TS (och skulle nog funka fint även i min värmda låda åt katten), men en värmekabel kostar väl 400kr mer än en ledstrålkastare från Rusta.S Saelen skrev:
Hur mycket energi kunde jag sparat om jag haft en självreglerande värmekabel och inte eldat på med 10W hela vintern och vad blir avskrivningstiden på värmekabeln jämfört med strålkastaren som drar ström hela tiden?
Sant men ni glömmer en parameter.
De förslag ni har med glödlampa, strålkastare och frostvakt kräver alla avstånd till omgivningen, framförallt brandfarligt mtrl.
Alltså blev det en tvåmeters självreglerande värmekabel.
De förslag ni har med glödlampa, strålkastare och frostvakt kräver alla avstånd till omgivningen, framförallt brandfarligt mtrl.
Alltså blev det en tvåmeters självreglerande värmekabel.
Liten uppdatering till...
Har en del färg och fog stående i målarboxen.
Flyttade min Telldus dit och när det var +1 ute så höll det runt +14.
När det nu har varit rejält varmt ute så har ju isolering och annat dragit upp värmen inne i målarboxen också. Tror det var +28 som mest.
Så kontentan av det hela blir att det funkar riktigt bra, ser förjävligt ut och om jag hittar en öppen frys eller kyl (med enbart galler) till vettigt pris typ gratis så byter jag nog ut till det , lägger in värmekabeln osv.
Har en del färg och fog stående i målarboxen.
Flyttade min Telldus dit och när det var +1 ute så höll det runt +14.
När det nu har varit rejält varmt ute så har ju isolering och annat dragit upp värmen inne i målarboxen också. Tror det var +28 som mest.
Så kontentan av det hela blir att det funkar riktigt bra, ser förjävligt ut och om jag hittar en öppen frys eller kyl (med enbart galler) till vettigt pris typ gratis så byter jag nog ut till det , lägger in värmekabeln osv.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden